У 2016 р. вести бізнес в Україні стало дешевше, ніж у 2015-му. Про це йдеться у всеукраїнському опитуванні представників малого та середнього бізнесу "Щорічна оцінка ділового клімату" (Annual Business Climate Assessment - ABCA). Дослідження проводив Інститут економічних досліджень та політичних консультацій у листопаді 2016-січні 2017 рр. в рамках Програми USAID "Лідерство в економічному врядуванні".
Так, українські підприємці торік витратили в середньому 27,4 тис. грн на дотримання регуляторних вимог. Це на 2,3 тис. грн менше від показника 2015 р. На що підприємці витратили ці гроші? На офіційні платежі, платежі юристам і посередникам, на експертизу та оцінку, а також на хабарі й добровільні внески ("прямі витрати"). Сюди ми включили і час, який витрачає підприємець на проходження регуляторної процедури, - так звані "непрямі витрати". До цієї суми входять витрати на державну реєстрацію, ліцензування, сертифікацію, санітарно-гігієнічне регулювання та державний нагляд.
Серед усього, найдорожче бізнесу обходяться перевірки державними органами. Припинення мораторію на перевірки, який "охороняв" бізнес упродовж 2014-го - першої половини 2015 р., збільшив частку малих та середніх підприємств (МСП), котрі відчули на собі пильне око держави: у 2015 р. контролюючі органи перевіряли 50% МСП, у 2016-му - вже 68%. Загальна тривалість усіх перевірок упродовж року зросла на один день і становила 15 днів, хоча частота майже не змінилася.
Кількість МСП, для яких перевірки закінчилися витратами, зросла: якщо у 2015 р. зі штрафами, неофіційними платежами (тобто хабарами) або конфіскованою продукцією зіштовхувалися 40% МСП, то у 2016-му - 61%.
На тлі збільшення частоти витрат значно зменшилася сума, яку сплатило МСП під час перевірок: у середньому 33 тис. грн у 2015 р. і 22 тис. грн - у 2016-му. Це насамперед пов'язано з "гомогенізацією" витрат - платежі, про які повідомили МСП, більше урівнялися за розмірами. Знизилися неофіційні витрати.
Найбільш обтяжливими для МСП залишаються перевірки Державною податковою службою. У 49% випадків такі перевірки закінчуються сплатою штрафів, у 5% -додатково сплатою неофіційних платежів. У 2015 р. ці показники були не набагато меншими: 43% та 4%, відповідно, тож мораторій не дуже рятував МСП від найскладніших перевірок. У середньому, на податкові інспекції МСП витратили 27 тис. грн, для половини МСП витрати не перевищили 4 тис. грн. Штрафи, які сплачують підприємці внаслідок невдалих перевірок, - дуже різні й часто перевищують міру провини. Підприємці повідомляють про штрафи, накладені через неуважність, помилки при заповненні декларацій, збої в самій системі. Часто це може супроводжуватися зловживаннями з боку податкових інспекторів. Так, серед інших проблем, пов'язаних із податковим адмініструванням, високий розмір штрафних санкцій за помилки є третьою за важливістю проблемою. Ті МСП, яких перевіряла ДПС, про них повідомляють частіше. Крім того, з податковою пов'язують і такі проблеми, як обтяжливі перевірки, залежність від бажань податкових інспекторів, необхідність домовлятися та платити хабарі.
У позитивний бік змінилася ситуація з ліцензуванням: загальна вартість процедури (включно з непрямими витратами) у 2016 р. становила понад 13 тис. грн проти 14,7 тис. у 2015-му. Це пов'язано зі скороченням терміну отримання ліцензії до 24 днів (у 2015 р. - 36 днів). Але отримати ліцензію стало дорожче: витрати у формі прямих платежів у 2015 році становили 6,8 тис. грн, у 2016 - трохи більше 7 тис. грн. Погіршилася ситуація і з неофіційними витратами: про їх сплату повідомили 17%, тоді як у 2015 р. - 13%. Ліцензували свою продукцію або послуги у 2016 р. кожне третє МСП.
На оформлення сертифікату відповідності підприємці у 2016 р. витратили 5,3 тис. грн і 38 днів. У
2015 р. вартість процедури була вищою й становила 6,2 тис. грн, тоді як тривалість - коротшою - 35 днів. Такі сертифікати отримували кожне шосте МСП. Став дешевшим і гігієнічний висновок - 2,1 тис. грн у 2016 р. проти 2,7 тис. грн у 2015-му. Отримувало його також кожне шосте МСП. Тривалість процедури при цьому не змінилася.
Натомість зареєструвати або перереєструвати бізнес у 2016 р. було довше й дорожче: у середньому підприємство мало сплатити 380 грн і витратити 6 днів, тоді як у 2015 р. на це вистачало 241 грн та 4 дні, відповідно. Загальна вартість процедури становила майже 2 тис. грн (приблизно 1 тис. грн у 2015 р.). Незважаючи на погіршення, державна реєстрація є найменш проблемною сферою регулювання: про відсутність труднощів тут говорять 60% МСП.
Додатково чимало видатків підприємства йде на адміністрування та сплату податків. Так, для ведення податкового обліку 51% МСП оплачує працю в середньому двох бухгалтерів, що мають повну зайнятість, 16% МСП - одного бухгалтера, що має часткову зайнятість, і 17% наймають для цього сторонніх бухгалтерів (у середньому одна людина). Ще 20% підприємств ведуть податковий облік самостійно. Крім роботи бухгалтерів, керівництво МСП змушене витрачати додатково 9% робочого часу на вирішення питань щодо оподаткування. На сплату податків українські МСП стабільно витрачають близько чверті річного доходу.
Позитивні зміни в регуляторних процедурах відображає індекс змін регуляторних процедур. Для цього індексу МСП порівняли зміни в умовах та процесах, пов'язаних із проходженням регуляторної процедури у поточному році та три роки тому. З усіх сфер регулювання позитивні оцінки переважають негативні і не дуже відрізняються від індексу попереднього року. Винятком є питання, пов'язані з початком користування приміщеннями, де показник у 2015 р. фіксував погіршення ситуації у довгостроковому порівнянні й становив -0,06, а у 2016-му, навпаки, зріс до +0,12 (за шкалою від -1 до +1).
Найбільш позитивно МСП оцінили зміни в реєстраційних процедурах (+0,59). Ми пояснюємо це, в тому числі, й можливістю реєструвати бізнес або зміни через Інтернет. Підприємства, які здійснили реєстраційну процедуру онлайн, частіше наголошували на спрощенні. Також позитивно оцінили МСП зміни у ситуації з державним наглядом (+0,33).
Загальний індекс змін регуляторного середовища у 2016 р. становив +0,19 (у 2015 р. - +0,17). Індекс залишається позитивним, однак не показує значних покращень у державному регулюванні відносно попереднього періоду. Вартість ведення бізнесу в поточному році стала нижчою, що пов'язано насамперед зі зменшенням витрат внаслідок перевірок. Водночас занадто частими і обтяжливими залишаються перевірки ДПІ, які нерідко супроводжуються карколомними штрафами за навіть незначну провину.