Щойно сформована парламентська більшість не перестає радувати експертів своїми планами в сфері економіки. Ні, ми не про озвучену в пресі думку одного з відомих «регіоналів» про необхідність відкоригувати політику Нацбанку — можливо, навіть зі зміною його голови. Хоча вже самі по собі такі міркування є проявом поганого тону і неприйнятні для серйозної політичної сили. Вже наступного дня їх спростував лідер Партії регіонів Віктор Янукович.
Ми про інше. Не далі як у понеділок голова бюджетного комітету Микола Азаров подавав проект пропозицій Верховної Ради до Бюджетної резолюції на 2007 рік. І якщо перший пункт документа («Проект Державного бюджету на 2007 рік має бути сформований на стабільній податковій базі з поступовим зниженням фіскального навантаження на економіку») викликає легке здивування стосовно того, що все ж таки очікується — стабільність чи зниження, то пункт п’ятий просто-таки не залишає надії.
Цитую: «Враховуючи негативні наслідки обмеження функціонування спеціальних (вільних) економічних зон та спеціального режиму інноваційної діяльності технологічних парків, у проекті закону про Державний бюджет України на 2007 рік відновити діяльність ефективних інвестиційних та інноваційних проектів із збереженням режиму оподаткування, який діяв до 1 квітня 2005 року, забезпечивши жорстке регламентування порядку їх реалізації і посиливши державний контроль за виконанням відповідних проектів».
Тут ледь не кожне слово викликає запитання.
«Негативні наслідки обмеження»? Для кого негативні, а для кого й дуже позитивні. Зокрема для бюджету. В.о. міністра фінансів Віктор Пинзеник стверджує, що 2005 року приріст бюджетних доходів зріс проти 2004-го в 3,4 разу (на 32,6 млрд. грн.) не в останню чергу завдяки відмові від тіньових схем, зокрема, ліквідації пільгових податкових режимів для ВЕЗ і технопарків. «За розрахунками Міністерства фінансів, відновлення податкових пільг призведе до втрат доходів бюджету на суму 12,5 млрд. гривень. За таких умов стає неможливим не тільки підвищення мінімального розміру заробітної плати у 2007 році, а й виникає ризик незабезпечення виплат мінімальної зарплати в 400 грн., що вводиться з грудня 2006 року», — читаємо в заяві міністра фінансів.
Можливо, Микола Азаров має якісь інші цифри, які доводять економічну шкоду від скасування ВЕЗ, але з якихось причин не можуть стати надбанням громадськості? Хоча більш імовірно, що жодних докладних економічних досліджень у масштабах країни із «зонового» питання не проводили. Ні тоді, коли на гребені помаранчевої революції зони скасовували. Ні тепер, коли на настійну вимогу «антикризової коаліції» їх відновлюють...
У п. 5 обіцяно, що відновлення здійснюватиметься за критерієм ефективності. Зовні — красиво, по суті — старий добрий «ручник». Тому байдуже, на чому із запропонованої Азаровим альтернативи зупиняться: чи то рішення щодо реанімації кожної конкретної зони прийматиме Кабмін, чи то цю почесну (і потенційно грошову для депутатів) місію покладуть на Верховну Раду.
Не повертатися до небездоганного старого, а створювати зони по новій закликав своїх колег голова комітету ВР з промислової та регуляторної політики Сергій Матвієнков. Задля справедливості зазначимо, що Микола Янович із ним у принципі погодився. Звісно, нову процедуру обставлять необхідною кількістю критеріїв і формальностей. Однак чи хтось замислився над сенсом того, що відбувається — а чи оптимальним є сам пільговий режим, і чи не варто зробити пільги для тих же зон і технопарків не «довічними», а більш-менш короткостроковими, такими, що справді стимулюють? Можливо, пільги вигідніше замінити прямою бюджетною підтримкою?
Задній хід буде дано не тільки щодо зон. Микола Азаров уже озвучив необхідність «старанно проаналізувати вплив на економіку країни, на розвиток внутрішнього ринку ряду законів, які знижували рівень митного захисту українського ринку». Судячи з сюжету в одній із програм новин, очікується також реанімація ідеї створення за рахунок бюджетних ресурсів недержавного пенсійного фонду для працівників бюджетної сфери, коштами якого управлятиме, слід гадати, дуж-же старанно відібрана компанія...
Ось така спадкоємність економічної політики взагалі і податкової зокрема намічається в нашій країні. Стабільність імені відновлення податкових та регуляторних норм часів кабінету Януковича.
* * *
«Обгрунтовано не затвердивши звіт уряду про виконання Державного бюджету за 2005 рік, ми фактично дали негативну оцінку не лише діяльності Кабінету міністрів у цілому, а й тій бюджетній політиці, що сформувалася 2005 року і триває 2006 року.
Слід сказати прямо й відверто, що це — провальна політика, що приведе країну до катастрофи».
Це — цитата з виступу голови бюджетного комітету після того, як Верховна Рада 241 голосом виставила в четвер «незадовільно» уряду Єханурова за виконання держбюджету-05.