СИНТЕЗ НАТХНЕННЯ ТА МАЙСТЕРНОСТІ

Поділитися
...Скрипаля такого класу Київ не чув давно. Чого гріха таїти, філармонійний абонемент «Скрипкова музика» останнім часом, здавалося, видихався...

...Скрипаля такого класу Київ не чув давно. Чого гріха таїти, філармонійний абонемент «Скрипкова музика» останнім часом, здавалося, видихався. Одні й ті ж самі, хай і гучні, імена; інколи стереотипне компонування програм — не повноваге скрипкове, а поєднане із симфонією чи кількома оркестровими п’єсами; сумлінне «відпрацьовування» концертів «у міру сил» — де-не-де халтурно, де-не-де по-учнівському нудно. Слухачеві ж, пересиченому якісною музикою на аудіоносіях, розпещеному можливістю не виходячи з дому послухати сьогодні фон Караяна, а завтра, скажімо, Ашкеназі чи Кремера, Гульда чи Ойстраха (причому у вивіреному дистиляті студійного запису), нині хочеться чогось незвичного. Хочеться свята, вистави...

...Справді, де ж шлейф демонізму, що традиційно тягнеться за гастролерами-віртуозами, принаймні з романтичних паганінівських часів, а то й глибше — від шпільманів і жонглерів середньовіччя, які вміли грати на дюжині інструментів, показували фокуси, чаклували? Начебто усе на місці — і неперевершене володіння інструментом, і техніка, доведена до нелюдської досконалості й відшліфована на численних виконавських конкурсах, і блиск імпровізацій (нині, здається, частіше заготовлених удома, ніж спонтанних); додамо запаморочливі пасажі, швидкість виконання, небувалу яскравість. Та все ж — чогось бракує. Вогню? Темпераменту? Життя?

Концерт Максима Федотова і Галини Петрової — солістів Московської філармонії, лауреатів міжнародних конкурсів і заслужених артистів Росії — здавалося, одним махом компенсував усе, чого бракувало і київському скрипковому абонементному любителю-меломану, і знавцю, пересиченому компакт-продукцією, що спресувала історію музичного виконавства в один Досконалий Твір.

Тут були безпосередність спонтанного музикування, щирість одномоментного почуття, відчуття свята і дива, що твориться на твоїх очах. Тут був інструментальний театр, можливий лише за абсолютної розкутості Майстрів, повної відкритості Музикантів.

Перше, що вразило, — програма вечора. За непрозорим анонсом афіші («Шедеври російської музики в транскрипціях для скрипки та фортепіано») ховалася унікальна програма, створена композитором Аїдою Ісаковою спеціально для дуету Федотов—Петрова, у розрахунку на їхні виконавські можливості, артистизм і відчуття стилю. Знайомі з дитинства твори російської класики — Мусоргського, Чайковського, Римського-Корсакова, Бородіна — у транскрипціях А.Ісакової (підкреслю: не перекладеннях чи аранжуваннях, а саме транскрипціях, що допускають велику свободу в поводженні з першоджерелом і максимальне використання можливостей нового виконавського складу) отримували нове, інколи несподіване забарвлення чи знову відкривали відомі, але трохи «стерті» від частого вживання риси. Так, у «Шехеразаді» Римського-Корсакова, попри збереження багатства колориту і гармонійної розкоші, з’явилося, здається, нове й краще — особлива динамічність і «невагомість» форми. Дивертисмент із балету «Лебедине озеро» нагадав про шуманівські скерцозно-гротескні складові мистецтва Чайковського, а «Ромео і Джульетта» підкреслили особливу значимість екстатично-романсової лірики в його творчості. «Половецькі танці» Бородіна стали масштабною симфонічною поемою, показавши різні образи Сходу — то кровожерливо-дикого, то гаремно-млосного...

Програма не просто охоплювала твори російської класики другої половини ХІХ століття. Твори композиторів-сучасників були блискуче вибудувані драматургійно і концептуально. Перше відділення окреслило своєрідні «полюси» російської композиторської школи — Мусоргський і Чайковський. Перший (представлений «Ніччю на Лисій горі») — найбільш «російський», грунтовий композитор. Другий же — більш орієнтований на Захід (не випадково в дивертисмент із «Лебединого озера» увійшли, окрім відносно нейтральних «Мазурки» і «Па-де-де», і більш європейські «Неаполітанський танок», «Чардаш», «Іспанський танок»). Друге відділення було віддане розкоші російського Сходу в його «індійській» (Римський-Корсаков) і «середньоазіатській» (Бородін) іпостасях. І як же вкрадливо звучала скрипка в «Пісні Індійського гостя» — одному з чотирьох (!) номерів, виконаних дуетом на біс. І яким же оркестровим був рояль, відтворюючи хижо-розкішні «Половецькі танці»!

Максим Федотов — чудовий скрипаль. То іронічний, то мудрий, то по-мефістофельски уїдливий, то по-фаустівськи бунтівливий; грає все напам’ять, усе однаково вільно, з любов’ю, зі смаком, насолоджуючись і насолоджуючись.... Але левова частка успіху концерту належить піаністці Галині Петровій. Це не просто концертмейстер-акомпаніатор. Слухаючи її гру, я мимоволі згадував мистецтво Інни Каллегорської — унікальної піаністки-концертмейстера скрипалів Московської консерваторії, під пальцями якої рояль звучав як великий симфонічний оркестр — зі специфічними виконавськими штрихами кожної інструментальної групи, тембровим багатством і неповторністю.

Скрипковий філармонійний абонемент, здається, отримує друге дихання. Найближчий концерт присвячено п’ятдесятиріччю квартету ім.М.Лисенка. Чи не в такому внутрішньожанровому розмаїтті і здатності до трансформацій — запорука його життєздатності?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі