Виступ голови Держкомпідприємництва Михайла Бродського перед президентом, прем’єр-міністром, членами уряду на засіданні Комітету економічних реформ викликав великий резонанс. По-перше, з’ясувалося, що Бродський справді може працювати держчиновником, а по-друге, очевидно, що в душі він залишився вічним революціонером і порушником спокою.
Голова Держкомпідприємництва в безпрецедентно різкій формі покритикував цілий ряд міністерств і відомств, які зривають дерегуляцію підприємницької діяльності — із зазначенням прізвищ. Причому пролунали й цифри, які дають змогу судити про те, який збиток державі завдають корумповані чиновники та наближені до них комерційні структури.
Мінздоров’я, Мінбудівництва, митниця, губернатори, Нацбанк — претензії до їхньої ролі в дерегуляції Бродський озвучив чітко. Але найбільше від нього дісталося відомому комерційному консорціуму ЄДАПС, який, і про це неодноразово писало «ДТ», перетворив видачу державних документів на високоприбутковий приватний бізнес. За допомогою, скажімо так, специфічних аргументів ЄДАПСу багато років удавалося домовлятися з усіма урядовими чиновниками. А тепер от у діючому Кабміні знайшовся чиновник, який не боїться виступити проти корупційних схем, а це, погодьтеся, надзвичайна подія у хорошому значення слова, тим більш нехарактерна й резонансна, бо патрон ЄДАПСу Василь Грицак є депутатом Партії регіонів.
Керівництво консорціуму «ЄДАПС» за часів Кабміну Тимошенко працювало на стороні БЮТ і обвинувачувало в корупції та бандитизмі особисто Януковича, Азарова, Льовочкіна. Здавалося б, після перемоги регіоналів ЄДАПС мають очікувати репресії. Але цього не сталося. Важко собі уявити, якою ціною господарям схеми вдалося отримати індульгенцію в уряді та адміністрації президента, але суворі донецькі хлопці забули всі образи, і ЄДАПС продовжив доїти державу в частці з уже новими пайовиками.
Боротьба з корупцією, зрозуміло, не вичерпно, але тісно пов’язана з побудовою «електронної держави», про що також раніше писало «ДТ». Скасування поборів чиновників, пов’язаних із нинішньою паперовою системою документообігу, можливе лише після того, як під єдиним централізованим контролем держави буде побудовано принципово нову систему державного управління, яка може прозоро надавати будь-якому підприємцю будь-які види державних послуг, можливість швидко та безоплатно здавати будь-які види звітності державним органам і природним монополіям.
Наскільки далекі ми від цього, і обговорювалося в нашій розмові з головою Держкомпідприємництва Михайлом БРОДСЬКИМ.
— Михайле Юрійовичу, у скільки обходяться нашій країні захисні елементи на бланках суворої звітності для ліцензійно-дозвільної системи?
— Давайте згадаємо історію. Першу систему документообігу та перші документи суворої звітності на Русі запровадив цар Петро I. Він ухвалив, щоб чолобитні царю подавали на спеціальному, так званому гербовому папері, який був певним чином захищений від підробок.
Цар зробив цей крок насамперед для збільшення доходів бюджету. У наш час порушено саму державну ідею Петра I, яка полягала в тому, що всі гроші за бланки, печатки та захисні знаки всіх видів мають надходити до бюджету.
Для мене як голови Держкомпідприємництва і як учасника робочої групи з розробки Податкового кодексу цілком очевидно: люди сплачуватимуть податки до бюджету тоді, коли їм знизять інші офіційні та неофіційні побори, й коли вони побачать, що їхні гроші не розкрадаються, а використовуються за призначенням. Треба провести дерегуляцію, звільнити бізнес від необхідності оплачувати тисячі ліцензій, дозволів, голограм, внесків у добродійні фонди тощо, ціна яких зростає щороку, а прибуток надходить у кишеню приватним особам!
Я направив президенту листа, в якому обрисував ситуацію і запропонував скасувати голографічний захист паперового документообігу в більшості сфер, де в цьому немає жодної потреби. Це бізнес чиновників — на будь-який документ ставиться голограма, щоб продавати його не за копійчаною собівартістю, а за десятки й сотні гривень. Одразу після відправлення листа президенту до мене прибіг депутат Василь Грицак із консорціуму ЄДАПС: «Михайле, що ти робиш, ціна впаде!» А я йому кажу: «Так я цього і домагаюся!» Грицак найняв людей, щоб мене поливали брудом.
От, подивіться, ми підготували аналітику, на яких документах використовуються голограми. По МВС: водійське посвідчення, свідоцтво про підготовку водіїв для перевезення небезпечних вантажів, тимчасовий реєстраційний талон, акт приймання-передачі транспортного засобу, талон про проходження техогляду, довідка-рахунок, довідка про відсутність чи наявність судимості, свідоцтво про закінчення навчального закладу з підготовки водіїв і багато чого іншого.
По Міністерству освіти — 11 видів бланків. Навіть у Міністерстві аграрної політики ЄДАПС знайшов куди приліпити свої голограми — для корів зробили спеціальні захищені паспорти! Марки наклеїли навіть на складські квитанції на зберігання зерна. І так по всіх міністерствах і відомствах.
