Сьогодні вже нікого не здивуєш рідкокристалічними (РК) моніторами. Вони почали витискувати з офісів звичайні ЕПТ-монітори. Та й домашні користувачі дедалі частіше віддають їм перевагу. Тим більше що в міру зростання попиту ціни на плоскі монітори знижувалися. Проте 2003 року, коли здавалося, що подешевілі РК-монітори ось-ось остаточно витиснуть електронно-променевих конкурентів, тенденція раптом «переломилася». За рік ціни на монітори з рідкокристалічним екраном на українському ринку зросли ледь не на 30%. Не дуже оптимістична для споживачів тенденція продовжилася і цього року.
Потужностей бракує
Можна сказати, що наприкінці 2003 — початку 2004 року світовий ринок не впорався зі зрослим попитом на рідкокристалічні монітори і телевізори через недостатність наявних виробничих потужностей. Адже РК-панелі виробляють тільки кілька великих компаній, що знаходяться в Кореї і на Тайвані. Це спільне підприємство LG Electronics і Philips NV, що займає 22% ринку, Samsung Electronics (19%) і тайванська компанія AU Optronics (12%).
Причому деякі виробники штучно обмежують поставки своєї продукції складальникам комп’ютерів, воліючи продавати дорожчі панелі з більшою діагоналлю виробникам телевізорів, а це автоматично призводить до подорожчання ноутбуків і комп’ютерних моніторів.
Як очікується, 2004 року зростання світових продажів РК-моніторів складе 34,9%, хоча 2003-го він досяг 65,4%. При цьому орієнтовно буде продано 68,74 млн. одиниць продукції. Водночас, за оцінками топ-менеджерів галузі й аналітиків, обсяг виробництва РК-телевізорів зросте 2004 року вдвічі і становитиме близько 8—10 млн. штук порівняно з приблизно 4 млн. штук 2003-го і менше одного мільйона телевізорів 2002 року. Щоправда, поки це лише мала частка усього світового ринку телевізорів, річний обсяг продажів якого сягає приблизно 150 млн. штук. Вибухове зростання цієї галузі припаде, швидше за все, на 2005 рік. Як очікується, бум у цьому секторі ринку може виникнути після зниження цін на РК-телевізори, що стане можливим у найближчі два роки завдяки введенню в експлуатацію нових великих виробничих потужностей знову ж таки переважно в Кореї і на Тайвані. Поки ж ціна середнього РК-телевізора обчислюється в тисячах доларів, тоді як РК-моніторів — від 350 дол.
Компанія Samsung Electronics, наприклад, планує інвестувати 1,01 млрд. дол. у 13-ту лінію власного виробництва РК-панелей і додатково 2,28 млрд. дол. — у створення фабрики з виробництва сьомого покоління РК-панелей, разом із компанією Sony.
Україна: популярні РК-монітори і непомітні
РК-телевізори
На вітчизняному ринку ситуація дещо різниться від світової. На думку Євгена Легкоступа, старшого менеджера з ІТ-продуктів компанії LG Electronics, РК-монітори вже давно стали масовим продуктом, тому на них зберігся високий попит — нинішнього року зростання порівняно з 2003-м прогнозується на рівні 300%.
Телевізори ж із великими екранами доступні дуже малій кількості платоспроможних громадян, крім того, вони вибирають між рідкокристалічними і плазменними телевізорами і за інерцією поки віддають перевагу останнім. Та й «малоекранні» РК-телевізори також як мінімум удвічі дорожчі від РК-моніторів. У чому ж різниця? Пересічний споживач її і не помітить. На його думку, телевізор на відміну від монітора має всього-на-всього вмонтований телевізійний тюнер для прийому телепрограм. Практично той же ефект можна отримати і за допомогою плати ТВ-тюнера, вставленої в комп’ютер. Фахівці ж бачать суттєвішу відмінність.
Артур Погорєлов, менеджер з аудіо- та відеопродукції: «РК-телевізори і РК-монітори, попри зовнішню схожість, є конструктивно різними продуктами і займають різні ринкові ніші. Технічно в них різняться як сама панель через різні вимоги до зображення, так і електронна «начинка» через наявність/відсутність тюнерів, систем поліпшення якості динамічної картинки тощо».
Олександр Голіков, старший менеджер з ТВ-продуктів LG Electronics: «РК-телевізори більш функціонально насичені порівняно з РК-моніторами. Крім ТВ-тюнера, виробники оснащують їх мікропроцесорами для обробки і поліпшення якості ТВ-сигналу, потужними акустичними системами (у т.ч. системами навколишнього звучання), різними додатковими зручними функціями і режимами (режим поділу екрана, режим «картинка в картинці» — іноді з використанням двох ТВ-тюнерів, телетекст, ПДУ й ін.). Крім того, РК-телевізор може мати набір рознімань для підключення практично будь-якої периферії. Що стосується моніторів і ТВ великої діагоналі (20 дюймів і більше), то тут ситуація зворотна — ціни на монітори вищі, аніж на ТВ. Це пов’язано з характеристиками самої РК-панелі — у моніторів значно вище розрізнення, що і призводить до їхнього подорожчання».
Таким чином, середній покупець не в змозі придбати РК-телевізор ні з великою, ні з малою діагоналлю екрана. Він воліє купити звичайний телевізор з плоским екраном.
Однак продажі зростають, і поки обсяги ринку ще невеликі, темпи виходять вражаючими. Так, 2003 року Samsung продав в Україні в 2,4 разу більше РК-телевізорів, аніж 2002-го, а LG за неповний перший квартал нинішнього року реалізував їх більше, аніж за всі минулі роки.
Витиснення ЕПТ
Фахівці сходяться на думці, що в найближчі кілька років не відбудеться повне витиснення ЕПТ зі складу моніторів. Хоча частка РК у загальних продажах зростатиме щорічно — у міру вдосконалення і здешевлення технологій, а також поліпшення матеріального добробуту людей. Так, до кінця 2007 року кількість продаваних РК-телевізорів перевищить обсяги продажів будь-якого іншого типу телевізорів через кращу якість зображення і низькі ціни.
Ситуація з моніторами ще більш обнадійлива. У загальносвітовій структурі продажів поставки РК-моніторів уже цього року перевищать поставки моніторів із ЕПТ у кількісному вираженні. Український ринок дещо відстає від цієї тенденції — частка РК цього року прогнозується близько 30%. А в грошовому еквіваленті частка продажів РК-моніторів перевершує ЕПТ.
На думку дослідників IDC, протягом 2004 року найпопулярнішими РК-моніторами стануть 17-дюймові — на них припаде близько 60% усіх продажів у цьому сегменті ринку. 19-дюймові РК-панелі до 2007 року будуть встановлені в 40% усіх комп’ютерних моніторів.
До 2007 року 43% РК-панелей для телевізорів матимуть діагональ понад 30 дюйми, тоді як 2003-го таких панелей було лише 4%. Настільки значне збільшення частки великих РК-телевізорів пояснюється введенням нових виробничих ліній шостого і сьомого покоління, орієнтованих саме на цей сегмент ринку.
На тлі загальносвітових тенденцій очевидним є той факт, що зі зниженням цін через збільшення виробництва РК-телевізорів протягом найближчих двох років слід очікувати сплеску купівлі цього виду продукції й в Україні.