ВІДКЛИКАННЯ АВТОМОБІЛІВ: ГАНЬБА ЧИ ПРЕСТИЖ? ПРАКТИКА ЗАМІНИ БРАКОВАНИХ ДЕТАЛЕЙ НА ПРОДАНИХ АВТОМОБІЛЯХ, ДОБРЕ ВІДОМА ЗАХІДНОМУ СПОЖИВАЧЕВІ, В УКРАЇНІ ЛИШЕ ПОЧИНАЄ ПРИЖИВАТИСЯ

Поділитися
Брак виправляють на відкликаннях Автомобіль — складний механізм, при масовому виробництві якого нерідко припускаються помилок...

Брак виправляють на відкликаннях

Автомобіль — складний механізм, при масовому виробництві якого нерідко припускаються помилок. Вони можуть бути незначними (приміром, погано прикручена деталь оббивки салону скрипить під час їзди нерівною місцевістю) чи серйозними, які впливають на безпеку автомобіля. Виробники дізнаються про допущені при виробництві помилки найчастіше від незадоволених споживачів. Власники автомобілів, виявивши несправності, звертаються до дилера, який продав цю машину. Дилер повідомляє імпортеру чи виробникові, який збирає й аналізує статистику несправностей. Якщо на якійсь партії машин знаходять велику кількість однакових несправностей — це вже одна з підстав для відкликання. Але навіть якщо дефект не на багатьох автомобілях, а експертиза деталі виявила її брак, виробник також відкликає машини для заміни ненадійного агрегату. Саме повідомлення виробника про запрошення власників певних автомобілів на дилерські СТО для безплатного усунення несправностей заведено називати відкликанням (англ. — recall).

Вважається, що перші відкликання автомобілів було здійснено у США. Законодавство цієї країни зобов’язує виробників відкликати свою продукцію за найменшої підозри на небезпеку для споживача і сповіщати про це органи влади. Схожі вимоги й у Японії. Порушення цього законодавства карається багатомільйонними штрафами. Приміром, восени 2000 року громадські організації Японії дізналися, що компанія Mitsubishi Motors Corp. протягом багатьох років приховувала від уряду скарги власників автомобілів. Спалахнув великий скандал. У результаті японський автовиробник, змушений не лише відкликати для усунення поломок кілька мільйонів автомобілів, а й виплатити штрафи, зазнавши неабияких збитків. Відчутно похитнулася репутація компанії.

В Україні лише вчаться

Більшість автовиробників не квапилися б оповіщати всьому світу про відкликання, як це робиться нині, якби не вимоги законодавства. Адже тихенько усунути деякі проблеми було б набагато безболісніше для репутації компанії. Вітчизняні ж автовиробники навіть якщо довідувалися про масові однотипні поломки на своїх автомобілях, то намагалися або перекласти відповідальність на постачальників, або вперто «не помічати» проблем. І це при тому, що рівень виробництва в країнах СНД передбачає досить низьку якість складання автомобілів. Але українське законодавство менш суворе з виробниками браку. Утім, працює Закон «Про захист прав споживачів». У ньому є стаття, яка передбачає відповідальність за заподіяння несправним або неякісним товаром (зокрема автомобілем) шкоди життю, здоров’ю чи майну оточуючих, а також шкоди навколишньому середовищу. Але застосовується ця стаття вкрай рідко.

Якщо за кордоном відкликання автомобілів — цілком звичне явище, без якого не минає й тижня, то в Україні така практика ще вдивовижу. Навіть місцеві дилери й імпортери світових автовиробників, котрі оголосили про відкликання, дуже неохоче говорять про такі випадки. А інформування власників про відкликання через пресу донедавна вважалося мало не поганим тоном. «Якщо ми продали автомобіль, що згодом підлягає відкликанню, то неодмінно поінформуємо його власника про необхідність відвідати СТО для заміни неякісного агрегату», — таку відповідь одержують журналісти від представників світових автоконцернів у разі появи інформації про чергове відкликання. Але ж через кілька років власники автомобілів змінюються, а дилер цього, як правило, не знає. Як же в такому разі власник зможе дізнатися про прихований брак свого автомобіля? Поки що на це запитання немає однозначної відповіді.

Коли відкликання — на користь

Утім, останнім часом було кілька прецедентів, що свідчать про зміну підходу до відкликань у нашій країні. Торік багато власників вітчизняних «Таврій» і «Славут» зіштовхнулися з проблемою передчасного зносу гальмівних дисків. Власники скаржилися: під час інтенсивного гальмування педаль гальма вібрувала, й уповільнення проходило гірше, ніж на справному автомобілі. Як пояснив начальник технічного центру ЗАТ «ЗАЗ» Юрій Плечун, «проблема виникла через те, що ми закрили власний цех литва гальмівних дисків. А диски, замовлені нами на іншому українському підприємстві, виявилися неякісними». Цей дефект може вплинути на безпеку оточуючих, тому поломка підпадає під дію українського Закону «Про захист прав споживачів». І, слід віддати належне керівництву «ЗАЗ», неякісні диски безплатно було замінено власникам, котрі звернулися до дилерів із рекламацією. За словами Юрія Плечуна, власникам автомобілів із партії з неякісними дисками розіслали запрошення для усунення цієї неполадки. Представникам преси про це відкликання не повідомили. Утім, приховувати його особливої потреби не було: дефект виявили на піврічних автомобілях, на які поширювалася гарантія, і в цих машин не помінялися власники.

Ще один випадок стався в лютому 2003 року. Концерн Volkswagen AG (який випускає автомобілі під марками VW, Audi, Seat, Skoda) оголосив про браковані котушки запалювання, встановлені на автомобілях, вироблених з 2001-го по 2002-й модельні роки, із двигунами 1,8 турбо, V5, V6 і W8. В Україні таких машин експлуатується кілька тисяч. У цьому випадку українські імпортери VW, Audi та Skoda прореагували досить швидко (Seat у нашу країну поки що не поставляють). Через прес-служби цих імпортерів було оприлюднено інформацію, що робити власникам зазначених автомобілів. У їхніх повідомленнях ідеться: при такій несправності на панелі приладів автомобіля загоряється лампочка «підвищення токсичності викидів» (Check engine). Імпортер VW повідомляє, що в разі виникнення такої несправності автовласнику необхідно доставити автомобіль на будь-яке офіційне дилерське підприємство для усунення несправності. Концерн Volkswagen відмовився від подальшого використання проблемних котушок — усі автомобілі, випущені з його конвеєрів, обладнуються новими удосконаленими вузлами. У разі виявлення несправності котушки запалювання з дефектом замінюватимуться безплатно. Концерн Volkswagen також надав на цю несправність додаткові умови післягарантійної підтримки терміном до трьох років.

Таким чином, українські власники автомобілів чи не вперше з відкритих джерел дізналися про можливу проблему в своїх машинах. І, швидше за все, вони не стали гірше ставитися до своїх авто. Напевно, власники стали більше довіряти виробникам цих машин — адже вони повідомили споживачам про можливі проблеми. А визнавати власні помилки — привілей сильних.

Відкликання автомобілів, як набули найбільшого розголосу:

1997 р. — у результаті журналістського тесту нового автомобіля Mercedes A-класу в цього авто було виявлено істотний дефект. Під час різкого повороту на швидкості при об’їзді несподіваної перешкоди (так званий «лосиний тест»), автомобіль перевернувся. У результаті перевірки з’ясувалося: в цього автомобіля центр ваги міститься занадто високо над дорогою, що й спричиняє нестійкість на поворотах. Аби усунути несправність, компанія Mercedes відкликала кілька сотень проданих автомобілів, зупинила виробництво й відновила його лише після того, як на машині було встановлено новітню електронну систему стійкості на поворотах і знижено центр ваги.

2000 р. — Японські споживачі виявили, що компанія Mitsubishi Motors приховувала від споживачів факти масових несправностей протягом кількох років. У результаті тиску громадських організацій та уряду корпорація була вимушена замінити кілька мільйонів бракованих деталей безплатно для власників. Акція вилилася в багатомільйонні збитки компанії.

2001 р. — Через неякісні шини Firestone, встановлені на американські позадорожники Ford Explorer, деякі водії не справлялися з керуванням і потрапляли в аварії. Виробник шин замінив неякісні вироби на кількох тисячах автомобілів, але продажі зазначених автомобілів і марок шин значно знизилися, що принесло обом компаніям багатомільйонні збитки.

2002 р. — Перше відкликання російських автомобілів — у «Нивы» ВАЗ-21213 із вини постачальників заводу виникали проблеми з електроустаткуванням. Але «АвтоВАЗ» невдовзі заявив: інформація про відкликання не відповідає дійсності. У другому випадку факт спростувати не вдалося. У приблизно п’яти тисяч передньопривідних автомобілів виявлено невідповідність якості болтів кріплення супорта поворотному кулаку (дефект у гальмівній системі). Утім, цей випадок не набув у ЗМІ широкого розголосу.

2002 р. — Перше відкликання українських автомобілів. Через неякісні диски у нових «Таврій» і «Славут» знизилася ефективність гальмування. Після появи масових претензій від клієнтів і дилерів завод на скаргу власника безплатно замінював неякісні диски на якісні. Для інформування клієнтів про відкликання до ЗМІ не зверталися.

2003 р. — Перший випадок інформування українських власників європейських автомобілів через ЗМІ про відкликання. Прес-служби імпортерів Skoda й Volkswagen через пресу повідомили про можливий вихід із ладу котушок запалювання, при якому дилерські СТО їх безплатно замінюють.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі