У рояля — Леонід Чижик |
Четвертому міжнародному фестивалю джазової музики «Джаз-карнавал в Одесі-2004» місто раділо заздалегідь — надто вже це барвисте, говорячи мовою сучасної молоді, «фірмове» та «стильне» музичне свято, яке для багатьох стало візитною карткою Південної Пальміри. Звучала джазова музика всіх стилів — і традиційних, і авангардних, проводилися концерти в закритих приміщеннях і вуличні акції, джем-сейшени (хоча останніх могло бути й більше, і продумати їх можна було краще). Головним майданчиком карнавалу виявився цього разу зал філармонії, у якому, зокрема, відбувся окремий благодійний концерт юних вундеркіндів джазу, лауреатів міжнародних джаз-фестивалів. А завершальним акордом свята став великий чотиригодинний джазовий марафон під відкритим небом — гала-концерт біля оперного театру.
В основній концертній програмі взяли участь колективи та виконавці з Австрії, Німеччини, Греції, Ізраїлю, Мексики, Іспанії, Польщі, Росії, України, Франції, Чехії. Серед найгучніших імен — живий класик вітчизняного джазу, автор відомого всім музикантам посібника з техніки імпровізації Леонід Чижик, котрий нині живе та працює в Німеччині. Піаніст на ділі довів, що джазовому переосмисленню підвладні навіть «вічнозелені» теми Моцарта й Чайковського, адже цим композиторам була притаманна велика внутрішня свобода, вони творили із задоволенням. А де ви бачили обличчя музикантів щасливіші, ніж на джазових концертах? Академічні виконавці часом виходять на сцену явно перелякані зціпивши зуби терзають рояль або скрипку, а закінчивши виступ, полегшено зітхають... Таке в принципі неможливо у джазі, адже джазмен відчуває себе не рабом свого інструмента, а, якщо хочете, коханцем, і процес спілкування цих двох у будь-якому випадку виявляється для публіки як мінімум хвилюючим...
Подіями фестивалю виявилися виступи головного чеського бас-гітариста Павла Якуба Риби у складі тріо, визнаних польських музикантів Адама П’єрончика (саксофон) і Петра Войтасика (труба) у складі квартету, блискучого гітарного дуету, що працює у стилі фламенко-джаз, — Едуардо Ніебла (Іспанія) та Х’юго Еліцальде (Мексика). Україну на філармонічних концертах представляли одеський піаніст Юрій Кузнєцов (він із неприхованим задоволенням грав у дуеті з Леонідом Чижиком, підключався до виступу різноманітних колективів і просто-таки купався в музиці, не забуваючи про обов’язки арт-директора «Джаз-карнавалу»), інтернаціональне тріо київського контрабасиста Сергія Макарова за участю музикантів з Ізраїлю і Німеччини, одеська співачка Тетяна Боєва, камерний оркестр Ігоря Шаврука (у проекті з Леонідом Чижиком). Безумовними улюбленцями публіки можна назвати Арсена Шомахова (гітара, вокал), Султанбека Мамишева (ударні) й Аслана Жантуєва (бас-гітара), разом вони — тріо з Нальчика «Регтайм», хоча виконують аж ніяк не регтайми, а довгі авторські композиції в стилі ритм-енд-блюз.
Відкривав гала-концерт, за доброю традицією, молодіжний біг-бенд під керівництвом Миколи Голощапова. Звісно, великий наплив вітчизняних джазменів стався у день гала-концерту — викликали захват своїми імпровізаціями колективи з Тирасполя, Херсона, Південного, заявив про себе на повен голос (хоча й а капела) одеський чоловічий вокальний колектив «Дюк-тайм», який у недалекому минулому мав назву «Явори». Гала-концерт зібрав, за скромними підрахунками, восьмитисячну аудиторію, яка заполонила кілька прилеглих до Театральної площі кварталів.
Як і в минулі роки, одеситів на кожному кроці чекали вуличні акції джазового характеру. За два дні до офіційного відкриття джаз-карнавалу на трамвайні маршрути вперше вийшов барвистий джаз-трамвай, ніжно прозваний дирекцією фестивалю Джазоходом. Цей барвисто оформлений відкритий екскурсійний трамвай курсував по двох центральних міських трамвайних маршрутах №№ 3 і 5 із диксилендом «Веселий Розмарин». По головних вулицях ішов парад оркестрів і диксилендів із колективами з Києва, Харкова, Скадовська, Херсона, Новосибірська, Ростова-на-Дону та Каунаса, проводилися концерти на Дерибасівській, а у вітринах магазинів на цій головній вулиці Одеси демонструвалася експозиція одеського фотохудожника Сергія Гевелюка, присвячена джазу.
Співпродюсер фестивалю, президент компанії «Двері в Голлівуд» Боб Ван Ронкель, котрий має одеські корені, став ініціатором доброчинної акції для дітей «Мільйон усмішок», і навіть пообіцяв на одній із прес-конференцій зробити одеситам сюрприз у вигляді появи в нашому місті однієї дуже відомої голлівудської зірки (щоправда, обіцянку виконано не було). Маленьким джазовим слухачам було адресовано акцію одеського тижневика «Добрий вечір», проведену на Дерибасівській біля пам’ятника Утьосову. Це був карнавальний вуличний концерт «Добрий вечір, джазе!». У ньому взяли участь юні виконавці, серед яких привернули до себе особливу увагу лауреат дитячого телефестивалю «Зірочка» Аня Степанова, учениця Тетяни Боєвої Оля Кравець. Атмосферу свята доповнювали репризи корпорації джаз-клоунів «Оранжевий настрій», шоу-показ колекції одеського модельєра Віктора Луговського «Чикаго», а також безліч конкурсів, розіграшів і вікторин із призами та подарунками від спонсорів та оргкомітету джаз-карнавалу. В останній день фестивалю було проведено радіофестиваль «FM-ДЖАЗ-ЧАС», під час якого джазова музика звучала одночасно в ефірі кількох радіостанцій. Генеральний продюсер «Джаз-карнавалу» Михайло Фрейдлін зумів заслужити довіру солідних торгових марок, які стали спонсорами фестивалю, в той час як у попередні роки він же й надавав основні кошти на його організацію. Ведучими фестивальних концертів стали відомий джазовий оглядач і журналіст Михайло Митропольський (Москва), музикознавець, публіцист, заслужений діяч мистецтв Росії Володимир Фейєртаг (Санкт-Петербург). Тож Одеса використала всі шанси стати в ці осінні дні джазовою столицею не лише країни, а й Європи в цілому, адже настільки серйозні музиканти виявили довіру до міста та його дуже джазово мислячої публіки...