Міністерство охорони здоров’я вирішило захистити голограмами навіть лист непрацездатності! Міністерство культури та туризму голограмами «прикрасило» туристичні ваучери.
За попередні п’ять років кількість таких документів із голограмами стала просто непомірною. Ці документи в країні випускаються десятками мільйонів щороку, і, по суті, на більшість із них клеїти голографічні марки, а тим паче такі дорогі, немає ані найменшої потреби. А нотаріальні бланки — їхня ціна вже сягає 70 гривень!
Ви ж розумієте, що там, де з’являється ціна, там з’являється і націнка. Як це робиться? Приходять до міністра, кажуть: «Ти «в доле». І він підписує наказ про застосування голограм на будь-якому папері, який це міністерство випускає.
Ціни на голограми перевищують усі світові зразки. Голограма «Укракциз» удвічі дорожча за свій французький аналог. Голограма «Маска-2» для документів МВС коштує 37 гривень за штуку при собівартості... 20 копійок! І так за всіма позиціями: в інших країнах голограми для документів коштують копійки, а в нас ціни на них у десятки разів вищі за собівартість.
Чиновники лобіюють ЄДАПС, завдаючи прямих збитків державі. Замовлення на виробництво документів суворої звітності йдуть на комерційну фірму, а державне підприємство «Київська офсетна фабрика» замовлення не одержує.
За моїми оцінками, вартість документів суворої звітності, захисних знаків і т.ін. на рік становить майже 8 млрд. грн.! Це не збори, це — побори! І більша частина цих грошей йде не до бюджету, а на рахунки фізичних осіб, які живуть за кордоном і платять податки не в Україні.
— Чи є взагалі необхідність у голограмах на бланках суворої звітності та акцизних марках?
— Голограми можуть використовуватися за двох умов: їхня ціна має бути не вищою за ринкову, і всі 100% доходів мають спрямовуватися до бюджету. А нині голограми ЄДАПСу від підробки не захищають.
Немає жодної потреби клеїти голограми на документи суворої звітності. Перевірте по електронній базі даних номер документа, перевірте, кому він виданий і ким виданий, і дайте людині бланк — безплатно чи за реальною копійчаною собівартістю.
Проблема ЄДАПСу полягає в тому, що в Україні створено приватну монополію на виробництво документів суворої звітності, 90% прибутків якої осідають на закордонних рахунках. Дійшло до абсурду: власник ЄДАПСу — Сидоренко є власником патенту навіть на закордонний паспорт України, на обкладинку з гербом і всі сторінки та одержує за це роялті! Такого немає в жодній країні світу.
— «ДТ» уже публікувала структуру собівартості закордонного паспорта: із 120 гривень понад 100 одержує ЄДАПС за те, що виробляє один-єдиний захисний елемент.
— ЄДАПС монополізував виробництво паспортів в Україні, і держава цієї сфери не контролює. За моєю інформацією, через Грицака проходить оформлення закордонних паспортів України для нелегальних мігрантів з азіатських країн.
Ми зібрали інформацію щодо діяльності ЄДАПСу і направили президенту, прем’єр-міністру, у СБУ, МВС і Антимонопольний комітет.
Я вам скажу так: Антон Яценко порівняно з Грицаком і Сидоренком просто відпочиває! До речі, по Сидоренку дотепер не закриті кримінальні справи, пов’язані з банкрутством «Даміана-банку».
— Система створювалася роками, і які шанси, що ви зможете ліквідувати монополію ЄДАПС, повернувши державі виробництво документів суворої звітності?
— Я одержав доручення президента, і я цим займаюся. Президент сказав на нараді: «Наведіть порядок». Ми повинні змінювати законодавство. Ввести в дію закон про відповідальність чиновників, скасувати підзаконні акти, додатки та доповнення, які стосуються регуляторної діяльності. Результатом поданої інформації, я вважаю, мають бути кримінальні справи.
Важко здійснювати дерегуляцію підприємницької діяльності саме тому, що такі структури, як ЄДАПС, мають пряму комерційну вигоду від існування ліцензій, дозволів і від збільшення їхньої кількості, від збільшення поборів із підприємців. Навіть нині, скасовуючи одні дозволи, бюрократія створює інші. За останні півроку на узгодження в Держкомпідприємництва надійшло 1000 проектів різних регуляторних актів, і половину з них ми повернули назад як необгрунтовані та такі, що завдають збитків підприємцям.
Та я переконаний, що в країну приходить порядок, і доручення президента означає більше, ніж приватні інтереси окремих чиновників.
— Ви входите до складу робочої групи з прийняття Податкового кодексу. Які статті для Держкомпідприємництва є ключовими?
— Звичайно, головним у кодексі є радикальне зниження низки базових ставок оподаткування.
Ми маємо покласти край аферам у сфері ПДВ. Повернення ПДВ перетворилося на окремий вид бізнесу, коли нічого робити не треба, а потрібно одержати відшкодування з бюджету.
Тільки на поверненні ПДВ зернотрейдерам держава в 2009 році втратила понад мільярд доларів. Вважаю, що ПДВ для зернотрейдерів буде скасоване, і ця позиція є принциповою. Також буде скасований ПДВ на брухт і ліс, які вивозяться за кордон. Звідки там додана вартість?
Ми маємо вивести країну з боргової ями і «тіні» у легальну сферу. Президент і прем’єр-міністр на всіх нарадах постійно ставлять завдання: «Покінчити з поборами!» Ми розуміємо, що вивести економіку з тіні можна, тільки якщо скасувати тіньову систему поборів. Треба ліквідувати основні схеми пограбування держави, які є фундаментом корупції. Давайте розпочнемо з найбільш очевидних і волаючих випадків. Розібравшись із ЄДАПСом, із ПДВ зернотрейдерам і з брухту, ми покажемо суспільству, що держава вміє захищати свої інтереси.
Також ми доповіли президенту, що в Україні було створено 10 тисяч(!) державних підприємств при міністерствах, відомствах, комітетах, адміністраціях, які надають адміністративні послуги. І гроші за це залишаються на їхніх рахунках, до бюджету вони не доходять. Найближчим часом уряд збирається прийняти постанову, відповідно до якої всі гроші, отримані за надання адміністративних послуг, мають переводитися до бюджету. Дана постанова вже пройшла урядовий комітет першого віце-прем’єра А.Клюєва.
Думаю, у понеділок ми станемо свідками революційної реформи: чиновники втратять будь-який інтерес до того, щоб плодити нові побори у вигляді платних послуг, адже гроші від них ітимуть до бюджету.
Наступним етапом стане створення робочої групи на чолі з Клюєвим і мною як заступником, яка за дорученням президента і прем’єра має залишити тільки необхідні державні підприємства з цих 10 тис. Решта будуть ліквідовані.
На засіданні Комітету економічних реформ я сказав, що провести дерегуляцію за існуючого опору чиновників за три місяці мені не вдалося. Потрібен час, тому що система складалася роками. Звичайно, якби можна було вивести на подвір’я Кабміну двох-трьох міністрів і розстріляти, це значно прискорило б дерегуляцію. Але ми доможемося мети трохи пізніше — законним шляхом. Ми введемо закон про відповідальність чиновників, згідно з яким за друге порушення в плані запровадження незаконних вимог до громадян і бізнесу чиновник каратиметься звільненням. За перше ж порушення буде передбачено штраф у 850 грн.
— Дерегуляція підприємницької діяльності та боротьба з корупцією неможливі без побудови «електронного уряду». У нас же нині електронний документообіг — сфера корупції, про що «ДТ» писало, аналізуючи діяльність «Інформаційного центру» Мін’юсту і компаній «Артмайстер» і «3Т». Що робиться в цьому напрямі?
— Прем’єр-міністр Микола Азаров створив урядову комісію, в яку включені представники всіх міністерств і яку він довірив очолити мені, щоб провести інвентаризацію всіх систем електронного документообігу, електронного цифрового підпису та всіх інших аспектів побудови електронної держави. Щоб виключити контакт підприємця з чиновником і скоротити ліцензійно-дозвільну систему, треба побудувати сучасну систему управління державою.
Уряд розуміє, що це питання є одним із ключових для успішного здійснення реформ у країні.
Нещодавно представник міністерства фінансів Франції зробив дуже цікаву для нас заяву: реалізація програми «Цифрова Франція» у 2008 році дозволила вже нині заощадити державі близько 10 млрд. євро! Вдумайтеся в цю цифру — це більше, ніж усі кредити МВФ, які планує взяти Україна!
Безумовно, цим шляхом варто йти і Україні. Ми маємо побудувати єдині стандарти систем електронного документообігу, запровадити єдиний стандарт цифрового підпису.
Звичайно, багато міністерств виступають проти. Однак наша комісія проводить роботу в цьому напрямі, і невдовзі, я сподіваюся, ми зможемо говорити про просування. У роботі комісії бере участь Служба безпеки, зараз ми також залучимо Держслужбу спецзв’язку, і завдання стоїть гранично зрозуміле: поставити під контроль держави і системи документообігу, а також видачу ключів.
Ми повинні зробити для підприємця зручну систему доступу до всіх видів державних послуг. Нині в кожного відомства свої системи електронного документообігу, які між собою не інтегровані. Свої ключі. За все це треба платити — знову-таки комерційним структурам, за незрозумілими розцінками. У мене тут один підхід: усе здавання звітності в будь-які контролюючі структури для підприємця має бути безплатним. Слід припинити грабіж держави та бізнесу. Всі роботи зі створення електронного уряду слід проводити під контролем держави.
Це, до речі, прямо передбачено українським законодавством, зокрема, статтею 4 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг».
Для надання адміністративних послуг в електронній формі слід використовувати Національну систему конфіденційного зв’язку відповідно до чинного законодавства. Технічні рішення в Україні є. Якщо системним інтегратором проекту електронного уряду буде держава, тільки тоді ми будемо захищені від ризиків створення нових єдапсів і нових лазівок для легалізованих поборів із підприємців.