Самим лише різким скороченням обсягів іпотечного кредитування, що посіяло зневіру навіть серед успішних автодилерів та імпортерів («Після СОТ», «ДТ» №35 від 20.09.2008 р.), справа не закінчилася. У жовтні ситуація на ринку погіршилася істотною девальвацією гривні щодо основних світових валют. Увесь місяць доводиться працювати в умовах, коли практично щодня фіксується зниження купівельної спроможності національної грошової одиниці як на готівковому, так і на міжбанківському валютному ринках. Причому ринкові індикатори рухаються випереджаючими темпами стосовно офіційного курсу НБУ. Розрив іноді перевищує 10—15%. Тим більше дивує щедрість деяких продавців, які вперто чіпляються за офіційний курс і пропонують власні альтернативи банківському кредитуванню.
Ціни прив’язані
Щоб з’ясувати, чи відповідають їхні запевнення реальності, ми провели опитування великих компаній, які мають стосунок до різних автомобільних брендів. Зокрема в корпорації «АІС» підтвердили, що зафіксували ціни на легкові авто Citroen, SsangYong і Geely в гривнях за курсом
4,85 грн./дол. США. А компанія «Торговий дім «НІКО», офіційний імпортер Mitsubishi Motors в Україні, зберегла колишні ціни на весь модельний ряд автомобілів у доларах США із конвертацією в гривню за поточним курсом НБУ. Таким чином вони взяли на себе частину валютних ризиків, пов’язаних зі збереженням стабільності цін на автомобілі.
Дещо здивувала відповідь менеджера з продажів дистриб’юторської компанії «Субару Україна». Виявляється, їхні автомобілі, «незважаючи на кризу, купують краще, ніж у попередні три місяці». Щоправда, він одразу підтвердив, що ціни на авто знижено.
Кредит від продавця
Факти свідчать, що оператори автомобільного ринку, на відміну, приміром, від керівників вітчизняних металургійних комбінатів (котрі тільки те й роблять, що просять допомоги в держави), готувалися до тяжких часів заздалегідь. Кошти, накопичені на хвилі сприятливої кон’юнктури, не залишили меж країни і нині допомагають підтримувати бізнес на плаву.
Зокрема Торговий дім «НІКО» знайшов внутрішні резерви для полегшення життя своїм клієнтам, які через ту чи іншу причину не можуть отримати кредит у банку. «З одного боку, ми не припиняємо роботу з банками в пошуку оптимальних умов співпраці, а з іншого, — зовсім нещодавно ми відкрили власну кредитну компанію «НІКО Капітал», — розповідає Максим Рабинович, директор зі стратегічного та корпоративного планування концерну «НІКО». — Нова структура навіть у ситуації, що склалася, продовжує займатися споживчим кредитуванням у нашій дилерській мережі. До кінця року плануємо реалізувати понад 40 тис. автомобілів Mitsubishi».
Лізинг та інші «ласощі»
Активізували свою діяльність на авторинку й лізингові компанії. За словами Олександра Кощеєва, виконавчого директора «Ілта Лізинг», на даний час компанія впроваджує на ринку новий продукт. З його допомогою клієнти мають можливість узяти автомобіль у лізинг, сплачуючи фіксований щомісячний платіж і щомісячний платіж за фактичний пробіг автомобіля.
А за інформацією Вадима Постриганя, керівника напряму вантажної техніки компанії «АвтоКапітал», поновилася система продажів за товарним кредитом, що надається безпосередньо заводом-виробником Daimler. У результаті клієнт може придбати техніку за прямим контрактом із заводом, сплативши перший внесок і оформивши договори кредиту та застави купленої техніки.
***
Таким чином оператори авторинку оперативно реагують на виклики об’єктивної реальності. Адже від того, як вони впораються з випробуванням, багато в чому залежатиме їхнє подальше існування.