Forbes: Україні потрібні не лише літаки F-16, а й певне обладнання до них

Поділитися
Forbes: Україні потрібні не лише літаки F-16, а й певне обладнання до них © Lockheed Martin
Експерт наголошує, що на ефективність українських винищувачів буде сильно впливати те, які дані вони будуть отримувати під час повітряного бою.

У спробах України дати відсіч російським окупантам Захід не приховує, що ділиться з Києвом як високотехнологічним обладнанням, так і критично важливою для виконання місій інформацією. Цей обмін може продовжитися у повітряній війні.

Якщо подаровані Заходом винищувачі F-16 будуть передані Україні разом з належним комунікаційним обладнанням і функціональними каналами передачі даних, великий флот засобів управління повітряними боями НАТО зможе обмінюватись тактичними даними з українськими літаками. Це зробить їх більш ефективними, - пише в статті для Forbes директор і засновник консалтингової компанії Themistocles Advisory Group Крейг Хупер.

Він наголошує, що допомога Заходу у сфері ситуаційної обізнаності і даних про повітряну обстановку в реальному часі буде безцінною, коли перші українські F-16 вступлять у війну і почнуть збивати крилаті ракети Росії. Також обмін інформацією буде грати важливу роль, коли українські пілоти почнуть знищувати російську інфраструктуру ППО і почнуть опановувати удари по наземним цілям.

«НАТО може допомогти. Україна вже має потужну мережу повітряного спостереження, але Альянс має багато сучасних засобів управління повітряними боями. Сама НАТО володіє і експлуатує флот з 14 літаків Boeing E-3A Повітряної системи попередження і управління (AWACS), які повністю здатні контролювати повітряний простір України зовні», - підкреслює автор.

А якщо Альянс не захоче застосувати ці свої літаки, у США є понад 30 власних  Boeing E-3. Деякі європейські країни також можуть допомогти, використовуючи власні літаки повітряного спостереження в небі сусідніх країн.

Західні літаки AWACS та інші подібні літаки з радарами - це безцінний актив у будь-якій повітряній війні. Використовуючи свої сенсорні і комунікаційні комплекси в якості повітряних квотербеків, ці літаючі командні центри можуть передавати інформацію про цілі винищувачам, які вже перебувають в повітрі. Діючи з безпечних дистанцій, вони можуть допомогти Україні здобути перевагу в небі. Але це можливо лише за умови, що F-16 будуть надані Києву з необхідним обладнанням для отримання даних від мережі протиповітряної оборони НАТО.

Чи будуть українські F-16 «на зв’язку»?

Ніхто насправді не знає, які комунікаційні можливості будуть в подарованих Україні літаків. Захід мовчить про будь-які інші можливості, які може запропонувати Києву обіцяний флот з близько 60 F-16.

Нідерланди, Данія і Норвегія - перші донори F-16 для України - обіцяють українським пілотам надійні і добре обслуговувані літаки. Норвезькі винищувачі оснащені гальмівними парашутами, які можуть бути корисними на коротких злітно-посадкових смугах. Крім того, Данія і Норвегія пропонують F-16, оснащені пошуковими прожекторами, які пропонують дещо застарілий спосіб пошуку крилатих ракет вночі.  Однак, вони можуть стати пригоді, якщо Україна захоче застосувати свої нові літаки для знищення російських безпілотників і при цьому обмежити використання ракет.

Ці цікаві можливості в поєднанні з кращими радарами і кращими ракетами можуть запропонувати корисні можливості українським пілотам. Але Україна зможе отримати максимальну користь від своїх нових літаків лише тоді, якщо на борту F-16 будуть засоби зв’язку, здатні забезпечити управління боєм в режимі реального часу.

Україні потрібні дані AWACS

Можливо, найкращі дані протиповітряної оборони і підтримка управління повітряним боєм походять від платформ повітряного спостереження, таких як AWACS. Флот літаків E-3 НАТО старий, але грізний. За даними Альянсу, такі літаки-радари «здатні виявляти, відстежувати, ідентифікувати і повідомляти про потенційно ворожі літаки, що діють на малих висотах, а також забезпечувати управління винищувачами. Вони можуть одночасно відстежувати і ідентифікувати морські контакти і надавати координаційну підтримку надводним силам Альянсу».

«З можливостями виявляти літаки на відстані понад 215 морських миль, постійна присутність AWACS над, скажімо, Румунією забезпечує покриття Чорного моря, Одеси і окупованого Криму. Більш сучасні системи управління повітряним боєм можуть «бачити» ще далі. Немає жодних причин не використовувати цю інформацію в українських інтересах», - вважає Хупер.

Він зауважує, що в України вже є добре підготовлені бойові диспетчери ППО. Але можна було б відправити частину з них для проходження підготовки на борту літаків AWACS. Це дозволило б їм здобути цінний досвід безпосередньої підтримки українських винищувачів. А з огляду на те, що в найближчі роки AWACS НАТО будуть замінені на більш досконалі літаки, старі зразки можуть стати ідеальною донорською платформою для України після закінчення війни, коли відносини між Москвою і Києвом будуть напруженими.

Насамкінець, в інтересах Заходу якнайшвидше зробити подаровані винищувачі F-16 якомога ефективнішими.  Росії це не сподобається, а її друзі на Заході будуть заламувати руки і скреготіти зубами через ідею поділитися даними з AWACS. Але якщо українські F-16 підуть в бій з якісними даними, отриманими з сучасних літаків повітряного спостереження, вони здобудуть вкрай необхідні перемоги на полі бою вже найближчим часом. І Захід може допомогти в цьому.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі