ПРОДАВ АВТО? ПЛАТИ! ЧЕРГОВИЙ АРГУМЕНТ НА КОРИСТЬ ПОДОРОЖЧАННЯ ЗАСОБІВ ПЕРЕСУВАННЯ

Поділитися
Ставка прибуткового податку з 1 січня зменшилася до 13%. Та автомобілісти не радіють: при продажі транспортного засобу їм доведеться платити значно більше, ніж раніше...

Ставка прибуткового податку з 1 січня зменшилася до 13%. Та автомобілісти не радіють: при продажі транспортного засобу їм доведеться платити значно більше, ніж раніше.

Вибір є

«Безкінним» громадянам (тобто які не мають автомобілів) новий Закон «Про податок на доходи фізичних осіб», що набув чинності, приносить певне полегшення. Ще б пак: замість сьогоднішньої прогресивної шкали оподаткування (чим більше заробляєш грошей, тим вищий податок) введено єдину ставку податку. Причому істотно меншу, ніж була раніше — 13 замість 20—40%. При цьому держава захистила себе від зменшення податкових надходжень, розширивши базу оподаткування — нині прибутковий податок доведеться сплачувати практично з будь-якого доходу, отриманого українським громадянином.

Насамперед податки збільшилися для тих, хто продає дорогі речі, приміром, автомобілі (норма закону, що стосується нерухомості, стане чинною через рік). Причому податок на свій дохід фізособам треба сплачувати від усієї суми реалізованого рухомого майна. Приміром, продав за 10 тис. грн. — поділись із скарбницею 1,3 тис. грн. Віддати гроші державі доведеться, навіть якщо продавець раніше купив транспортний засіб набагато дорожче, ніж тепер продає. Тобто не те що прибутку від торгівлі не отримає, а ще й зазнає збитків.

Втім, від сплати 13% податку можна законно уникнути, якщо оформити договір купівлі-продажу автомобіля в нотаріуса. При цьому крім послуг нотаріуса належить сплатити державний збір у розмірі 5% від вартості проданого транспортного засобу (якщо машина продається родичу — 1%). Така «поблажка» в оподаткуванні передбачена статтею 12 Закону «Про податок на дохід фізичних осіб». Щоправда, діє вона лише при продажі легкових автомобілів, мотоциклів, моторолерів чи човнів (моторних або вітрильних). До цього списку рухомого майна не ввійшла сільськогосподарська та комерційна техніка, автобуси й причепи. Таким чином, продавець яхти при продажу сплачуватиме 5% від її вартості, а трактора — 13%? Напевно, це не дуже справедливе соціальне рішення, що вимагає доробки.

Утім, п’ятьма відсотками від вартості автомобіля держава не обмежиться. Бюджетом України на 2004 рік укотре продовжений «тимчасовий» збір у Пенсійний фонд із продавців легкових автомобілів. Сума цього збору становить 3% від вартості транспортного засобу, що продається. Таким чином, загальна сума податків, без якої машину не зареєструють в органах Державтоінспекції, становитиме 8% від продажної ціни автомобіля. Це не рахуючи плати за реєстрацію, видачу номерних знаків, техогляду тощо.

Якщо врахувати, що більшість покупок легкових автомобілів припадає на машини вартістю 5—10 тис. дол., то держава від кожного авто хоче забрати 400—800 дол. Неважко припустити, що продавці автомобілів постараються перекласти податковий вантаж на плечі покупців. Тобто слід очікувати подорожчання вживаних автомобілів на авторинках у середньому на 10%.

Ні — біржам, так — нотаріусам

Втім, українці зрадили б своїм життєвим принципам, якби відразу після вступу в силу нових правил гри, придуманих державою, дружно пішли сплачувати належні податки. Безумовно, є нескладні методи зниження податкового пресу на цілком законних підставах. Звичайно, народні депутати постаралися, щоб кількість таких способів скоротилася до мінімуму. Приміром, популярний донедавна метод продажу автомобіля шляхом виписування покупцю генерального доручення (із правом продажі) став невигідним. Річ у тім, що в одній зі статей Закону «Про податок на дохід фізичних осіб» зазначено: оформлення генерального доручення на транспортний засіб спричиняє за собою сплату 13-відсоткового податку довірителем (тобто, по суті, продавцем). Набагато дешевше заплатити 5-відсоткове держмито та оформити машину в повноправну власність.

Зауважте, відмова автовласників від оформлення генерального доручення не залишить нотаріусів без роботи. Адже тепер вигідніший метод продажів — із сплатою 5-відсоткового мита — також здійснюється за допомогою нотаріуса. А от функціонування інших комерційних формувань — товарних бірж (саме вони раніше оформляли договори купівлі-продажу вживаних автомобілів) — для автоторгівлі втрачає сенс. Таким чином, ціла мережа товарних бірж (чимало з яких, щоправда, складалася з двох-трьох чоловік), які працювали біля пунктів реєстрації автотранспорту, попросту припинить існування. На їхньому місці з’являться нотаріальні контори.

Дружіть з оцінювачем

При розрахунку податків дуже важливим моментом стає оцінка автомобіля. Ця процедура здійснювалася і раніше — адже залежно від ціни машини сплачується збір у Пенсійний фонд. Однак нині вартість автомобіля впливає ще й на суму держмита. Оцінюють автомобіль та видають офіційний документ дипломовані фахівці — оцінювачі. Щоб правильно встановити реальну вартість автомобіля, вони використовують спеціалізовані каталоги, в яких зібрано середню ціну вживаних і нових машин на українському ринку. За бажання оцінювач може істотно занизити задекларовану вартість машини (за кількома параметрами: більшим пробігом, поганим технічним станом тощо). Втім, їхню роботу нескладно перевірити, хоча це роблять нечасто. Тому заниження реальної ціни автомобіля з боку оцінювача — один із реальних способів зменшити податкові відрахування при продажі автомобіля.

Авторинок ще відповість...

Нова державна податкова політика істотно вплине на український авторинок. Зокрема, експерти прогнозують певні труднощі при продажі автомобілів через автосалони, комісійні площадки чи за системою «Трейд-ін» (обмін старої машини на нову з доплатою). Як уже йшлося, новий податковий тягар продавці вживаних машин постараються перекласти на покупців. Та ціни на вживані автомобілі й так досить високі, отже ринок може відреагувати істотним скороченням кількості операцій. Тобто автовласники втримуватимуться від продажу своєї машини через великі податки. А покупці не захочуть переплачувати з тієї самої причині. Таким чином, кількість перепродажів автомобілів у країні зменшиться. Отже, держава недоотримає заплановані від цих дій кошти. Крім того, найближчим часом мають генерируватися схеми продажів, за допомогою яких ділки від автобізнесу постараються проводити угоди без участі «інтересів» держави.

Через складнощі реалізації старих машин зменшиться і динаміка зростання продажів нових авто. Задля справедливості слід зауважити, що підвищення податку на доходи фізичних осіб приведе до подорожчання лише вживаних автомобілів, які продаються українськими громадянами. Подорожчання нових легковиків відбудеться зовсім через інші причини...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі