КАБАЛЬЄ І КАБАЛЬЄРОС

Поділитися
Вона на гребені хвилі сучасності — і поза часом. Вона має голос вражаючої внутрішньої сили — і проникливу манеру виконання...

Вона на гребені хвилі сучасності — і поза часом. Вона має голос вражаючої внутрішньої сили — і проникливу манеру виконання. Королева оперної сцени, жива легенда, візитна картка планети, божественна й неперевершена — і земна жінка, талановитий педагог, просто щаслива дружина і мати обдарованої співачки...

Монсеррат Кабальє.

Така характерна і така різна... Ось велична, ніби зійшла з полотна Гойї, діва змушує благоговійно завмерти рафіновану публіку нью-йоркської Метрополітен-Опера. А ось вона вальсує з Миколою Басковим у Кремлівському палаці... Хоч би що вона співала — «Норму» із Пласідо Домінго чи «Барселону» із Фредді Мерк’юрі, духовну музику чи композиції Вангеліса, іспанські сарсуели чи «Очи черные», — відбувається абсолютне проникнення в саму сутність музики. Вона вживається в найтонші підтексти музичного твору — і водночас на кожен твір, який виконується великою Монсеррат, накладає відбиток її глибока, незмірно багата душа.

Сто різних ролей. Мільйони шанувальників. Десятки найвідоміших сцен світу. І ось 9 червня — Національний палац «Україна». Якою ж побачить Монсеррат Кабальє українська публіка?

Микола Басков

Слухаючи нині чарівне сопрано співачки, важко навіть уявити, що першого прослуховування в Італії вона не пройшла. До слави вела довга і наполеглива праця — 12 років у барселонській консерваторії El Liceu, 1956 року — дебют із партією Мімі в Базельському оперному театрі (там же було напрацьовано вражаючий репертуар — «Тоска», «Аїда», «Арабелла» і «Саломея»), робота на сценах Ла Скала, Бременського, Віденського, Лісабонського оперних театрів... І 1962-го, нарешті, — дебют у барселонському театрі El Liceu Opera House.

Нью-Йорк, Карнегі-хол, 1965 рік. Монсеррат заміняє хвору Мерлін Хорн у постановці опери Доніцетті «Лукреція Борджіа». Нікому не відома молода співачка виконує першу арію — і в залі запановує така тиша, ніби всі враз перестали дихати... Після цього вражена публіка вибухає двадцятихвилинною овацією, а присутні в залі представники великих оперних і звукозаписуючих компаній готуються вписати в контракти ім’я нової зірки...

І розкриваються обійми світу. Метрополітен-Опера, Ла Скала, Ковент-Гарден... Монсеррат Кабальє виступала з такими відомими диригентами, як Бернстайн, Караян, Лівайн, Мета, Солті. Дуетом із нею співали Мерлін Хорн, Альфредо Краус, Лучано Паваротті, Пласідо Домінго, Хосе Каррерас. У музичній кар’єрі останнього Кабальє брала дієву участь.

Перша леді опери звертається й до популярної музики. Якщо композитор, виконавець імпонує Монсеррат, є талановитим і «чарівним душею», жанр, у якому він працює, не має особливого значення, — адже за кожним його твором стоять глибокі переживання. Записано альбом Friends for life, де прима співає дуетом із відомими поп-зірками, зокрема із Джонні Холлідеєм та Лізою Нільссон. Співпрацювала сеньйора Кабальє і з грецьким композитором Вангелісом. Але воістину легендарною стала пісня «Барселона», гімн Олімпійських ігор на батьківщині співачки, виконаний дуетом із Фредді Мерк’юрі. Фредді був великим шанувальником творчості Монсеррат Кабальє. Коли вони зустрілися, то провели цілу ніч за співом під фортепіано. Результатом став спільно записаний чудовий альбом «Барселона». Спеціально для примадонни Мерк’юрі написав пісню Exercise in free love. Гарна мелодія настільки сподобалася співачці, що вона виконала її на лондонському концерті. У присутності автора, для якого це стало повною несподіванкою... «Працювати з Фредді було саме задоволення. Завдяки йому я відкрила для себе силу-силенну молодих талантів у рок- і поп-музиці», — зізнавалася сеньйора Монсеррат в одному зі своїх інтерв’ю.

«З гуманістичних міркувань шляхи оперної й естрадної музики повинні час від часу перетинатися. Заради тих, хто потребує результатів нашої спільної праці», — керуючись такими переконаннями, Монсеррат Кабальє охоче бере участь у благодійних акціях. 2001 року вона взяла участь у відкритті міжнародного фестивалю «Зірки світу — дітям» у Москві, де виступила і як почесний посол ЮНЕСКО, і як один з авторів благодійного проекту. Концерти в його рамках пройшли в Парижі, Хіросімі, Вашингтоні, Сіднеї, Каїрі та Римі. Завершальний виступ світових знаменитостей відбувся в Санкт-Петербурзі 2003 року.

Париж, Відень, Лондон, Токіо, Нью-Йорк — у цих містах примадонна зажила особливої любові. І, звісно, у рідній Іспанії. Тут їй присуджено величезну кількість звань і нагород, чимало з них — особисто королем.

«Я не можу щось співати не дуже добре», — каже співачка. Можливо, саме щира любов до слухачів і як наслідок — постійна вимогливість до себе і допомагають Монсеррат Кабальє підтримувати добру вокальну форму. Вона сповнена сил, енергії та бажання співати. Нещодавно примадонна з успіхом виступила в Оперному театрі Барселони, де виконала роль Катерини Арагонської в опері Сен-Санса «Генріх VIII». Після виступу публіка влаштувала співачці овацію і півгодини не відпускала її зі сцени.

Монсеррат Кабальє знову уклала контракти з низкою європейських оперних театрів. Тільки в Німеччині у березні цього року вона виступила вісім разів, причому виступ у Мюнхені пройшов із таким тріумфом, що захоплена публіка зажадала ще одного концерту. І її бажання здійснилося.

Хоча організатор київського дійства — компанія «Єврошоу», роль режисера повністю належить Монсеррат Кабальє. За нею залишається вирішальне слово при виборі репертуару, зокрема дуетів, послідовності виконання, під час обговорення безлічі деталей. Відомо, що концерт буде на два відділення. Прима виконає не менше десяти сольних творів.

Діамантовий голос світу постане в гідній оправі. Спеціально запрошені гості — Володимир Гришко і Микола Басков — виконають по два дуети з примадонною і по два сольних твори.

Своєрідним відкриттям пророка у своїй батьківщині стане виступ у концерті розкішного тенора Володимира Гришка. Соліст Національної опери України, Метрополітен-Опера й Імператорського Маріїнського театру опери та балету, лауреат всесоюзних і міжнародних конкурсів, зокрема володар спеціального призу Пласідо Домінго і звання «Кращий тенор» на Міжнародному конкурсі вокалістів у Барселоні, народний артист України, кавалер Ордена Святого Володимира IV і ІІІ ступенів, лауреат Національної премії ім. Т.Шевченка 2001 року, співак, чиї виступи прикрасили сцени провідних оперних театрів світу, чиє ім’я на афішах стояло поруч з іменами Паваротті, Каррераса і Домінго... Цей список можна було б продовжити. Залишається тільки жалкувати, що співак поки що не досить відомий українській публіці.

Гришко постійно перебуває за кордоном і, треба зазначити, вносить не меншу частку у створення позитивного іміджу України, ніж Андрій Шевченко, брати Клички чи Руслана. Ось і тепер, щойно повернувшись із Фінляндії, він у столиці фактично проїздом — пробуде тут місяць на вакаціях, потім вирушає до Бонна, а звідти — до США. По обидва боки Атлантики його знають, люблять і чекають із нетерпінням.

У цілому Монсеррат Кабальє ознайомлена з репертуаром Гришка, проте організатори надіслали їй додатково великий набір компакт-дисків співака, щоб сеньйора Кабальє глибше ознайомилася з особливостями тембру співака і, головне, визначила, які твори найбільш виграшно прозвучать дуетом.

— Монсеррат Кабальє пам’ятає мене і за конкурсом вокалістів в Іспанії, і за Метрополітен-Опера, — розповідає Володимир Гришко. — Виступати з нею для мене — велика честь. Україна — співуча країна, і, на мій погляд, у нас є багато чудових голосів. Та, оскільки вибір випав на мене, я як представник української сторони намагатимуся показати себе гідно. Я дуже багато працюю, репетирую. Молю Бога, щоб бути в голосі, не просто звучати, а співати.

Якщо Володимир Гришко виступить із Монсеррат Кабальє вперше, то у Миколи Баскова досвід уже є. Популярного оперного тенора Росії пов’язують із сеньйорою Кабальє успішний творчий союз і теплі дружні стосунки. Їхній перший спільний виступ відбувся в Санкт-Петербурзі 2000 року, після цього було кілька концертів у Москві та в північній столиці. Монсеррат Кабальє охоче сприяє творчості молодих вокалістів, і Басков знайшов у її особі досвідченого і терплячого наставника. Їхні спільні концерти пройшли при небувалих аншлагах і отримали схвальні відгуки преси.

Київський концерт відбудеться в супроводі Симфонічного оркестру Національної філармонії України — 75 виконавців, майстерність яких полонила багатьох поціновувачів класичної музики в усьому світі. Одного разу, почувши їхній виступ, захоплені представники японської ділової еліти подарували оркестру півмільйона доларів на придбання музичних інструментів. Керівник Микола Дядюра попередньо готує оркестр, розучує з ним репертуар. Проте за кілька днів до концерту він поступиться пультом іспанському диригентові Мігелю Ортега, який проведе чотири репетиції, не враховуючи генеральної — із Монсеррат Кабальє та гостями. Під час концерту музиканти перебуватимуть на сцені як повноправні учасники дійства.

Прима прибуде до Києва за три дні до виступу. Всі ці дні вона проведе в репетиціях і підготовці до концерту.

— Виконавці, які співають вживу, у день концерту найчастіше взагалі ні з ким не контактують, — ділиться спостереженнями Сергій Галузін, директор компанії «Єврошоу». — Артист, голос якого записаний на фонограму, може цілими днями мотатися по радіостанціях, зустрічах, тусовках, рекламуючи себе. Але справжньому професіоналові, щоб подарувати слухачеві свій колосальний енергетичний заряд, зібратися, налаштуватися, потрібні спокій і самота. І тоді на концерті стається диво...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі