А виробникам невигідно
Запровадження українською Міжвідомчою комісією з міжнародної торгівлі з 30 липня по 8 грудня 2002 року спеціального ввізного мита розміром 31,7% на нові російські автомобілі з об’ємом двигуна від 1 до 1,5 л викликало серед імпортерів і покупців шквал емоцій. Як уже повелося, у більшості експертів викликають обурення дії українських автовиробників, які нібито «перекривають повітря» своїм основним конкурентам — імпортним ВАЗам. Справді, ініціатором розслідування з приводу згубного для місцевого автопрому імпорту ВАЗів була асоціація «Укравтопром» — організація, куди входять практично всі підприємства, що називають себе автовиробниками, а також деякі виробники комплектуючих. Але відразу ж після ухвали Комісії про запровадження спеціального мита на ВАЗи основні українські автовиробники — СП «АвтоЗАЗ-Деу» (виготовлювач «Таврії», «Славути» й Daewoo) і Луцький автозавод (складальник ВАЗів, ІЖів і УАЗів) почали заперечувати свою зацікавленість у такому перебігу подій. І небезпідставно: власники вказаних заводів — корпорації «Укравто» й «Укрпромінвест» — є, крім усього іншого, ще й великими імпортерами ВАЗівських машин. Тож запровадження імпортного мита їм невигідне. Більше того, цей захід дестабілізує ринок — ВАЗи ввозитимуть в обхід цього мита малі імпортери й фізособи (що підірве домінуюче становище цих концернів на українському авторинку). Так, інформаційно-аналітична група «Auto-Consulting» прогнозує, що під час дії обмеження автоімпорту відбудеться зменшення продажів цієї групи російських автомобілів до 50%. Ціна на імпортовані з Росії готові автомобілі зросте на 17—19%. Аналітики не сумніваються, що імпортери й дилери «Лад» в Україні зазнають серйозних збитків. Навколо марки ВАЗ буде створено нездоровий ажіотаж. А відкладений попит покупців нових ВАЗів призведе до підвищення цін у сегменті держаних автомобілів.
При всьому цьому дещо дивують дії та реакція росіян: при розгляді позицій сторін на Міжвідомчій комісії «АвтоВАЗ», по суті, проігнорував участь в обговоренні. А після запровадження мита російський міністр економіки Герман Греф заявив, що експорт ВАЗів в Україну для РФ не такий і важливий.
Варіантів імпорту стане менше
Аби зрозуміти, хто матиме вигоду від дестабілізації ринку, слід згадати деякі події двомісячної давності. Під час візиту керівництва «АвтоВАЗу» в Україну, журналісти дізналися про деякі їхні плани. Зокрема про намір перебрати до своїх рук й упорядкувати торгівлю в Україні автомобілями власного виробництва. Річ у тому, що нині зі 100 нових машин у нашій країні продається 55—60 «росіян». Причому левина частка цього ринку припадає на продукцію АТ «АвтоВАЗ» — приблизно 95% обсягу продажів російських легковиків. Але таке місце на ринку — результат аж ніяк не централізованого та обдуманого маркетингового плану росіян, а, радше, навпаки. Адже в Україні працює кілька великих і десятки малих продавців ВАЗів, які найчастіше ніяк не пов’язані з виробником «Жигулів» і «Лад» АТ «АвтоВАЗ». На сьогодні існує три основні схеми надходження ВАЗів у нашу країну: власне імпорт із м. Тольятті (місце виробництва ВАЗів), українське складання (сьогодні його проводить Луцький автозавод), а також реекспорт, тобто імпорт автомобілів не з Росії, а з Угорщини чи Словаччини, куди їх експортують.
Дилерам не позаздриш
Існуюче становище на ринку України російських виробників донедавна цілком влаштовувало: величезний ринок збуту (для ВАЗу — другий після внутрішнього за обсягами продажів), ніякої відповідальності за подальшу долю автомобіля (продавець самостійно займався проблемами гарантійного ремонту), 100-відсоткова передоплата за продукцію українськими партнерами. Але, за визнанням віце-президента з питань збуту й техобслуговування АТ «АвтоВАЗ» Володимира Кучая під час чергового візиту в Україну, «реалізовувати автомобілі на внутрішньому ринку Росії для підприємства найвигідніше». Іншими словами, від продажу автомобілів в Україні «АвтоВАЗ» одержує не дуже багато грошей. Основний прибуток дістається продавцям ВАЗів — тобто українським компаніям-дилерам. Тим часом попит на продукцію «АвтоВАЗу» в Росії сьогодні настільки великий, що головний завод і дочірні підприємства «АвтоВАЗу» вже кілька років поспіль працюють на межі потужності. Тож «АвтоВАЗу» було б набагато вигідніше поставляти на російський ринок хоча б частину з 30—35 тисяч машин, що продаються нині в Україні.
Водночас піти з українського ринку означає втратити його назавжди. Тому керівництво «АвтоВАЗу» планує збільшити прибутковість торгівлі в Україні, зробивши поставки автомобілів централізованими, тобто контрольованими. «Раніше в нас була єдина вимога до дилерів, котрі торгують в Україні, — наявність грошей, — говорить Володимир Кучай. — Хто платив гроші, той і купував у нас автомобілі. Сьогодні ми маємо змогу вибирати. Автомобілі одержують ті, хто відповідає нашим вимогам і пройде сертифікацію». Росіяни обіцяють сертифікувати всі торговельно-сервісні центри, що працюють із ВАЗівською продукцією, встановити заводську гарантію терміном на один рік і забезпечувати українських дилерів технічною та сервісною підтримкою. Також передбачається освоїти на Луцькому автозаводі, де сьогодні складають ВАЗи великовузловим методом, повноцінне виготовлення автомобілів — із зварюванням і фарбуванням кузовів, конвеєрним складанням. Це дозволить розвантажити власні потужності й забезпечити український ринок ВАЗівською продукцією.
Утім, російські виробники намагалися централізувати збут власної продукції на українському ринку вже не вперше — з цією метою кілька років тому було створено торговий дім, деякі українські імпортери одержали статуси офіційних. Але поставки ВАЗів в Україну і далі йшли різними каналами, тож більша частина прибутку від продажу ВАЗів так і залишалася в українських імпортерів та дилерів.
Квоти ВАЗу не перешкода. Підмога?
Парадокс, але вітчизняне розслідування впливу імпорту російських легковиків на український автопром може серйозно посприяти в централізації поставок ВАЗів у нашу країну. Адже встановлення ввізного мита — це тільки проміжне рішення української Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі. Остаточним рішенням має стати обмеження імпорту ВАЗів у певному обсязі — квотування. Навряд чи квоти на імпорт «Лад» будуть набагато меншими від сьогоднішньої кількості цих авто на українському ринку. Це практично нікому невигідно. Але встановлення не набагато менших від існуючого попиту квот дасть змогу трохи підвищити ціни на автомобілі й дозволити їх імпорт тільки офіційним дилерам. Тобто «АвтоВАЗ» досягне своєї мети — централізації та контролю поставок. При цьому Тольятті зможе диктувати власну цінову політику українському ринку — заробляти на своїх машинах рівно стільки, скільки визнає прийнятним. Отже, попри зменшення кількості експортованих в Україну машин, прибутки заводів не постраждають. Більше того, зменшення кількості вивезених машин сьогодні «АвтоВАЗу» навіть вигідне через недостатні потужності заводу. А якщо потужності згодом вивільняться, то найбільший російський автозавод знайде спосіб вплинути на український уряд для збільшення квот...
Відповідь із «АвтоВАЗу»
Анатолій Афанасьєв, заступник директора
з технічного обслуговування автомобілів АТ «АвтоВАЗ»:
— Україна зі своїм ринком легкових автомобілів серед країн СНД традиційно посідає перше місце в експорті «АвтоВАЗу». Нині автомобільний ринок цієї країни, за нашими оцінками, перебуває в активному стані. На автомобілі ВАЗ також зберігається стабільний попит. Наші дилери навіть хотіли б збільшити обсяги продажів. Рішення Міжвідомчої комісії стало для нас цілковитою несподіванкою. Незрозуміла і величина мита — 31,7%. Мабуть, питання подальших економічних відносин тепер вирішуватиметься на рівні урядів наших держав. Одним із можливих кроків із боку «АвтоВАЗу» в цій ситуації може бути сумірне підвищення цін на складальні комплекти для Луцького автозаводу.