КРАЇНА СНІВ ОЛЕКСАНДРА ДОБРОДІЯ

Поділитися
Якщо дозволити собі перефразувати вислів Горація, що загального схвалення удостоюється той, хто п...

Якщо дозволити собі перефразувати вислів Горація, що загального схвалення удостоюється той, хто поєднує приємне з корисним, то країна снів, у яку поринаємо всі — без географічних, соціальних та інших обмежень, — заводить нас саме у цей стан гармонії utile dulci.

У галереї «Ірена» вже втрете відкрилась персональна виставка київського художника Олександра Добродія. Малярська країна снів, як стан марева, що поволі рухає колеса фантазії і де плине завмерлий час під «Мелодії вулиць старого міста» (назва одного з творів), вражає вибагливою фантасмагорією, переведеною на досить ліричний «авторський» лад.

Творчий доробок художника, за яким мені пощастило стежити протягом десяти років, дає підстави для деяких висновків-зауваг. Добродій — постійно схожий сам на себе... Проте ця схожість окреслюється лише його персоналією. Безмежність творення художнього образу на опрацюванні культурно-міфологічної спадщини минулого — саме той хід, а точніше, шлях, який обрав для себе Олександр Добродій.

Якщо малярські образи спробувати перевести у площину слів, то приблизно це можна окреслити так: досить цілісне й потужне індивідуально-філософське ядро, на яке нарощуються шар за шаром досвід, зрілість, майстерність. Одна з попередніх виставок художника мала назву «Арт архів», і це видається зараз досить симптоматичним. Добродій, хоч як гучно це звучить, співпрацює з «архівом людства», певною мірою позичає теми, сюжети, символи та знаки, а потім повертає — і то вже є зріз минулого з погляду сучасності.

Художник мислитель, а не художник, який зображає чи відображає, — це, мабуть, найважливіше надбання минулого століття. Олександру Добродію поталанило, він був учнем великого Данила Лідера, майстра сценографії, митця-філософа. На стику тотального, не хочеться казати — соцреалізму, а дозволимо собі інший термін — соціального реалізму мистецтво сценографії давало значно ширші можливості для абстрактного бачення дійства. І цю споглядальну систему віддзеркалення світів Добродій розвинув у площинах станкового живопису.

Якщо проглянути послужний список виставкової діяльності митця, то вона досить інтенсивна, з наскрізною географією від Києва на Мадрид, Нью-Йорк, з поверненням у рідні пенати через Стамбул. Проте у цьому контексті хотілось би хоч пунктирно окреслити декілька проблем, що стосуються сучасного художнього процесу в Україні.

Виставкова діяльність митців за кордоном носить суто спорадичний характер. Україна, як terra incognitа для світу, блискавками розкидає свої таланти. А точніше, ознайомлення з нашою культурою відбувається у порядку приватних ініціатив. Повністю відсутня загальна програма культурної презентації України світові.

На теренах внутрішньої художньої ситуації, в межах фракцій та коаліцій, навішуються певні ярлики як діагнози. Так, наш герой, Олександр Добродій, бачиться як сюрреаліст. Якщо бути обачливішими, не калькувати сталих термінологічних форм, опрацьованих Заходом, і дозволити собі мистецтвознавчу паузу, хоча б таку, як випростана рука між скальпелем та очима хірурга, то й оцінки власної спадщини будуть точніші та коректніші.

А поки що обмежимося узагальненням: доробок Олександра Добродія — це «добрий», що й співзвучно з прізвищем автора, рівень сучасного українського мистецтва.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі