СИНОПСИС «ТЕСПІСУ» І КРАПЛЯ СКЕПСИСУ

Поділитися
Міжнародний фестиваль моноспектаклів, названий на честь першого давньогрецького актора, письмов...
«Фараон»
Крістін Лабранстохер

Міжнародний фестиваль моноспектаклів, названий на честь першого давньогрецького актора, письмові свідчення про якого дійшли до нас, проводився з 1 по 8 березня в німецькому місті Кілі й мав підкреслено робочий характер. Щодня показували по два-три спектаклі, які привезли п’ять актрис і десять акторів з 13 країн. Удень відбувалися симпозіуми молодих і досвідчених критиків про особливості монодрами та її місце в загальному театральному процесі, про роль і етику критики. Зрозуміло, суперечка на цю тему вічна й народження істини не гарантує, хоча одна молода критикеса з Вроцлава навіть втратила голос на кілька днів. Проте користь таке спілкування безперечно принесло — молоді критики були толерантні у висловлюваннях про спектаклі, незмінно поздоровляли артистів після них і навіть усміхалися та віталися з артистами наступного дня. Одне слово, критика була з новим обличчям — без снобізму, поблажливості та бридливості, а вдумливо-зацікавлена, контактна й навіть співпереживаюча. Більше того, критики жили спектаклями, а не постійно думали, що про побачене можна написати. Звісно, вони ризикують перестати бути впізнаваними як критики й можуть скотитися до рівня вдячного глядача, але «якби молодість знала ...»

Присутність на фестивалі товариша, пана, мсьє Флешена — завліта театру Є.Гротовського, який народився в Польщі, був інтернований в СРСР, повернувся до Польщі, останні 15 років живе в Парижі, надало судженням про спектаклі ще одного самоцінного виміру. «Федра» Майстерні театрального мистецтва «Сузір’я» змусила його згадати про парад атракціонів» С.Ейзенштейна, а докладна й неодноденна розмова про виконання ролі Ларисою Кадировою, вочевидь, стала реально високою оцінкою нашої роботи.

Взагалі Україна вразила колег тим, що в Києві щорічно проводяться два фестивалі моноспектаклів: юне й незалежне «Відлуння» та «Київська парсуна».

У назвах наших фестивалів відбито їхню програму. Парсуна — персона, особистість — сценічне дослідження того, що робить людину неповторною, безцінною, просто Людиною. «Відлуння» — пошук і демонстрування головного дива театру — співзвуччя й відлуння думок та почуттів актора — людині сьогоднішній і вічній. «Теспіс» представляє лицедійство у всіх його проявах.

Розгублене журі фестивалю зізналося в неможливості визначити кращий з-поміж спектаклів, що гралися за класичними зразками драматургії й написаними спеціально для актора текстами. З-поміж спектаклів, де єдиний образ створюється актором, режисером, сценографією, костюмом, музикою, світлом і просто монологом — вічним і величним жанром. З-поміж спектаклів, які потребують прямої взаємодії з залом і залишають глядача за «четвертою стіною».

За 20 років роботи в театрі мені вдалися лише п’ять моноспектаклів. Жанр цей поки що не надто люблять актори, режисери та глядачі. І все-таки він, безумовно, набирає силу. Сьогодні вже існує Асоціація фестивалів моноспектаклів у рамках Міжнародного інституту театру, а загалом у світі їх уже понад 20. Моноспектаклі сценічними засобами намагаються розв’язати серйозну соціальну проблему, що єднає країни бідні й багаті, розвинені й ті, що розвиваються, демократичні й такі, що терплять театр, — проблему дефіциту особистості в сучасності. Абсолютна більшість людей у світі прагне внутрішньої еміграції, уникання вчинків, прийняття рішень, відповідальності за долю й долі. Куди вже далі, якщо родина, кохання, діти дедалі більше стають тягарем, опудалом чи короткочасною забавою.

Актор, котрий виходить сам на сам із глядачем, уже здійснює вчинок: він підтверджує право людини на висловлення, на самовираження. І такими були спектаклі й актори «Теспісу». Олег Бєлов наділив шукшинського Іванушку-дурника з повісті «До третіх півнів» рисами фундаментального простака, людини поза будь-якими кон’юнктурами. Живу, як відчуваю, кажу, що думаю, маю право. Посмішкою й іронією, всепрощенням і співчуттям прикривався, стаючи від цього ще виразнішим, тупий бездонний біль у героя англійця Армстронга, який розповідає історію ескалації антисемітизму з XVI століття до гітлерівських часів через втілення образу шекспірівського Шейлока.

Чилієць Карлос Конча продемонстрував вісім власних реінкарнацій: від єгипетського фараона до поліцейського хунти Піночета. У фіналі на тілі голого артиста з’явилися вічні знаки — таємничі та прості, як тіло людське — однакові й завжди неповторні.

Жіночі спектаклі вирізнялися і емоційністю, і багатством виражальних засобів. Можна зрозуміти журі, яке закликало на допомогу образ Грети Гарбо, що виразно проступав у спектаклі норвежки Джуни Дар, і віддало йому не перевагу, але належне пошанування.

Ще один приз журі вручило Ігнасію Аломо з Заїру за мужність у боротьбі з расизмом. Можливо, це правильно, але дивно. Дивним було і саме журі: до його складу входили водночас і досвідчений завліту театру, і вчорашня випускниця театрального інституту, на церемонію вручення призів хтось з’явився у вечірній сукні, а хтось у джинсах і шкіряному жилеті. Результати його роботи настільки збентежили учасників, що п’ять директорів міжнародних фестивалів моноспектаклів зі слов’янських країн на чолі з В.Хазановим (Росія) заснували власний приз спектаклеві «Стрічка Крепу» Мішеля Альтмана з Німеччини за п’єсою С.Беккета. Директори були такі урочисті, гарні й одностайні, що висловлене ними право на власну думку викликало справжнє захоплення у присутніх.

Фестиваль завершився. Але спектаклі продовжують жити. І ми дуже сподіваємося, що кращі роботи вдасться показати в Україні на фестивалі моно- та камерних спектаклів «Київська парсуна», який проходитиме в рамках Третього міжнародного театрального фестивалю міст-побратимів «Київ Травневий» з 17 по 27 травня нинішнього року в нашому місті.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі