Високо над залізничним мостом, що перетинає пінисту річку за Полярним колом, фінські будівельники продовжують проєкт, який згладить сполучення від Атлантичного узбережжя НАТО в Норвегії до її нового кордону з Росією, пише Reuters.
«Ми будемо видаляти її одну за одною, близько 1200», — каже керівник ділянки Міка Хаккарайнен, тримаючи в руках заклепку.
До лютого 2022 року електрифікація цієї короткої ділянки залізниці вартістю 37 мільйонів євро – єдиного залізничного сполучення між Швецією та Фінляндією – просто давала місцевим жителям можливість сісти на нічний поїзд до яскравого Стокгольма.
Після вторгнення Росії в Україну все змінилося. Зараз Фінляндія є частиною НАТО, а Швеція має наміри приєднатися зовсім скоро.
Оскільки альянс змінює свою стратегію у відповідь на російську кампанію проти Києва, доступ до цих нових територій та їхньої інфраструктури відкриває союзникам шляхи для спостереження та стримування Москви, а також безпрецедентний шанс розглядати всю північно-західну Європу як єдиний блок. Про це Reuters повідомили військові експерти, експерти з безпеки та майже два десятки дипломатів .
«ПІДДАТИ РИЗИКУ РОСІЮ»
Одним із прикладів є вдосконалення фінської залізниці навколо Торніо на шведському кордоні. Будівництво, яке планується завершити наступного року, полегшить союзникам надсилання підкріплень і обладнання з-за Атлантики до Кеміярві, розташованого за годину їзди від російського кордону та за сім годин від російського ядерного бастіону та військових баз поблизу Мурманська на Кольському півострові.
Серед базованих там сил Північний флот Росії включає 27 підводних човнів, понад 40 військових кораблів, близько 80 винищувачів і запаси ядерних боєголовок і ракет. Такі дані зібрані Фінським інститутом міжнародних відносин (FIIA). У військовому конфлікті з НАТО основним завданням флоту буде забезпечення контролю над Баренцевим морем і зупинка кораблів, які доставляють підкріплення з Північної Америки до Європи через води між Гренландією, Ісландією та Великобританією.
Це те, чому Фінляндія може допомогти НАТО протистояти. «Уся справа в стримуванні такого роду можливостей з півночі», — сказав Reuters генерал-майор США у відставці Гордон Б. Девіс-молодший.
Окрім відкриття своєї території, Гельсінкі купує відповідні активи, зокрема винищувачі, «щоб додати цінності (для) північно-східної оборони та, відверто кажучи, поставити під загрозу Росію», — сказав він.
Внесок Швеції до 2028 року включатиме нове покоління підводних човнів у Балтійському морі, які, за словами Фредріка Ліндена, командувача першої шведської флотилії підводних човнів, матимуть велике значення для захисту вразливої інфраструктури морського дна та збереження доступу – це головний головний біль безпеки.
«За допомогою п’яти підводних човнів ми можемо закрити Балтійське море», – сказав Лінден Reuters. «Ми охопимо цікаві частини за допомогою наших датчиків і нашої зброї». Росія розвиває військові можливості в Арктиці у спробах протистояння Заходу Аналітики кажуть, що зміни не передчасні. Росія активно розвиває свої військові та гібридні можливості в Арктиці проти Заходу, частково під прикриттям міжнародного екологічного та економічного співробітництва, заявив Reuters заступник директора FIIA Саму Пауккунен. Міністерство оборони Росії не відповіло на запит про коментар.
Інститут Пауккунена оцінює, що західні збройні сили відстають від Росії в Арктиці приблизно на 10 років. Навіть з урахуванням втрат, які Росія зазнала в Україні, військово-морський компонент Північного флоту і стратегічні бомбардувальники залишаються недоторканими, сказав Пауккунен.