Перевірки-2021 Держекоінспекції: що слід знати бізнесу, аби мінімізувати ризики

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Короткий гайд на випадок перевірки

Нещодавно голова Держекоінспекції України Андрій Мальований анонсував посилення роботи щодо перевірок дотримання вимог природоохоронного законодавства на АЗС та стосовно заходів державного ринкового нагляду, за дорученням прем’єр-міністра України. У зв'язку з цим у бізнесу виникає безліч запитань. Чи чекати інспектора вже завтра, і що з усім цим робити, якщо працівники екоінспекції вже «стоять на порозі»?

Який порядок

Для здійснення перевірки орган державного нагляду видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, і предмет перевірки.

Далі на підставі такого наказу оформляється посвідчення на проведення перевірки. Воно обов'язково має бути підписане керівником органу державного нагляду або його заступником із зазначенням ПІБ та засвідчене печаткою.

Важливо! Посвідчення на перевірку чинне тільки впродовж зазначеного в ньому терміну.

Перед початком здійснення перевірки посадові особи Держекоінспекції України зобов'язані пред'явити керівникові підприємства посвідчення на проведення перевірки та службове посвідчення, а також надати керівникові підприємства копію посвідчення на проведення перевірки.

І тут бонус для бізнесу: без такого посвідчення на проведення перевірки та службового посвідчення інспектор не має права здійснювати перевірку! Тому можете сміливо не допускати інспектора до перевірки.

Важливо: перевірки здійснюються в робочий час підприємства, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку, та у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником.

Якщо ж інспектор усе-таки завітав із перевіркою в неробочий час, ви маєте право не допускати його до перевірки.

Планові перевірки

Планові перевірки у 2021 році здійснюються інспекторами екоінспекції відповідно до Плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2021 рік (наказ голови Держекоінспекції №454 від 27.11.2020 року). Про наявність або відсутність вашого підприємства в зазначеному переліку можна дізнатися тут.

Звертаємо вашу увагу на те, що планова перевірка проводиться виключно в межах переліку питань, зазначених у направленні на перевірку. Тому інспектор не має права виходити за межі питань, уже вказаних у направленні на перевірку.

Держекоінспекція зобов'язана письмово повідомити суб'єкта господарювання про проведення планової перевірки не пізніше, як за 10 днів до дня здійснення такого заходу.

Пам'ятайте: суб'єкт господарювання має право не допускати держінспектора до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планової перевірки та невнесення останнім запису до журналу реєстрації заходів державного нагляду (за наявності такого журналу в суб’єкта господарювання).

Строк здійснення планової перевірки: не більше десяти робочих днів, а щодо суб’єктів мікро-, малого підприємництва — п’яти робочих днів.

Добра новина: продовження строку здійснення планового заходу не допускається.

Позапланові перевірки

Повний перелік підстав для позапланової перевірки передбачено у ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Розглянемо докладніше таку підставу як звернення фізичної особи із заявою про порушення, що спричинило шкоду її правам та законним інтересам.

На такій підставі позапланову перевірку здійснюють інспектори обласного управління екоінспекції за наявності письмового погодження Держекоінспекції України.

Перед початком здійснення такої перевірки держінспектор зобов’язаний надати керівникові підприємства копію погодження Держекоінспекції України на проведення такої перевірки.

У разі непред’явлення такого документа можете сміливо не допускати посадових осіб екоінспекції до позапланової перевірки.

Необхідно пам'ятати, що під час проведення позапланової перевірки з’ясовуються лише ті питання, які чітко зазначені в направленні на проведення перевірки.

Строк здійснення позапланової перевірки: не більше десяти робочих днів, а для суб'єктів малого підприємництва — двох робочих днів.

Які питання можуть «зацікавити» держінспектора:

  • наявність обов'язкової дозвільної документації, передбаченої законодавством про охорону навколишнього середовища (спецдозволи, ліцензії);
  • дотримання допустимих норм викидів забруднюючих речовин у атмосферне повітря;
  • дотримання нормативів скидання стічних вод до водних об'єктів;
  • несанкціоноване розміщення та засмічення земельних ділянок промисловими відходами;
  • передача на утилізацію відходів 1–4 класів небезпеки організаціям, які не мають відповідної ліцензії;
  • дотримання порядку зберігання відходів до моменту передачі організаціям, які мають ліцензію на їх утилізацію.

Недопуск держінспектора до проведення перевірки

Підприємство може не допустити інспектора до перевірки, якщо:

  • посадова особа екоінспекції не надала копії документів, які є обов'язковими для проведення перевірки, або якщо надані документи не відповідають вимогам закону: посвідчення на перевірку; службове посвідчення інспектора;
  • підприємство не одержало повідомлення про проведення перевірки в порядку, передбаченому Законом;
  • інспектор не вніс запису про здійснення перевірки до журналу реєстрації заходів державного нагляду (за наявності такого журналу в суб’єкта господарювання);
  • екоінспекція здійснює повторно позапланову перевірку за тим самим фактом, що був підставою для такої перевірки;
  • інспектор має намір здійснити перевірку в неробочий час підприємства, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку;
  • при проведенні позапланової перевірки (за заявою фізичної особи про спричинення їй шкоди) інспектор не надав копію погодження Держекоінспекції України.

Результати перевірки

За результатами перевірки інспектор складає два примірники акта перевірки, один із яких надається керівникові підприємства.

Якщо підприємство не погоджується з порушеннями, викладеними в акті перевірки, воно має право надати свої письмові зауваження, які будуть невід'ємною частиною такого акта.

Порада: обов'язково надавати такі зауваження, оскільки їх ненадання може трактуватися як згода з порушеннями, викладеними в акті перевірки.

Що маємо «на виході» з перевірки?

За результатами перевірки Держекоінспекція має право:

  • скласти протокол про притягнення керівництва підприємства до адміністративної відповідальності;
  • звернутися до суду з позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб’єкта господарювання;
  • звернутися з поданням про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами у разі порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища під час користування надрами;
  • пред’явити претензію про відшкодування шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення екологічного законодавства, а у випадку невідшкодування в добровільному порядку зазначеної шкоди звернутися до суду з відповідним позовом.

Ложка меду: КУпАП не передбачає великих розмірів штрафів у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Ложка дьогтю: розмір збитків, які Держекоінспекція має право нарахувати за результатами перевірки, може сягати мільйонів гривень, що стане фінансовим тягарем для бізнесу.

Підсумовуючи: щоб мінімізувати ризики для вашого підприємства у вигляді мільйонних штрафів та зупинення чи обмеження господарської діяльності, важливо «бути озброєним» ще до бою.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі