ОГОЛЕНА СУЧАСНІСТЬ

Поділитися
Минулого тижня в рамках арт-проекту «Гранди мистецтва» кияни змогли зустрітися з французьким балетом...

Втім, розбіжності в засобах виражальності зовсім не виключають спільності того, що виражається. Це стало зрозуміло вже в першій дії — при перегляді балету «Єднання» «на музику Баха». Класик виявився дещо «модифікованим» для більшої виразності. А сам балет — прекрасний взірець сучасного мистецтва як такого. Можна навіть сказати «постмодерного», нехай вибачить мені шанована публіка такі ярлики. Спробую пояснити. По-перше, цей одноактний балет подав змішання, яке, може, навіть інколи доходило до «мультиплікації», найрізноманітніших форм рухів тіла, яке межує з мистецтвом, — танець, пантоміма, акробатика, атлетизм і навіть певною мірою трюк. По-друге, він дав величезний простір інтерпретаціям і здогадкам. Балет — умовний жанр, і глядач не може втриматися від спроб пояснити хоча б собі, «що вони всім цим хотіли сказати». Такого розмаїття глядацьких симпатій, звичайно, не досягти класичному балету. Глядачі, які не втрималися від повсякденного «про що», висловлювали найрізноманітніші припущення: від «по-моєму, про двох геїв» до «єдності та боротьби культур (а то й цивілізацій)» або, якщо перевести все в ліричний вимір, «про боротьбу і єдність із самим собою».

Не знаю, наскільки правомірна сама постановка питання «про що» стосовно подібного мистецтва, але якщо воно дає таку широку — майже невичерпну — можливість розкривати нові й нові значеннєві пласти, це не може не захоплювати.

«Весна священна» на музику Стравінського ще більше загострила відчуття розірваності та неприкаяності. Еротичне підгрунтя весняного язичницького ритуалу виявилося фактично нівельованим у трактуванні французького балету. Все, що залишилося тут від вакханалії, — безліч рвучких тіл у боротьбі, підкреслено атлетичних і не еротичних. Спущені трусики, картинні, як у голлівудському фільмі, рухи сексуальної знемоги, зірвані маєчки і сорочки — ніби все правильно й мало видаватися еротичним. Та ні. Все вихолощено, акценти зміщені, і фінальний танок оголеної жінки — екстаз загибелі без надії на нове весняне відродження. У напівтемному світі, де помітні лише білі й чорні плями тіл і одягу, немає місця язичницькому різноквіттю з його світлою надією на смерть як початок нового життя. А все починалося так обнадійливо: яскраві сорочки, різнобарвні маєчки, спущені трусики — весна та й годі...

Мабуть, таке прочитання доводить до якоїсь крайньої точки балет Стравінського, який творив цю музику у свій знаменитий «фольклорний» період. Драматизм самої музики, інтуїтивно пов’язаний із розривом між язичницькою та сучасною картинами світу при єдності самих основ людської істоти та її прагнень, знайшов гідне втілення в надзвичайному і незвичному для очей нашого глядача танці балету Прельжокажа.

Про «Весну священну», загалом, можна сказати те саме, що й про «Єднання», — кожен витлумачить його по-своєму. Хтось у захопленні аплодуватиме появі оголеної жінки (ну й що, що танець нееротичний, — ми люди небалувані), хтось відзначить «показ французької білизни», хтось почне копирсатися в основах світобудови та цивілізаційних моделях, хтось просто ловитиме кожен рух на сцені, не замислюючись над тим, «про що воно, власне». Ніхто не піде скривдженим. Хіба це не успіх?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі