Використання ноутбука суттєво полегшує життя ділової людини. У своєму нинішньому вигляді ноутбук далеко пішов від записної книжки, навіть якщо розглядати її електронний варіант. За деякими функціями він уже перевершує стаціонарний комп’ютер, хоча, як і раніше, продовжує обходити його утричі за ціною.
Рік тому ще 20 тис. чоловік полегшили собі життя
2002 року світовий обсяг продажів портативних комп’ютерів, за даними DisplaySearch, досяг позначки в 31,2 млн. штук, що на 24,8% більше, аніж 2001-го. На українському ринку ситуація відповідала загальносвітовим тенденціям. За оцінками постачальників, обсяг ринку ноутбуків 2001 року склав від 12 до 15 тис. штук без урахування вживаних пристроїв. Вже 2002 року продажі зросли приблизно до 20 тис. штук, із яких близько 40% припадає на апарати початкового рівня.
Кількість запропонованих брендів зростає з кожним кварталом, але основними лідерами залишаються Toshiba, HP-Compaq, IBM, Sony, Asus і Fujitsu. Усі разом, як запевняють маркетологи, вони займають близько 80% ринку. На частку місцевого виробника залишається сегмент розміром у 7—9%.
Якщо говорити про співвідношення обсягів реалізації ноутбуків до традиційних ПК, то картина тут така. У цілому вітчизняний комп’ютерний ринок із продажів більш аніж на 90% складається зі стаціонарних апаратів (без серверів). Частка ноутбуків складає 5%, серверів — 4%.
Ось як бачать нинішній стан вітчизняного ринку спеціалісти. Олег Гаврасієнко, маркетинг-менеджер напряму портативних ПК компанії Unitrade:
— Треба сказати, що стандартний щорічний приріст продажів складає близько 30% (торік — 28%). Залежно від купівельного попиту ми ділимо весь асортиментний ряд на три групи: група С — моделі в ціновому діапазоні до 9000 грн., група В — моделі від 9000 до 13 000 грн. і група А — понад 13 000 грн. Отож, протягом 2002 року відбувся зсув споживчого попиту з низькоцінової групи в середньоцінову та престижну. Так, якщо на початку року співвідношення продажів виглядало як 55—30—15, то під кінець року вже було 30—40—30.
Покупці віддають перевагу ноутбукам типу All-in-one, що мають закінчене рішення, тобто всі компоненти вже вмонтовані: дисководи DVD, CD-RW, мережева карта, факс-модем. Спеціальні — тонкі моделі корпоративного призначення із взаємно замінними частинами — користуються меншим попитом.
У нас же найбільше представлено моделі Toshiba і HP-Compaq, хоча об’єднання цих двох гігантів призвело до того, що моделі під маркою НР поступово залишатимуть ринок, замінюючись маркою Compaq. В асортименті також цікаві моделі від Sony, Asus, Fujitsu і IBM.
З досвіду роботи компанії можу сказати, що співвідношення продажів між традиційними персональними комп’ютерами і ноутбуками в роздрібній мережі 3:1.
Несеш менше — плати більше
Життєвий цикл конкретної моделі ноутбука складає не більше року. За цей час ціна може зменшитися на 30—40%, що викликано високою динамічністю всього ринку комп’ютерної техніки. Так, лише процесор за рік може подешевшати вдвічі, а в мобільному варіанті його ціна складає 30% загальної вартості комп’ютера. Крім процесора, на кінцеву ціну впливає також вмонтований у нього набір обладнання. Це і розмір екрана, його розрізнення, і тип пристрою для роботи з компакт-дисками (приміром, різниця в ціні між CD-ROM і DVD-ROM сягає 400—500 грн.), і, звісно ж, набір засобів комунікації — модем, мережева карта, а також пристрій бездротового доступу в комп’ютерну мережу Wi-Fi і інтерфейс BlueTooth.
Ще одним із чинників, не останнім за важливістю в питанні ціноутворення, є вага ноутбука. Легші моделі вимагають застосування дорожчих технологій.
До моделей бізнесу-класу пред’являються підвищені вимоги щодо надійності роботи. Гарантія на них, як правило, не менше трьох років. Такі «нотатники» максимально напхані комунікаційними пристроями та розніманнями, використовують всі останні технології. Ціна на модель бізнес-класу буде вищою в середньому на 1000—1500 грн. за ідентичної конфігурації.
Вітчизняний ноутбук
Фахівці погоджуються, що ноутбуки, які збираються в Україні і не відносяться до А-брендів, мусять коштувати значно дешевше від іноземних родичів. Але коли саме це буде, не уточнюють. Поки ж спостерігається така закономірність: ноутбуки аналогічної конфігурації коштують практично однаково. Держава зі свого боку намагається поступово збільшувати ввізні бар’єри для портативного імпорту. Так, торік у жовтні імпортне мито на комп’ютерну техніку підвищили на 10%. Ці заходи не дуже позначилися на збільшенні виробництва портативних комп’ютерів в Україні. Але перспективи все ж є.
«ДТ» поцікавилося у вітчизняного виробника, як швидко економічно виправдує себе бізнес, заснований на складанні ноутбуків?
Леся Уніат, директор департаменту комп’ютерних систем НПФ «Версія»:
— Системний підхід до будь-якого промислового бізнесу не припускає швидкої окупності коштів, вкладених у виробництво. Причому виробництво портативних комп’ютерів кардинально різниться від виробництва стаціонарних ПК і серверів — компоненти мають менше стандартів, відповідно, довшим і дорожчим є цикл розробки. До того ж має місце значно жорсткіший дефіцит кваліфікованих спеціалістів. Однак є сенс цим займатися. Адже, за нашими оцінками, ємність ринку ноутбуків в Україні 2002 року склала 18—20 тис. штук, а в цьому обсязі частка вітчизняних «нотатників» — до 20%.
Мобільний офіс — немає проблем
Головним достоїнством портативного комп’ютера є можливість створення мобільного міні-офісу. Мобільний офіс — це ноутбук, портативний принтер, сканер і, природно, мобільний телефон. Завдання, що стоять перед ним: створення документів «на ходу», робота з базами даних, прийом—відправлення електронної пошти, робота в Інтернеті, можливість моментального відправлення платежів і відстежування стану банківського рахунку.
При цьому радіодоступ в Інтернет забезпечується завдяки технології Wi-Fi. На Заході є громадські портали, і кожен користувач, який має свій ноутбук із Wi-Fi, може виходити в Інтернет із різних місць, коли з’являється в цьому необхідність. Бездротове з’єднання пристроїв мобільного офісу між собою по радіоканалу забезпечується за допомогою технології BlueTooth.
Українські оператори мобільного зв’язку вже пропонують послуги технології GPRS (General Packet Radio Service — послуга пакетної радіопередачі даних), що забезпечує високу швидкість передачі даних при з’єднанні ноутбука з мобільним телефоном, який підтримує дану технологію. Обмін даних на швидкості 9600 б/с, який досі пропонується операторами при звичайному виході в Інтернет, — учорашній день. Kyivstar надає GPRS усім контрактним абонентам, а UMC уже рік пропонує її лише в тестовому режимі для корпоративних клієнтів. Таке підключення різниться від традиційного мобільного виходу в Інтернет насамперед підходом до оплати: замість щохвилинної оплати здійснюється плата за трафік, тобто за кількість «прокачаної» інформації в мегабайтах. Хоча швидкість поки залишає бажати кращого. У Києві — усього 33,6 кбіт/с за максимально можливої 107 кбіт/с.
Портативний варіант комп’ютеризованого робочого місця також може використовуватися для проведення презентацій, настроювання обладнання тощо у польових умовах, тобто поза офісом. Причому, окрім основного периферійного обладнання, до ноутбука можна без проблем підключати інші пристрої: клавіатури, мишки, приводи пишучі й звичайні, зовнішні додаткові монітори, мультимедійні проектори. Ще ширші можливості у використанні, якщо виробник уже додав у ноутбук і мультимедійні порти. Це можуть бути рознімання Security Digital, Multimedia Card, рознімання для зчитування флеш-карт, що використовуються в цифрових відеокамерах, фотоапаратах, диктофонах, плеєрах. За бажанням замовника ноутбуки можуть комплектуватися і з’єднанням для переносу відеозаписів із цифрових відеокамер, а також швидкісними з’єднаннями USB 2.0.