1 вересня в українських школах розпочнеться новий навчальний рік. Батьки першокласників часто прагнуть підготувати дітей до початку навчання. Психолог Оксана Гомель у коментарі "УНН" поділилася рекомендаціями, які допоможуть зробити цей перехід легшим для дитини.
Психолог зазначила, що відсутність бажання навчатися часто походить від батьків, які повністю перекладають відповідальність за освіту на вчителів та школу. Діти, яких не навчили любові до навчання та відкриття нового, які не бачили прикладу з боку батьків, що це цікаво та легко, починають боятися школи. Важливо навчати дитину любити пізнавати нове з раннього віку, і основою цього процесу повинен стати особистий приклад батьків.
«Якщо батьки не читають, то чому дитину змушують читати? Навіть, якщо хтось один із сім’ї покаже дитині, що читання - це цікаво, буде результат, бо вони будуть імітувати поведінку дорослого. І обов’язково дитину потрібно за це хвалити, адже ви хвалите саме її прагнення», - додає вона.
Психолог також нагадала, що особливої зміни розпорядку дня у першачка не буде, але все ж деякі зміни відбудуться.
«У першому класі домашнього завдання немає, але я б радила привчати дитину витрачати 1-1,5 години на будь-яку роботу. Наприклад, на малювання. Неважливо, що саме це буде, але дитина має звикнути до того, що певний час вона повинна зосереджуватися на якійсь справі», – пояснила вона.
Якщо займатися цим постійно, то за рік у дитини точно сформується корисна звичка, і вона вже буде підготовлена до домашнього завдання у другому класі.
Психолог також підкреслює, що після школи дитині обов'язково потрібно відпочити, провести час із сім'єю та зайнятися тим, що їй до вподоби, протягом приблизно 1-2 години.
За її словами, основна задача школи – це не вивчити усе, що дають, а вміти шукати та обробляти інформацію, критично мислити, уміти ставити мету та досягати її.
Також психолог нагадала про мотивацію, що також є важливим елементом досягнення успіху і уникнення невдач. Вона може проявлятися по-різному:
Діти, які прагнуть уникнути покарань, часто можуть брехати, не зізнаватися дорослим у своїх помилках або ховати щоденники. Вони часто не вірять у свої сили, не бачать потреби в досягненні успіху. Для таких дітей важливо створювати підтримуюче середовище, де підкреслюється можливість виправлення помилок, а не карається їхнє виявлення.
Інша категорія дітей прагне досягти високих результатів, роблячи все можливе для цього. Однак, недостатній результат може викликати у них сильний стрес або страх перед поразкою. З такими дітьми важливо підкреслювати значення їхніх зусиль, реалістично оцінювати їхні досягнення, аналізувати, що можна покращити, і не завищувати очікування.
Мотивація є фундаментальною і впливатиме на всі рішення, які людина ухвалюватиме в житті - від того, чи обирати втечу від труднощів, чи досягати поставлених цілей.
«Зазвичай діти приходять до школи вже з певною сформованою мотивацією, але в цьому віці вона ще піддається корекції, тому важливо працювати над її правильним розвитком», - наголосила фахівчиня.
Вона каже, що дуже важливо пояснити та обговорити з дитиною, що для неї означає «школа», яку оцінку вона хоче мати, як вона буде почуватися, коли чогось не знатиме.
Також спеціаліст радить регулярно спілкуватися з вчителем і коригувати певні моменти, якщо виникнуть якісь рекомендації, адже діти вдома та діти в іншому середовищі – різні.
«Завжди після школи потрібно питати в дитини, що сьогодні вони вивчали, що далось легко, а що ні, чи потрібна їй допомога. Також дуже важливо, щоб дитину хвалили навіть за найменші успіхи. Батькам варто звертати увагу на те, з якими емоціями дитина йде вранці до школи та з якими повертається додому», - наголосила Гомель.
Коли у дитини щось не виходить, варто запитати: «Чи потрібна тобі допомога?». Такий підхід не лише демонструє підтримку, але й створює відчуття безпеки. Знаючи, що в будь-який момент можна отримати допомогу, дитині легше наважитися самостійно впоратися із завданням.
Експертка зазначила, що саме через такі запитання дитина вчиться рефлексувати та аналізувати свої дії та почуття. Батькам варто розуміти, чим керується дитина та які рішення вона ухвалює, які вона має варіанти вирішення тої чи іншої задачі.
Уряд до кінця року хоче повернути до безпечного навчання офлайн 300 тисяч дітей, але важливою умовою буде наявність укриттів, заявив прем’єр-міністр Денис Шмигаль. Нагадаємо, він розповів, скільки шкіл планують почати навчання офлайн вже цього року.