Здавалося б, після ухвалення Закону «Про розвиток автомобільної промисловості України» його прибічники й опоненти повинні б припинити дебати. Адже кажуть, що після бійки кулаками не махають. Але стосовно вітчизняного законотворчого процесу дана сентенція не спрацьовує. Суперечки про те, як запровадження нового закону в дію позначиться на авторинку, автомобільній промисловості країни, виконанні Держбюджету 2004 року, нарешті, на інтеграції України в ЄС і перспективах її вступу в СОТ, тривають. І що палкішими вони стають, то очевидніше, що протиборчі сторони чудово розуміють: рахунок зустрічі стане остаточним лише після того, як його затвердить головний арбітр. І тільки тоді одні зможуть святкувати перемогу, а інші шукати виправдання своїй поразці перед уболівальниками.
Про можливі негативні наслідки ухвалення Закону «Про розвиток автомобільної промисловості України» йшла розмова на прес-конференції, у ході якої з журналістами зустрілися представники автомобілебудівників і автоімпортерів.
На думку ініціаторів зустрічі, податкові пільги, надані новим законом двом найбільшим вітчизняним виробникам ЗАЗ і ЛАЗ, на додаток до тих, які їм було надано Законом України «Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні», ухваленим 1998 року, призведуть до того, що щорічні втрати бюджету становитимуть близько 1 млрд. гривень. Так, генеральний директор ВААІД вважає: якщо Закон «Про розвиток автомобільної промисловості України» набере сили, відбудеться перерозподіл ринку на користь саме цих підприємств. Держава втратить більшу частину надходжень від імпорту автомобілів через те, що ввезені іномарки не зможуть конкурувати з тими, які складає ЗАЗ за технологією великовузлового складання. «Боюся, — каже Олег Назаренко, — що імпортери в такій ситуації будуть змушені або суттєво підвищувати ціни, або уникати податків шляхом використання напівлегальних схем ввезення автомобілів в Україну». З ним солідарний і президент АВТ «Баварія» Олександр Тимофєєв, який представляє в нашій країні BMW і не сумнівається в тому, що новий закон завдасть удару по імпорту автомобілів, оскільки із запровадженням передбачуваних ним мит ціни на іномарки зростуть на 15—20%. Крім того, за словами О.Назаренка, щойно підвищаться ціни на імпортні автомобілі, зростуть ціни і на машини українського виробництва.
Про те, що новий закон створює нерівні умови для учасників ринку, говорив і голова спостережної ради виробничо-інвестиційного холдингу «Богдан» Олег Свинарчук: «Ми не просимо пільг, ми хочемо, щоб не виникла ситуація, за якої одне підприємство платить всі податки, а інше — нуль. Я вважаю, що з боку держави має бути продемонстрований більш зважений підхід у регулюванні ринку». Такої ж думки дотримується і його колега з ЗАТ «Єврокар» Костянтин Кирилін: «Закон має дискримінаційний характер. Замість того щоб регулювати авторинок і розвивати конкуренцію на ньому, даються чергові пільги одному автовиробнику. Сьогодні ЗАЗ уже має 40% ринку, і в результаті ухвалення закону створюються всі умови для посилення цієї монополії».
Учасники прес-конференції особливо підкреслювали, що Закон «Про розвиток автомобільної промисловості України» суперечить нормам СОТ, відповідно до яких місцеві виробники не повинні мати ніяких переваг щодо імпортерів, окрім мит. На підтвердження цієї тези народний депутат Дмитро Святаш процитував лист Надзвичайного і Повноважного Посла Євросоюзу в Україні Норбера Жустена керівникам економічного блоку уряду України. «Усунення дискримінації в законодавстві про автомобілебудування в Україні, — підкреслює пан посол, — є важливим питанням для ЄС у контексті переговорів про вступ України в СОТ. У разі, якщо в законопроекті №3677 не будуть усунуті дискримінаційні елементи, це стане негативним сигналом від України і, безперечно, створить труднощі у відносинах із ЄС».
«Цей закон особисто я вважаю неприйнятним і навіть шкідливим для українського автомобілебудування сьогодні, — каже Дмитро Святаш. — Він має суб’єктивний характер, оскільки містить кінцеві положення, що визначають список підприємств, на які закон не поширюється. Таким чином порушується базовий принцип рівності права. Адже якщо підприємство виробляє автомобілі з використанням певного технологічного процесу і на це йому надано певні пільги, то виробництво на ньому ж автомобілів за іншим технологічним циклом має здійснюватися на основі зовсім інших преференцій».
У даному разі народний депутат має на увазі той факт, що ЗАЗ, на підтримку якого фактично спрямований новий закон, сьогодні займається виробництвом не лише «Таврій» і «Славут», а й великовузловим складанням іномарок. Причому на частку останніх за підсумками минулого року припадає понад половина обсягу його виробництва.
Безумовно, неможливо створити закон, який однаковою мірою враховує інтереси всіх учасників ринку. Це визнають і автовиробники, і імпортери, присутні на прес-конференції. Якщо ж врахувати, що ємність українського автомобільного ринку в грошовому еквіваленті торік склала близько 2 млрд. доларів, а сам ринок за останні роки зростає зі швидкістю 25—30% як у грошовому, так і кількісному відношенні, то розпалювання пристрастей навколо правил гри на цьому полі цілком зрозуміле.
Однак є ще інтерес загальнодержавний, і важливо, щоб у запалі битви за «місце під сонцем» він не скидався з рахунків. Зокрема, експертний висновок по законопроекту №3677 говорить ось що: «Запропоновані зміни в систему заходів щодо підтримки вітчизняної автомобільної промисловості наближають законодавство України до стандартів ЄС і СОТ. Однак ряд заходів не узгоджується з положеннями Угоди про партнерство і співробітництво між ЄС і Україною і не відповідає вимогам базових угод Світової організації торгівлі».
У зв’язку з цим результатом теоретично можливого накладання вето Президентом на Закон «Про розвиток автомобільної промисловості України» (а саме з такою пропозицією учасники прес-конференції мають намір звернутися до глави держави) стане лише відкотом до початкових позицій. Більш зваженою в даній ситуації є думка народного депутата Дмитра Святаша, котрий на запитання про те, як відреагує Президент на цю пропозицію, відповів ось що: «Гадаю, вето не буде. Оскільки цей закон побічно йде на виконання указу Президента. Але сподіваюся, що він поверне його в парламент зі своїми зауваженнями, котрі можуть стосуватися термінів уведення закону в дію, скасування надмірних пільг для обмеженого кола автовиробників. Президент має висловити свою позицію, і, сподіваюся, вона буде послідовною — відповідно до виданих ним указів, спрямованих на прискорення процесу вступу України до Світової організації торгівлі».