Зниження тиску на бізнес та інша фантастика

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Зниження тиску на бізнес та інша фантастика
Чи допомогли українським підприємцям закони «маски-шоу стоп» і декриміналізація несплати податків?

Український бізнес тривалий час перебував під тиском правоохоронців, які могли будь-якого моменту нагрянути з перевіркою або рішенням суду про обшук і заблокувати подальшу діяльність підприємства. Влада вирішила піти назустріч бізнесу шляхом наведення порядку в діях правоохоронних органів при розслідуванні економічних злочинів — категорії, яка найчастіше супроводжується зловживаннями. У зв’язку з цим було прийнято ряд законів під гаслом «зниження тиску на бізнес». Що ж змінилося, і наскільки тепер бізнес може почуватися в безпеці?

Прийняті закони

16 листопада 2017 року було прийнято закон, відомий як «маски-шоу стоп». Стали обов’язковими відео- і фотофіксація обшуків, допуск адвокатів, заборона на вилучення первинної документації та серверів зберігання. «Жертви фактових кримінальних справ» нарешті отримали офіційно закріплений процесуальний статус для захисту своїх порушених прав у частині незаконно вилученого майна.

Зазначений закон справді розширив можливості захисту інтересів від незаконного тиску. Практичний досвід команди «Ілляшев та Партнери» показує, що адвокат тепер безперешкодно потрапляє на будь-який обшук і проводить належну роботу щодо захисту прав свого клієнта ще під час слідчих дій. Крім цього, при неправомірному вилученні майна або інших цінностей юридична робота з їхнього повернення також дає позитивні результати.

18 вересня 2018 року було прийнято ще один закон — «маски-шоу стоп-2». Тепер законодавчо закріплено примусове закриття фактового кримінального провадження, якщо розслідування такого факту вже проведене, і справу було закрито. Також зацікавлена особа може ініціювати закриття фактової справи за строками давності.

Так, даний механізм надав можливість не тільки закривати надумані фактові справи, які висять над підприємством і яких так боїться контрагент, а й повертати вилучене майно, знімати арешти з рахунків підприємства, а також позбуватися інших обтяжень.

І, нарешті, закон про декриміналізацію фіктивного підприємництва та підвищення порогів для притягнення до кримінальної відповідальності за навмисне ухилення від сплати податків, що безпосередньо стосується розслідування податкових злочинів, який вступив у силу 25 вересня 2019 року. Законодавець спробував зламати налагоджену схему доведення ухилення від сплати податків, яка базувалася тільки на проведенні операцій з підприємствами, що нібито мають ознаки фіктивності.

Таким чином, на сьогодні відсутня кримінальна відповідальність за фіктивне підприємництво, а для того щоб за фактом навмисного ухилення підприємства від сплати податків було заведено справу, правоохоронці повинні мати інформацію про ухилення на суму понад 3 млн грн.

Результат

Що стосується «маски-шоу стоп» і «маски-шоу стоп-2», то ці ініціативи під гаслом «зниження тиску на бізнес» фактично не прибрали тиску, а лише надали додаткові механізми для захисту при такому тиску.

Так, у юридичного радника з’явилося більше можливостей для захисту інтересів підприємства та його службових осіб як під час самої слідчої дії, так і за її результатами. Це стосується повернення речей і документів, незаконно вилучених під час обшуку, зняття арештів з майна, а також інших обтяжень у зв’язку з наявністю кримінального провадження.

Щодо змін до Кримінального кодексу України, спрямованих на викорінення сформованої практики використання вироків за статтею 205 КК України для тиску на добросовісних платників податків, то згідно зі статистикою Офісу генерального прокурора кількість зареєстрованих кримінальних проваджень за статтею 212 КК України (навмисне ухилення від сплати податків і зборів) практично не змінилася. Крім цього, судові рішення, що перебувають у відкритому доступі, свідчать, що правоохоронці практично поміняли застосування статті 205 КК України (фіктивне підприємництво) на статтю 205-1 (підроблення документів, які подаються для реєстрації юридичної особи або ФОП).

Таким чином, усталений метод доведення навмисного ухилення крізь призму преюдиції залишився колишнім. Збільшилася лише сума збитку для кримінальної відповідальності за навмисне ухилення від сплати податків, яка тепер становить близько 3 млн грн.

Ласкаво просимо

Справді, влада намагається знизити тиск на підприємництво, у тому числі для створення сприятливого бізнес-клімату в Україні та для залучення іноземного капіталу.

Однак окремі недобросовісні представники правоохоронної системи все одно не відмовляться від звичної схеми тиску та заробітку. При веденні будь-якого бізнесу в Україні потрібно бути готовим протистояти неправомірним діям не лише з боку недобросовісних партнерів, а й з боку органів влади.

Ми в «Ілляшев та Партнери» рекомендуємо завчасно виробляти та впроваджувати максимально легальну схему діяльності, щоб у разі приходу незваних гостей останніх було притягнуто до кримінальної відповідальності за те, що зайшли не туди.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі