Тарифи є — зв’язку немає

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Тарифи є — зв’язку немає © Depositphotos / stockasso
Коли налагодять роботу своїх мереж українські оператори?

Уже загальновідомо, що в умовах постійних відключень електроенергії майже синхронно зникає Інтернет і взагалі мобільний зв’язок. Кабельне телебачення теж не виняток — без електрики не працює. Це не дивно — причини відомі. Певна річ, операторам непросто в таких умовах підтримувати роботу своєї апаратури, що розкидана по всій країні: десятки тисяч базових станцій (БС) чи кабельних адаптерів.

Проте, що цікаво, в таких складних умовах операторам вдається істотно підвищувати ціни на свої послуги. Хоча було б непогано, якби якість їхніх послуг бодай наближалася до величини тарифів.

Недавно свої тарифи підвищив «Київстар», причому без зайвих сантиментів відзначаючи гостру необхідність у такому кроці: «Щоб відновлювати мережу в умовах війни та забезпечувати українців зв’язком, ми вимушені переглянути умови тарифу».

«Київстар» розіслав абонентам SMS і просто інформував їх про зміни. Так, плата за тариф «Безлім» зросла зі 175 грн до 250 грн на місяць, а за тариф «Київстар 4G» — зі 150 грн до 250 грн на місяць.

Оператор посилається на те, що інвестував понад 3,5 млрд грн у телеком-інфраструктуру, побудувавши понад 430 нових базових станцій по всій Україні. Проте не згадує, що, попри інвестиції, наразі зв’язку за умовами тарифу більшу частину доби практично немає. Не дивно, що споживачі не можуть уторопати: «Як так виходить, що, маючи високу дохідність бізнесу, оператори не в змозі забезпечити повноцінним зв’язком?»

Аби з’ясувати, що до чого, ZN.UA надіслало всім трьом українським мобільним операторам такі запитання:

  1. Не зважаючи на чималі проблеми зі зв'язком, оператори йдуть на значні підвищення тарифів. Чи не вважаєте ви, що такі зміни дратуватимуть ваших клієнтів?
  2. Що робиться для забезпечення безперебійного зв'язку? Адже, теоретично, можна, щонайменше, встановити біля кожної базової станції генератори або замінити всі акумулятори на нові?
  3. Як і коли компанія планує вирішити проблему якості зв’язку?

Відповіді тих, хто відгукнувся, — перед вами.

lifecell

У lifecell повідомили очевидне, що вже десятий місяць поспіль по всій країні зазнає пошкоджень і руйнувань мережева інфраструктура операторів. Команда lifecell цілодобово робить усе можливе, щоб надавати послуги зв’язку українцям, адже під час військових дій зв’язок може врятувати життя та допомогти багатьом людям у критичних ситуаціях. За найменшої можливості технічні спеціалісти оператора lifecell швидкими темпами відновлюють зв’язок після пошкоджень у зонах бойових дій.

Від початку війни ремонтні бригади оператора здійснили понад 60 тис. виїздів, інколи виконуючи ремонт під обстрілами або загрозою ракетних ударів. На деокупованих територіях обладнання знищене або розкрадене, а під’їзди до технологічних майданчиків часто заміновані. Тому інженери працюють спільно з військовими, часто для запуску БС доводиться використовувати обладнання Starlink і генератор як тимчасове рішення, щоб оперативно забезпечити зв’язок для людей, які пережили окупацію.

Тимчасом, відповідаючи на запитання стосовно відключень електроенергії внаслідок ворожих атак РФ на енергетичну інфраструктуру України, в компанії зазначають, що це теж створює проблеми для обладнання оператора, адже базові станції не можуть працювати без живлення.

«Усі базові станції lifecell оснащені резервними джерелами живлення. Це акумуляторні батареї, які автоматично вмикаються, коли припиняється централізоване електроживлення. У середньому, вони здатні забезпечувати автономну роботу базової станції від двох до пʼяти годин після вимкнення електроенергії (за умови повної зарядки). Коли відключення світла тривалі — батареї просто не встигають зарядитися, бо для повної зарядки потребують близько 12 годин безперервного живлення», — йдеться в повідомленні.

Після того, як ресурс батареї вичерпано, базова станція може продовжити працювати від генератора. В оператора тисячі базових станцій по всій Україні, тому в разі тривалого відключення забезпечити всі локації генераторами і регулярно підвозити до них пальне — лише на словах може здатися просто, а на практиці — майже неможливо. Адже це означає, що для кожної базової станції в оператора має бути людина, котра підвозитиме пальне, своєчасно заряджатиме генератор, охоронятиме його, адже генератори крадуть. Тому значно підвищуються і витрати оператора: забезпечення роботи однієї базової станції протягом доби на генераторі коштує компанії близько 7500 грн. А під час відключень сотні БС переходять на живлення від генераторів.

