Дружба народів на конкурсі Володимира Горовиця

Поділитися
VIII Міжнародний конкурс молодих піаністів пам’яті Володимира Горовиця, проведення якого до останнього висіло на волосинці, все-таки відбувся...

VIII Міжнародний конкурс молодих піаністів пам’яті Володимира Горовиця, проведення якого до останнього висіло на волосинці, все-таки відбувся. І став серйозною яскравою музичною подією не тільки в культурному житті столиці, а й, хочеться вірити, держави в цілому. Під час фінального етапу публіка просто ломилася в зал, і адміністрації Національної філармонії довелося відкрити входи на балкон, де працювало журі. Така активність слухачів — справжня антикриза. Невже потяглися до мистецтва?

Упродовж двох квітневих тижнів Колонний зал Національної філармонії було віддано у владу конкурсних прослуховувань.

18 музикантів грали в середній і 31 — у старшій групах (із Білорусі, Німеччини, Греції, Грузії, Італії, Китаю, Кореї, Польщі, Росії, Румунії, Сербії, США, України, Франції та Японії).

Перший етап, який включає конкурсні змагання групи «Горовиць-дебют» і молодшої групи, відбувся в заплановані дати... Потім терміни проведення змагань (у середній та старшій вікових категоріях) через відсутність коштів перенесли з весни 2009-го року на поточний місяць.

Очікування фінансування та невідомість нервово виснажували дирекцію конкурсу на чолі з Юрієм Зільберманом, президентом фонду Горовиця, справжнім ентузіастом академічної музики.

…У результаті палка готовність молодих музикантів з різних країн грати на київському конкурсі в 2009-му частково «перегоріла» — через перенесення.

І все-таки конкурс удався.

Серед учасників було багато чудово навчених, досить здібних музикантів. Вони підготували складний і цікавий репертуар.

Обов’язкові номінації першого туру — прелюдія і фуга Баха, класична соната, віртуозний етюд, твір українського композитора.

У другому турі регламент дозволяє вільні програми. Хтось грав стародавні сонати. Хтось віддав перевагу російському романтизму Балакірева, Скрябіна, Рахманінова, знаменитим складним транскрипціям Ліста, Горовиця на теми Шуберта, Бізе, Паганіні.

Традиційно багато грали Рахманінова, Шопена.

Виконували імпресіоністів (Равеля, Дебюссі), композиторів ХХ століття — Шостаковича, Прокоф’єва, Стравінського, Караманова, Сильвестрова.

Учасники прагнули до виконання різностильової традиційної музики, яка дає змогу продемонструвати віртуозність, володіння піаністичними прийомами, хороший звук.

Ідеальним завданням було, звісно ж, підпорядкування всіх навичок авторському задуму — через індивідуальний підхід і вміння вкласти в музику душу, талант, інтелект.

До III туру добралися по шість учасників із середньої і старшої груп. Вихід у фінал знаменував звання лауреата. А останній етап розставив крапки над «і».

У середній віковій групі потрібно було виконати фортепіанний концерт. Старшим фіналістам — два: класичний і романтичний (або композитора ХХ століття). Їм акомпанували Національний симфонічний оркестр (диригент Володимир Сіренко) та оркестр філармонії (диригент Микола Дядюра).

Якщо сольні програми кожний конкурсант готував удома скільки вважав за потрібне, то виступ у третьому турі мав жорсткі рамки. Учасник виходив на сцену після короткої репетиції з оркестром.

Провалів не було. Але витримки, самовладання та просто фізичних (та психологічних) сил декому з конкурсантів забракло.

У середній групі місця розподілилися так: Перша премія в Романа Лопатинського (Україна), друга — у чотирнадцятирічного Сун Ютун з Китаю. Третю розділили двоє претендентів: француз Женьє Ремі та українка Поліна Сасько. Четверта — в румуна Андрія Гологана. І п’ята дісталася нашій Антуанетті Міщенко.

Поліна Сасько в Першому концерті Прокоф’єва — точна й переконлива. У ході традиційного фінального концерту, уже після закінчення прослуховувань, Трансцендентний етюд «Заметіль» Ференца Ліста чудово зіграв Роман Лопатинський. Він був переконливий і в більшій частині програми перших турів.

14-річний Сун Ютун з Китаю також грав добре, тонко й натхненно. Шкода, що учениця Галини Попової китаянка Ма Ке, яскрава й дуже виразна виконавиця, не пройшла в останній тур.

Одні конкурсанти привезли «завищені», як кажуть музиканти, програми, не впоравшись із технічними труднощами, що апріорі не дозволяє говорити про зміст. Інші, досить бадьоро долаючи віртуозні складнощі, так і не змогли осмислити зіграну музику.

Кращими стали ті, чия майстерність була технічно надійною. Хто зумів забути про сценічне хвилювання і ввів слухачів у свій світ.

Чудово грали в перших турах старші фіналісти Лука Окросцварідзе (19 років, МДК, клас Сергія Доренського, четверта премія) і львів’янин, учень Марії Крушельницької Василь Котис (друга премія).

Перший вирізняється виконавською чарівністю, насолоджується звуковими барвами, підпорядковуючи змісту осмислену гру.

Котису притаманний бездоганно гарний звук, чудове доторкання, делікатність, упевненість.

Міцно й по-справжньому артистично звучала програма киянки Ганни Улаєвої (шоста премія). Відучившись в одинадцятирічці ім. Лисенка в Ніни Найдич, вона продовжує заняття в академії Чайковського (клас відомого нашого концертуючого піаніста Юрія Кота) і паралельно навчається в академії міста Граца (Австрія) у класі Милани Чернявської.

Чудово грав Бетховена в першому та третьому турах Олексій Коваленко з Донецька (третя премія), гарною була і його «Кампанелла» Паганіні—Ліста—Бузоні у фінальному концерті. Його педагог В’ячеслав Бойков — відомий «коваль лауреатів», котрий підготував не одного переможця конкурсу Горовиця... Запам’ятався гнесінець Олександр Карякін (п’ята премія), чиє виконання Баха — надзвичайно філігранна тонка матерія, божественний звук, інтонаційна точність і захват!

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі