DT.UA продовжує серію публікацій, які передують прем'єрам, - у різних родах та видах прекрасного. Що в кіно найближчим часом? Фільтри престижних кінофестивалів за попередні місяці відсіяли найкращі картини, котрі скоро доберуться й до українських екранів. Тим часом, як завжди наприкінці року, починають активніше виходити потенційні номінанти на "Оскар". Мабуть, уперше в історії вітчизняного кіно українські прем'єри мають більш-менш конкурентноздатний вигляд серед серйозних закордонних кінохітів. Тож буде з чого вибрати.
"Світло в океані"
(реж. Дерек Сіенфренс. 22 вересня)
Ця картина брала участь у недавньому Венеційському кінофестивалі. Де вона хоч і не здобула нагород, проте отримала високі оцінки критиків. Судячи з їхніх відгуків, цей фільм помітно вирізняється на тлі безлічі інших сльозогінних мелодрам, залишаючи після перегляду сумний і світлий слід.
Стрічка розповідає про молоду пару, яка усамітнено живе на острові. Після невдалої спроби завести дитину в їхньому житті починається чорна смуга. Але незабаром до їхнього берега прибиває шлюпку, в якій лежить дитина. Взявши дитину на виховання, сімейство стає щасливим. Однак через кілька років їм доведеться дізнатися, хто ж справжні батьки.
Головні ролі в картині виконали оскароносні Рейчел Вайс, Алісія Вікандер, а також Майкл Фассбендер, якому, судячи з прогнозів, цей фільм подарує ще один шанс номінуватися на премію Американської кіноакадемії.
"Вона"
(реж. Пол Верховен. 29 вересня)
Коли цей елегантний трилер не потрапив у число призерів Канського кінофесту нинішнього року - знялася хвиля обурення. Його режисер, Пол Верховен, відомий за "Основним інстинктом" та "Чорною книжкою", кажуть, у цій стрічці перевершив самого себе.
"Вона" фокусується на самотній заможній парижанці Мішель. Одного разу в її будинок вривається чоловік у чорному, котрий ґвалтує і б'є головну героїню. Цей епізод пробуджує її дитячі психотравми, отримані від батька-психопата. Тому вона не заявляє в поліцію, а вирішує самостійно знайти кривдника і помститися йому. Тепер ґвалтівники починають ввижатися їй у кожному зустрічному чоловікові.
Мішель у картині зіграла діва французького кіно Ізабель Юппер. За першими відгуками, це найкраща її роль останніх років.
"Син Саула"
(реж. Ласло Немеш. 6 жовтня)
Відразу після прем'єри цю угорську стрічку внесли до списку найкращих дебютів ХХ ст. Шлейф захоплених відгуків про картину матеріалізувався в чотирьох призах торішніх Канн, "Оскарі" за найкращий фільм іноземною мовою, а також у десятках інших престижних нагород.
Сюжет цього трагічного шедевра розгортається 1944 р. в Аушвіце. Все, що відбувається в концтаборі, глядач бачить очима члена зондеркоманди Саула Аусландера. До його обов'язків належить проводити полонених у газову камеру, вантажити трупи, а також відмивати приміщення від крові. В одній із партій він знаходить труп хлопця, в якому впізнає свого сина. З цього моменту він прагне поховати його за всіма релігійними канонами. Правда, обставини цьому зовсім не сприяють.
"Микита Кожум'яка"
(реж. Манук Депоян. 13 жовтня)
Починаючи з цієї стрічки, українське анімаційне кіно щорічно виходитиме на наші екрани. Раніше ж, за 25 років, у кінотеатрах з'явилася лише одна вітчизняна повнометражна анімація.
В основу сюжету цього мультфільму лягла легенда про знаменитого змієборця Кирила Кожум'яка. Правда, у центрі подій цього разу опиняється його 12-річний син Микита. На відміну від батька, він не наділений надзвичайною силою. Попри це, йому доводиться пройти через не менш важке випробування, від якого залежить доля всього світу.
Судячи з перших трейлерів фільму, "Микита Кожум'яка" обіцяє стати уособленням перфекціонізму в сучасному українському кіно.
"Дівчина у потягу"
(реж. Тейт Тейлор. 13 жовтня)
2016-й видався досить бідним на трилери. Але навіть якби достойні фільми цього жанру виходили щотижня - "Дівчина у потягу" вирізнялася б на загальному тлі.
В основу картини покладено бестселер Поли Хокінс, який упродовж 13 тижнів очолював книжковий рейтинг The New York Times. Багато хто порівнює його зі "Зниклою" Гілліан Флінн - надуспішною книжкою, що втілилася в не менш популярну екранізацію.
Сюжет "Дівчини у потягу" обертається навколо Рейчел, яка топить свою самотність на дні пляшки з дешевим алкоголем. Щодня в електричці вона проїжджає повз гарний будинок, у якому живе молоде подружжя. Заздрячи їм і водночас милуючись ними, Рейчел придумує історію їхнього життя. І одного разу вона стає єдиним свідком нападу на дівчину з цього будинку.
"Гніздо горлиці"
(реж. Тарас Ткаченко. 10 листопада)
Одеський кінофестиваль визнав цей фільм найкращим у національному конкурсі. Повнометражний дебют Тараса Ткаченка розповідає про українку Дарину, яка вирушає на заробітки в Італію. У рідній домівці залишаються безробітний чоловік та донька, яка переживає труднощі дорослішання. На чужині Дарина влаштовується на роботу до заможного італійця, з яким у неї зав'язуються стосунки. Коли вона повертається додому, то розуміє, що вагітна.
Головні ролі в цій стрічці зіграли Римма Зюбіна та Віталій Лінецький. Це перша серйозна робота на болісну для нас тему еміграції в українському кіно.
"Я, Деніел Блейк"
(реж. Кен Лоуч. 10 листопада)
Цей фільм - далеко не шедевр. Він не вирізняється не те що в масштабі всього європейського кіно, а навіть в окремій творчості режисера Кена Лоуча. А те, що стрічку було відзначено "Золотою пальмовою гілкою" в Каннах цього року, не дуже її й звеличує. Цей фест переживає не найкращий період, і його переможців останніми роками пристрасно лають критики. Однак нашому глядачу ця сентиментальна стрічка дуже близька своєю тематикою.
Ім'я, винесене в назву, належить самотньому трудязі, якого звільняють за станом здоров'я. Єдиним засобом виживання для нього стає матеріальна допомога. Але, щоб отримати її, необхідно пройти через десятки кабінетів і заповнити безліч документів. Багато цих процесів комп'ютеризовані, що лише ускладнює завдання, адже старий Деніел ніколи не тримав у руках комп'ютерну мишу. Під час вирішення цих проблем він знайомиться з самотньою матір'ю, яка також зав'язнула в бюрократичних труднощах.
"Фантастичні звірі, і де їх шукати"
(реж. Девід Йетс. 17 листопада)
Приклад сьомої частини "Зоряних воєн" довів, що повертати на екрани улюблені франшизи - річ надприбуткова. "Фантастичним звірам..." навряд чи вдасться зібрати 2 млрд дол., як вищезгаданій зоряній сазі. Однак каса в 1 млрд дол., як і в останньої частини "Гаррі Поттера", цьому блокбастеру буде цілком під силу.
Події "Фантастичних звірів..." розгортаються в тому самому поттеріанському світі, за 65 років до того, як хлопець-чарівник вступив до Хогвартсу. Головним героєм цього разу стає вчений Ньют Саламандер. За професією - класифікатор фантастичних істот. Прибувши до Нью-Йорка, він помилково випускає зі своєї валізки небезпечних магічних звірів, після чого в усьому місті починається паніка.
Сценарій для картини написала Джоан Роулінг. Режисер Девід Йетс добре відомий за останніми чотирма частинами поттеріани. А головну роль у картині виконав оскароносний Едді Редмейн.
"Прибуття"
(реж. Дені Вільнев. 8 грудня)
Після прем'єри картини на Венеційському кінофесті вона отримала негласний статус головного науково-фантастичного фільму року. Його режисер Дені Вільнев відомий своєю майстерністю споруджувати із наперед непоказних сюжетів і банальних жанрів справжні шедеври. Так, типовий детектив про розбірки на американсько-мексиканському кордоні "Убивця" (2015) він перетворив на кінополотно, яке не поступається саспенсом самому Хічкоку. Таке можна сказати і про його напористий трилер "Полонянки" (2013).
"Прибуття" ж заходить на територію фантастики й розповідає про загадковий візит інопланетян на нашу планету. Гості з іншої галактики вступають у контакт із людьми. Щоб зрозуміти їхню мову, військові запрошують досвідчену лінгвістку, яка намагається розшифрувати знаки та символи. Із заглибленням у діалог з інопланетними організмами перекладачка переживає серію видінь та флешбеків, які й підказують їй мотив появи інопланетян.
"Сторожова застава"
(реж. Юрій Ковальов. 22 грудня)
"Доки в нас не почнуть знімати успішних фільмів для масового глядача, ні про яку кіноіндустрію й мови бути не може", - цю фразу в різних варіаціях промовляли всі, хто скептично дивився на успіхи українського кіно останніх років. Своєрідним "козирем", здатним спростувати такий сильний аргумент, обіцяє стати "Сторожова застава".
Ця стрічка - від творців "Незламної", найдорожчого й найуспішнішого кінопроекту в історії України. Сюжет "Сторожової застави" розповідає про школяра Віктора, який здійснює мандрівку в часі з ХХI ст. - у середньовіччя. Там хлопець знайомиться з билинними богатирями Іллею, Добринею та Олешком. Разом із ними він протистоятиме половцям, а також міфічним істотам.