Міжнародний кінофестиваль «Лики любові» у весняній Москві нинішнього року став «натурою, що відходить у минуле»...
Міжнародний кінофестиваль «Лики любові» у весняній Москві нинішнього року став «натурою, що відходить у минуле». Свої вигадливі образи фестиваль відтепер представлятиме в Сочі, як сказав його президент Марк Рудінштейн. Уже за кілька місяців — від 20 до 31 серпня — в місті Сочі, який звик до фестивалів, пройде «сезон любові». Москва, як і нинішня весна, схожа на сніжну зиму, була холодна до фестивалю. Зали Будинку кіно так само, як і Будинку актора, зяяли «неосвоєними землями» порожніх крісел на конкурсних переглядах, ретроспективах і навіть спеціальних показах. Виняток становив лише задіяний у показах кінотеатр «Ролан» — його невеликий зал на вечірніх сеансах був завжди повний. Чим спричинена така байдужість? Це, певне, зворотний бік вельми насиченого культурного життя Москви — глядач, перевантажений різноманітними видовищами, акціями, фестивалями й тижнями кіно, «об’ївся» дорогими делікатесами й дешевими фаст-фудами, став важкий на підйом, ледачий і незацікавлений. Із іншого боку, і фестивальна програма явно накульгує, особливо в частині конкурсного добору. Не будучи фестивалем класу «А», котрий за регламентом не допускає в свій конкурс фільм, уже показаний на іншому фестивалі такого класу, «Лики любові» за своєю концепцією скоріш є тематичним «фестивалем фестивалів». Вони можуть дозволити собі все найкраще й найцікавіше, що вже демонструвалося на різноманітних інших кінофорумах, але ще не відоме широкому глядачеві — від попси до вишуканого арт-хаузу, — либонь тематика кохання невичерпна. А запропонована глядачам програма, хоч і широка за своєю географією — від Ісландії до Чорногорії, від Канади до Ірану, має вигляд другосортної й випадкової за своїм наповненням. «Лики» — фестиваль щорічний, до свого десятилітнього ювілею прийшов зі сталими традиціями, і було б логічно в конкурсну програму включати лише фільми останнього року. Проте п’ять із 16 картин датовані 2003-м. Серед них стрічка шведського режисера Бьорна Рунге «Якщо я обернуся» (друга її назва — «І настане завтра»). Як і багато конкурсних картин, її вже куплено російським прокатом. У неспішній манері, докладно, немов не камерою, а мікроскопом розглядається життя обивателів протягом однієї доби. Чоловік, аби підтримувати обожнювання дружиною, зраджує її. Інша дама готова нескінченно брехати сама собі замість того, щоб жорстко й об’єктивно розібратися в своїй суті. Ще одна пара готова замурувати себе в будинку, продовжуючи вигадувати логічні причини втечі доньки. У низці картин дворічної давнини й фільм про кохання за планом «Люби цього хлопця» (режисер Андреа Дорфман, Канада); словенська стрічка Метода Пєвєца «Під її вікном», яка спостерігає «кризу середнього віку» своєї тридцятирічної героїні тощо. До речі, «Срібну стрілу» за кращу жіночу роль було розділено між молодою словенською актрисою Полоною Юх, котра виконала головну роль у цій картині, і досвідченою шведкою Перніллою Аугуст із фільму «Якщо я обернуся». За визначенням журі, очолюваного чарівною британською актрисою Блендою Блетін, найромантичнішим дуетом стали Гудрун Марія Бьярнадоттір і Мартін Компстон із фільму ісландського режисера Фрідріка фон Фрідрікссона «Найсландія». У своїй неквапливій, реалістичній манері Фрідрікссон спостерігає історію кохання, розчарування, віри своїх молодих героїв — Хлої та Джеда. Роль у німецькому фільмі «Юготріп» (режисер Надя Дерадо) допомогла актору Мтіпе Ерцегу здобути «Срібну стрілу» за кращу чоловічу роль. Він дуже переконливий у ролі біженця-новогерманця, котрого випадкова зустріч із дамою з минулого змушує пригадати те, що хотілося забути назавжди. Картина про традиційний любовний трикутник японського режисера Намі Ігучі, хоч і заслужила спеціальну увагу журі, на мою думку, занадто уніфікована, аби становити інтерес як японське кіно, і досить вторинна для європейського. Пристрасті сучасного життя Тегерана — від убивства до сором’язливого кохання з першого погляду потенційного смертника — представив молодий іранський режисер Асгар Фархаді. Його фільм «Прекрасне місто» став володарем гран-прі «Золота стріла» — за кращу стрічку про любов. У картини є незаперечні достоїнства, але тут, крім іншого, простежується модна тенденція — на фестивалях люблять близькосхідне й далекосхідне кіно. Попередній фільм цього режисера отримав «Срібного Георгія» за кращу чоловічу роль на Московському фестивалі 2003 року. Ретроспективи «Любов і...» й «...і любов» обмежилися, на жаль, в основному старим арабським і ендеерівським кіно. Зате любителі крутого та м’якого порно могли «насолодитися» найповнішим показом стрічок анархіста від кіно Джо д’Амато, котрий не вкладається в жодні схеми. Деяке розчарування приніс перегляд фільму дуже модного сьогодні британця Майкла Уїнтерботтома «9 пісень». Він хоч і був у конкурсній програмі, але залишився, схоже, справедливо, за рамками уваги журі. Хоча світова преса про картину писала досить багато після її показу на торішньому Берлінале. Історія романтичного кохання, побудована в стилі довгого музичного речитативу з обридлим секс-приспівом, виявилася досить нудною й, на мою думку, геть-чисто позбавленою романтики. Головним десертом останніх московських «Ликів» став Ален Делон, удостоєний «Срібної стріли» як «найромантичніший коханець і найчарівніший чоловік кіностоліття». Про нього йтиметься в найближчих номерах «ДТ». А про перспективи «Ликів» на берегах Чорного моря розповість Марк Рудінштейн, котрий назавжди розпрощався з кінотаврським брендом.