Комерційні судна вперше з початку війни відновили використання порту Одеси і без дозволу Росії. Це свідчить про те, наскільки сильно змінився баланс сил у Чорному морі.
За допомогою морських безпілотників і ракет власного виробництва, Україна почала асиметричну війну, яка підірвала значну частину хваленої військово-морської переваги Росії, - пише Wall Street Journal.
«Щоб гарантувати нашу безпеку зараз і в майбутньому, ми повинні обороняти наше узбережжя, але на узбережжі ворога. Це той підхід, який ми намагаємося втілювати в життя», - сказав виданню командувач ВМС України віце-адмірал Олексій Неїжпапа.
Wall Street Journal нагадує, що Чорноморський флот РФ мав чисельну перевагу над українськими ВМС в пропорції 12 до одного. Тому ніхто не вважав українські сили значною силою, коли Росія почала вторгнення в лютому 2022 року. Україна швидко затопила свій флагманський фрегат, який тоді перебував на ремонті в Миколаєві, щоб судно не потрапило в російські руки.
Одеський порт припинив роботу. Мешканці міста бачили ворожі військові кораблі неозброєним оком. Скупчившись на горизонті, російський флот обстрілював місто і безкарно маневрував, готуючись до висадки десанту на берег. Сьогодні російські військові кораблі більше не наважуються заходити в північно-західну частину Чорного моря, їх стримують українські берегові ракети і міни. Сам російський Чорноморський флот зазнав значних втрат в результаті серії успішних українських ударів, і для нього більше не залишилося безпечних районів в акваторії.
Українські атаки протягом останніх тижнів були спрямовані проти російських військових кораблів у відкритому морі та в їхніх головних портах базування: Севастополі і Новоросійську. Минулого тижня ракетний удар по севастопольському сухому доку знищив підводний човен класу «проект 877». Це була одна з 6 субмарин, які Росія використовує в Чорному морі. Крім того, український удар знищив великий десантний корабель класу «проект 775», який Росія планувала використати для висадки морського десанту в Одесі.
На думку військових аналітиків, пошкодження самого сухого доку також ускладнить російські військово-морські операції в найближчі місяці. Окрім ВМС України у битві Києва за Чорне море беруть участь військово-повітряні сили України, а також спецпідрозділи ГУР та розвідувальні підрозділи СБУ.
Кілька типів морських безпілотників дальнього радіусу дії українського виробництва надають нові наступальні можливості в той час, коли Україна не в змозі розгорнути великі звичайні військові кораблі.
«Очевидно, що безпілотники - це те, що змушує ворога бути напруженим, не відчувати себе в безпеці навіть у своїх рідних портах, не кажучи вже про море», - сказав Неїжпапа.
Війна за Чорне море вступила в нову фазу в липні, після того, як Росія розірвала угоду, укладену за посередництва ООН, яка дозволяла Україні експортувати 33 мільйони тонн продовольства на суднах, перевірених Росією. Водночас зернова угода обмежувала свободу дій українських військових.
В інтерв’ю Wall Street Journal Неїжпапа сказав, що Україна не має наміру перешкоджати цивільному судноплавству в Чорному морі. Однак він додав, що угода Сан-Ремо 1994 року про міжнародне право в сфері морської війни дозволяє українським силам атакувати комерційні судна, які допомагають російським військовим зусиллям або які супроводжуються військовими кораблями або літаками.
«Це цілком законні цілі», - сказав командувач ВМС України.
Після зриву зернової угоди українські військові минулого місяця оголосили про відкриття одностороннього коридору для цивільних морських перевезень до Одеси та з Одеси. За останні дні 6 суден вже вийшли з одеських портів через цей коридор, в тому числі один з двох суховантажів під прапором Палау, який прибув сюди, щоб завантажитися зерном минулої суботи. За словами чиновників, це стало можливим завдяки новій здатності України завдавати ударів по російських портах.
«Цілком очевидно, що росіяни більше не володіють ініціативою в Чорному морі завдяки відверто геніальному підходу ВМС України та українських сил спеціальних операцій. Відбувся дійсно важливий зсув. Українці поступово перехопили ініціативу, і ця серія невеликих тактичних перемог почала складатися в оперативний і навіть стратегічний успіх», - сказав Майкл Петерсен, директор-засновник Інституту морських досліджень Росії при Військово-морському коледжі США.
Wall Street Journal називає становище Росії в Чорному морі унікально вразливим. РФ - потужна військово-морська держава, але в чорноморській акваторії вона не може замінити втрачені кораблі суднами з інших своїх флотів. Тому що Туреччина, яка контролює протоки між Чорним і Середземним морями, в лютому 2022 року заборонила прохід військових кораблів воюючих сторін, виконуючи Конвенцію Монтре 1936 року.
Наразі територія площею близько 9 650 квадратних миль в північно-західній частині Чорного моря перетворилася на заборонену зону, куди окрім цивільних суден наважуються заходити лише швидкохідні судна, які занадто малі, щоб стати мішенню для ракет, - сказав Неїжпапа. Втім, Росія все ще має тут перевагу в небі. Командувач ВМС України сподівається, що вона зникне, щойно Київ отримає винищувачі F-16. На відміну від застарілих радянських літаків, якими Україна користується зараз, F-16 мають радари для виявлення російських військових літаків і можуть нести ракети, здатні знищити їх у повітряному бою.
«Я можу вас запевнити, якщо F-16 просто патрулюватимуть над Одесою, то в північно-західній частині Чорного моря не буде жодного російського літака», - сказав Неїжпапа.
Окрім Одеси, Україна також розвинула торгівлю через свої морські порти в дельті Дунаю на кордоні з Румунією. Протягом останніх місяців три дунайські порти: Ізмаїл, Рені та Кілія, - неодноразово зазнавали ударів безпілотників Shahed, які Москва отримує від Ірану. За словами українських чиновників, це призвело до знищення складів з приблизно 270 тисячами тонн зерна. Крім того, російські удари пошкодили вантажівки і портову інфраструктуру. Деякі з цих безпілотників впали на румунський берег.
Тим не менш, українські дунайські порти продовжують працювати майже на повну потужність.
«Нас обстрілюють, але ми продовжуємо експортувати. Технічно захистити дельту Дунаю не так вже й складно. Море вже захищене, залишилося захистити небо. Якщо ми матимемо тут належну протиповітряну оборону, ми зможемо працювати», - сказав Борис Юрескул, власник фермерського господарства, в якому працює 250 осіб.