Парламентський комітет із питань транспорту та зв’язку розглянув законопроекти про внесення змін до телекомунікаційного законодавства, подані народними депутатами Сергієм Чукмасовим, Євгеном Зиміним, Ігорем Алексєєвим і Віталієм Чудновським. Пропозиції депутатів стосуються зміни порядку призначення Національної комісії регулювання зв’язку, створення Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг, а також законодавчого закріплення обов’язку операторів здійснювати перенесення абонентського номера мобільного абонента (MNP) і національний роумінг.
Законопроект №2140 «Про внесення змін у деякі закони України щодо забезпечення розвитку й надання загальнодоступних телекомунікаційних послуг» внесено 12 вересня ц.р. нардепами Сергієм Чукмасовим (СПУ), Євгеном Зиміним і Віталієм Чудновським (обидва — БЮТ). У ньому пропонується запровадити обов’язковий збір у вигляді цільової надбавки до тарифу на телекомунікаційні послуги.
Також вносяться норми щодо джерел і порядку відшкодування збитків, заподіяних операторам телекомунікацій унаслідок накладення на них обов’язків з надання та розвитку загальнодоступних телекомунікаційних послуг, за рахунок коштів, які надходять від зазначеного вище збору та спрямовуються до спеціального фонду держбюджету.
Передбачається, що розмір збору щороку встановлюватиметься Кабінетом міністрів України, але не більш як 2% вартості наданих телекомунікаційних послуг, без урахування доходів від послуг із доступу до телекомунікаційних мереж (від пропускання вхідного і транзитного трафіка в телекомунікаційних мережах загального користування) та податку на додану вартість.
Законопроект №2047 «Про внесення змін до Закону України «Про телекомунікації» (у частині збільшення переліку обов’язкових послуг)», внесений 6 вересня Ігорем Алексєєвим (КПУ), а також С.Чукмасовим і Є.Зиміним, пропонує, зокрема, дати таке визначення абонента: «Особа, зареєстрована тим або іншим оператором телекомунікацій як споживач телекомунікаційних послуг, котра отримує телекомунікаційні послуги на підставах договору». Таким чином, оператори мають перевести на договірні умови абонентів попередньо оплаченого сервісу; ці абоненти повинні бути також зареєстровані як фізичні та юридичні особи.
А ще депутати пропонують ввести визначення «абонентський номер» — сукупність «цифрових знаків для ідентифікації до телекомунікаційної мережі кінцевого устаткування конкретного споживача. До складу абонентського номера мобільного телефонного зв’язку включається наданий оператору код мережі мобільного зв’язку». Досі код мережі перебував у розпорядженні оператора.
Вводиться також визначення національного роумінгу — телекомунікаційної послуги, що «полягає в забезпеченні оператором споживача іншого оператора, у разі перебування цього споживача поза зоною мережевого покриття оператора, у якого він зареєстрований, можливістю користуватися телекомунікаційними послугами». Обов’язок надавати послуги національного роумінгу пропонується включити до ліцензійних умов для мобільних операторів. Пропонується зобов’язати операторів залишати за абонентом його абонентський номер у разі припинення договору між ними, а також використовувати при укладанні договорів з абонентами номерів, якими вони користувалися в інших операторів.
Законопроект №2139 «Про внесення змін до Закону України «Про телекомунікації» (про удосконалення державного управління й регулювання в галузі телекомунікацій)», внесений С.Чукмасовим, Є.Зиміним і В.Чудновським, регулює, кому належатиме право призначати НКРЗ. Нині це повноваження президента України, але депутати пропонують передати їх Кабінету міністрів. Своєю чергою, пропозиції з призначення членів НКРС прем’єр-міністру подає комісія, створювана в Держзв’язку, до складу котрої входять представники органів влади, силових структур і громадських організацій. Претенденти на посаду членів НКРЗ подають до комісії свої заявки.
А один пункт, як нам видається, безпосередньо стосується гласності й відкритості в нашій державі. Регламент НКРЗ депутати пропонують доповнити забороною усно обговорювати віднесені до її відання питання між собою, а також з особами, що не є працівниками апарату НКРЗ, крім як на засіданнях НКРЗ.