З роками "відгукнуться" енергоефективні заходи - модернізовані котельні, відремонтовані теплотраси, відрегульована подача тепла та її облік. Але поки що така децентралізація - невимовне лихо для споживачів, введення їх у фінансову скруту, в поєднанні з більш жорсткими умовами призначення субсидій із травня нинішнього року. Чимало містян уже нині запитують себе: чи доживемо до фінансового оздоровлення теплопостачальників?
Із 1 листопада зросли тарифи на газ для комунальної теплоенергетики - з 6958 грн до 8361,85 грн за 1000 кубометрів (тобто зростання становило 20,2%). На подорожчання газу в ряді міст України тарифи на централізоване опалення для населення відреагували миттєво. Із перших днів, а максимум - із середини листопада вони зросли непропорційно підвищенню вартості газу: аж на 38–50%. У Тернополі, наприклад, тариф за 1 Гкал зріс із 1249,15 грн до 1746,82 грн (зростання становить майже 40%), а в будинках без лічильників теплової енергії - з 30,52 грн до 42,24 грн за кв. м. (зростання сягнуло 38,4%). І на початку цього тижня містяни були "ощасливлені" платіжками з якісно новими сумами за опалення та гарячу воду! Для порівняння: в сусідньому обласному центрі - Луцьку - міськвиконком затвердив нові тарифи на опалення для містян ще вищі, ніж у Тернополі, - 1847,75 грн за 1 Гкал і 42,39 грн за кв.м. А в Житомирі міськвиконком змилостивився над земляками, встановивши нові тарифи на тепло істотно нижчі, ніж у сусідніх обласних центрах, - 1389,19 грн за Гкал і 33 грн за кв. м.
Раніше - аж до початку минулого року - тарифи на теплову енергію для всіх теплопостачальних підприємств встановлювала Національна комісія, що здійснює регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). І вона коригувала (читай - підвищувала) тарифи лише за зміною окремих складових витрат (газ, електроенергія, частково - зарплата). Наприклад, дорожчав газ як основна складова "теплового" тарифу - і регулятор услід за цим підвищував тариф лише на зміну ціни газу. Так тривало роками. Наприклад, для КП "Тернопільміськтеплокомуненерго" чимала частина витрат (крім витрат на газ, електроенергію та частково зарплату) не змінювалася з 2012 р. А ці витрати були сформовані на основі виробничої програми підприємства на 2011 р.
Виходить, що злочинна влада Януковича і спочатку влада, сформована після Майдану, через національного регулятора стримували зростання тарифів на тепло і гарячу воду, водопостачачання та водовідведення для населення, виконуючи важливу соціальну функцію. Але тим самим нарощувалися збитки теплопостачальних і водопостачальних підприємств. А торік центральна влада розвернула підходи до тарифоутворення на комунальні послуги на 180 градусів. Кажучи простою мовою, вона випустила "дрібноту", тобто менші підприємства тепло- й водопостачання, з-під своєї опіки, видавши відповідні постанови НКРЕКП.
Отож із вересня 2017 р. господарську діяльність виробників теплової енергії, які виробляють на рік менше 170 тис. Гкал і споживачі яких на 1 серпня 2017 р. забезпечені приладами обліку тепла менш ніж на 70%, а на 1 січня 2018 року - менш ніж на 90%, уже ліцензують облдержадміністрації. А тарифи на теплову енергію і гарячу воду, вироблену такими підприємствами комунальної теплоенергетики, встановлюють органи місцевого самоврядування. До цих виробників теплової енергії відтепер належить і КП "Тернопільміськтеплокомуненерго". Схожі критерії ліцензування було встановлено для водоканалів у містах та агломераціях міст, де чисельність населення сумарно не перевищує 100 тис. осіб і в яких обсяги водопостачання - менше 300 тис. кубометрів, а водовідведення - менше 200 тис. кубометрів на рік. Тут тарифи на "водні" послуги теж уже встановлює місцева влада.
Такою децентралізацією у сфері тепло-, водопостачання і водовідведення центральна влада випустила злого джина з пляшки. Бо органи місцевого самоврядування (найчастіше - міськвиконкоми) не дозволяють скривдити свої ж комунальні підприємства, які надають послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води. Однак упевненість і правоту у встановленні високих тарифів їм надало те ж таки законодавство. Наприклад, закон "Про житлово-комунальні послуги" зазначає, що "органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво" (ст.31). З цією вимогою перегукуються норми закону "Про теплопостачання": "Встановлення тарифів на теплову енергію нижче розміру економічно обґрунтованих витрат на її виробництво, транспортування та постачання не допускається" (ст.20). А закон "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" (ст.10) передбачає при встановленні тарифів на комунальні послуги для суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках, окрім відшкодування всіх економічно обґрунтованих витрат на виробництво цих послуг, ще й планований прибуток.
Після підвищення з 1 листопада нинішнього року тарифів на газ для населення і підприємств комунальної теплоенергетики міністр соціальної політики Андрій Рева, а за ним - і прем'єр-міністр Володимир Гройсман заявляли, що тарифи на тепло для населення мають зрости не більше, ніж на 16–17%. Але ж сталося зовсім не так, як запевняли високі чини.
Для встановлення тарифів КП "Тернопільміськтеплокомуненерго" використало повний розрахунок усіх складових витрат, зроблений на основі виробничої програми підприємства на 2018 р. І такі менші підприємства комунальної теплоенергетики, як згадане мною, скористалися не чимось іншим, як чинним законодавством - постановою НКРЕКП від 24.03.2016 р. №377, яка визначає порядок формування тарифів на теплову енергію, централізоване опалення та гарячу воду для населення і розписує всі складові, які треба включати в тариф.
У новий тариф на опалення для тернополян - 42,24 грн за кв. м, - крім нової вартості газу, заклали подорожчання вартості електроенергії у 2,5 разу з 2016 р., коли тариф ще встановлювала НКРЕКП. Відтак, вартість електроенергії нині становить у тарифі аж 1,9 грн (4,5%). У тарифі "з'явилися" ще й витрати на придбання холодної води для технологічних потреб підприємства - 0,5 грн, яких національний регулятор раніше не враховував. Новий тариф врахував підвищення мінімальної зарплати з 2016 р. - із 1378 до 3723 грн - та зростання середньої зарплати працівників теплопостачальних підприємств у 2018 р. - на 23%, відповідно до галузевої угоди. Як поінформував журналістів на недавній прес-конференції директор КП "Тернопільміськтеплокомуненерго" Андрій Чумак, зростання зарплат підштовхнуло зростання тарифу на опалення для населення майже на 18%.
Чи вплинуло на зниження тарифів на централізоване опалення і гарячу воду для містян використання торфу у п'яти з семи запланованих котелень Тернополя? Керівник "Тернопільміськтеплокомуненерго" запевняє: поки що не вплинуло. Однак, за його словами, якби цю кількість тепла виробити з газу, то теплова енергія для населення була б ще дорожчою. Торф'яні котельні, які забруднюють повітря і погано позначаються на здоров'ї містян, лише допомогли знизили тариф на тепло для бюджетних установ аж на… 1,6%.
У новому тарифі на опалення для населення вже з'явився прибуток підприємства - начебто невеликий - 0,71 грн (1,7%) у 42,24 грн за кв. м, тоді як національний регулятор - НКРЕКП - затверджував і продовжує затверджувати підприємствам комунальної теплоенергетики нульовий прибуток. Керівництво КП "Тернопільміськтеплокомуненерго" запевняє: прибуток для підприємства необхідний, як вода у спекотний день, - із 2018 р. настав час повертати кредитні кошти міжнародним фінансовим організаціям - Світовому банку, ЄБРР, МБРР, Північній екологічній корпорації НЕФКО, надані для модернізації теплопостачання в місті, а також здійснювати виробничі інвестиції з прибутку в теплопостачання, щоб завдяки ним можна було стримувати темпи зростання тарифів у майбутньому. І в цьому, хочеться повірити, нічого крамольного немає.
Однак не може не подивувати швидкість встановлення тарифів, що з'явилася з децентралізацією у сфері постачання. Бо процедура встановлення тарифів на централізоване опалення і гарячу воду у НКРЕКП триває 1,5–2 місяці. І сьогодні в ряді більших міст України нові тарифи набирають чинності аж 1 січня 2019 р. А органи місцевого самоврядування почали встановлювати тарифи (вважайте, проштовхують їх!) за скороченою процедурою. І нові тарифи починають діяти вже за 2–3 тижні після повідомлення підприємства комунальної теплоенергетики про намір змінити їх. Авжеж, навіщо довго вовтузитися, треба встигнути якнайшвидше попрацювати "по-новому"! Та тільки "жити по-новому", з новими тарифами, для українців виявилося набагато складніше, ніж по-старому.