«lifecell постійно працює над збільшенням ємності батарей на своїх базових станціях, а також на час тривалих відключень забезпечує підключення до генераторів усіх своїх опорних технологічних майданчиків, які підтримують найбільший відсоток покриття, — зазначають у компанії. — Ми продовжуємо замовляти додаткові батареї й генератори, найближчим часом чекаємо ще 150 генераторів та кілька тисяч батарей, які плануємо встановити в першому кварталі наступного року».

Крім того, команда lifecell запустила тестовий технологічний майданчик на сонячних батареях на півдні України, намагається кооперуватися з бізнесом та місцевою владою, щоб оперативно довозити пальне для безперебійної роботи генераторів. «Звертаємось і до міжнародних партнерів по підтримку. Проблеми з енергопостачанням по всій країні надто масштабні, щоб ми могли їх самотужки швидко вирішити. Проте наші інженери роблять усе можливе, і навіть більше, в цих умовах, аби забезпечувати зв’язок для українців», — додають у компанії.

Vodafone

У Vodafone зазначають, що компанія не вносила значних змін у вартість послуг. При цьому, за попередніми оцінками, непередбачені на цей рік витрати, необхідні на відновлення зруйнованої мережі, перевищили 2 млрд грн і продовжують зростати. Крім того, значно збільшує витрати необхідність забезпечувати резервне живлення для мережі, — щодня спалюється понад 10 т пального.

«Робота мобільної мережі в умовах нестабільного електропостачання — це теж форс-мажор для операторів. Адже робота базових станцій безпосередньо залежить від електроживлення. Так, ми оснащуємо всі наші об’єкти зв’язку резервним живленням, але батареї теж мають свою ємність і потребують тривалого часу на перезарядження. В разі повторного відключення світла впродовж доби вони просто не встигають зарядитися», — пояснюють у компанії.

Крім того, оператор широко використовує альтернативні джерела живлення — від дизель-генераторів до сонячних панелей. Але таке обладнання є не скрізь. Забезпечити генераторними установками всі базові станції — а їх декілька десятків тисяч по Україні — неможливо. Навіть маючи достатню кількість генераторів, жоден оператор не зможе самотужки одночасно доставити дизельні генераторні установки до кожного майданчика і вчасно їх заправляти.

Крім того, багато об’єктів зв’язку розміщені на дахах, висотних спорудах, складних архітектурних об’єктах, куди доправити чи де встановити генератор досить проблематично або практично неможливо.

«Тому, де вдається, кооперуємось із іншими бізнесами, наприклад торговими центрами, підключаємося до їхніх дизель-генераторів, — ідеться в повідомленні. — Крім закупівлі мобільних генераторів, компанія зараз оновлює парк акумуляторних батарей до більш сучасних, щоб підвищити автономність базових станцій в умовах частих і тривалих відключень електроенергії, не вдаючись до генерування. Ми робимо все можливе для того, аби навіть у воєнний час і за відсутності критично важливих умов для роботи мережі вона працювала — і на визволених територіях, і біля лінії фронту, і в тилу, коли зникає живлення наших об’єктів».

***

Оператори запевняють, що «роблять усе можливе» задля безперебійного функціонування своїх мереж мобільного зв’язку, Інтернету чи кабельного телебачення. Проте очевидно, що цього замало для споживачів їхніх послуг, які з повсякденної практики знають: підвищені тарифи, за якими вони змушені платити, не відповідають низькій якості послуг, зокрема зв'язку.

Тобто оператори, в односторонньому порядку підвищуючи тарифи, забезпечують власну стійкість на ринку. Але це безпосередньо не пов’язано з можливістю споживача отримати оплачену послугу належної якості. Він дедалі частіше залишається сам на сам зі смартфоном, який втратив можливість зв’язку, з комп’ютером чи ноутбуком, відключеними від мережі Інтернет, чи телевізором без сигналу в кабелі.

Найприкріше, що, попри всі старання операторів, ця невідповідність між наявною пропозицією і оплаченим попитом лише зростає. Але ж межа цьому має бути. І тоді оператори втратять чималу частину своїх абонентів разом із прибутками.

Більше матеріалів Германа Богапова читайте за посиланням.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі