Деякі мобільні оператори продовжують спокушати користувачів безкоштовними дзвінками у середині мережі, а один із них взагалі пропонує телефонувати за нульовим тарифом на номери інших операторів, проте цю ідилію затьмарила чорна хмара розглядів з боку регулюючих органів.
Історія питання
З безкоштовними дзвінками вже встигли погратися усі без винятку мобільні оператори. Спочатку два провідні оператори для нульових дзвінків запустили віртуальних операторів (або молодіжні сервіси) «Джинс» і Djuice, а пізніше — сервіси для людей пенсійного віку «Екотел» і «Мобілич». Ці пропозиції вже практично себе вичерпали, лише «Київстар» продовжує підтримувати свій молодіжний бренд — «Джинс» із віртуального оператора перетворився на один із pre-paid-пакетів. От і акційний тарифний план Jeans Freedom не передбачає ніяких безкоштовних дзвінків. Щоправда, можна заощаджувати на вартості SMS, якщо пакетом купувати послугу. Щодо сервісу Djuice, то нещодавно оператор впровадив акційний тариф «Космонуль», у якому з’явилися безкоштовні дзвінки користувачам сервісу, принаймні перші п’ять хвилин. Потім тарифікація за планом Talk non-stop, тобто по 5 коп./хв.
Водночас агресивний life:) (компанія «Астеліт») спочатку позиціонував безкоштовний зв’язок між своїми абонентами. Таким він в тому чи іншому вигляді й залишився в тарифі «Вільний life:)». Проте для безкоштовного спілкування треба кожні 30 днів поповнювати рахунок на суму 25 грн. Інакше виклики тарифікуватимуться вже по 25 коп. за хвилину. Вихідні дзвінки на інші напрямки коштують 1 грн. за хвилину. Але оператор нещодавно впровадив тарифікацію по півхвилини.
Те саме довелося робити і Beeline. Спочатку всі внутрішньомережеві дзвінки були безкоштовними, потім оператор змінив тактику, залишивши безкоштовні дзвінки лише на дев’ять номерів у тарифі 29. Є ще «Потрійний безліміт», але треба платити за дзвінки, SMS і MMS по 75 коп. на добу.
У «Голден Телекому» для передплаченого сервісу Uni був безкоштовний внутрішньомережевий зв’язок без жодних обмежень. Проте торік оператор влився в Beeline, і Uni вже цілком прикрився: усі його користувачі або перейшли в Beeline зі зміною номера, або пішли до інших операторів.
Так, увесь цей час UMC, а потім МТС, найбільше експериментувала з нулями. Особливо активізувалася компанія після того, як «Київстар» вирвався в лідери за кількістю абонентів. Відступати, як-то кажуть, стало нікуди. Треба було чимось заманювати клієнтів. Тут ще на п’яти почав наступати і life:). Тому ставку було зроблено не тільки на нові послуги, але й на безкоштовні дзвінки. Тим паче що мережа в оператора немаленька, а користувачів близько 20 млн. Так було запущено тариф «Супер МТС». Для безкоштовних дзвінків пакет також треба поповнювати раз на 25 днів на суму 25 грн. Щоправда, є плата за з’єднання при дзвінках на інші мережі, що обходяться в 1 грн. за хв. А нещодавно оператор упровадив ще й послуги «Два нулі», що дозволяє безплатно дзвонити на два обрані номери абонентів інших операторів за перші п’ять хвилин спілкування на день. При цьому ПЗЗ відсутня як при використанні п’яти безкоштовних хвилин, так і після їх вичерпання. Проте щоденна плата за користування послугою «Два нулі» становить 99 копійок і стягається в день здійснення дзвінка на один із обраних номерів. Тож фактично це не безкоштовні дзвінки, а по 20 коп. у перші п’ять хвилин, після чого вони починають тарифікуватися за звичайним тарифом.
«Київстар» вирішив не впроваджувати такі «вільні» тарифи. У оператора є максимально наближений тарифний план «Класичний», де усередині мережі 10 коп. плюс та сама ПЗЗ. Виклик на номери інших операторів — 85 коп. за хвилину. Проте і цей оператор піддався спокусі, запустивши нещодавно тариф «Djuice Безлім» із тими ж безкоштовними дзвінками (тільки абонентам Djuice) у разі щомісячного поповнення рахунку на 30 грн.
Заборонити нулі
І от нещодавно Національна комісія з питань регулювання зв’язку (НКРЗ) після проведення «спеціальної перевірки тарифних планів операторів зв’язку на предмет демпінгу» заборонила «нульові» тарифи і зобов’язала привести свої тарифи у відповідність із законодавством до 1 вересня.
На думку членів НКРЗ, такі дії є порушенням вимог законодавства у сфері телекомунікацій (ст. 67 Закону України «Про телекомунікації»). Комісія зобов’язала мобільних операторів надавати споживачам вичерпну інформацію про кінцеву вартість послуг.
«Головна мета цього рішення — скасувати неправомірну рекламу послуги про нульовий тариф як такої, що не відповідає дійсності. Тобто споживача навмисно вводять в оману для залучення клієнтів. Такий пакет послуг або має велику абонентську платню, або надходження коштів від абонента іншим способом, про що споживач дізнається пізніше. З метою захисту прав споживача НКРЗ прийняла це рішення», — вважають у НКРЗ.
За цими заходами чітко видно тіні двох інших великих гравців ринку — «Укртелекому» та «Київстару», які не бажають збивати тарифи до нуля. Причому вони й не приховують своїх позицій.
«У нас триває відтік трафіка з мережі, тому що він переходить у мережі мобільних операторів. Їхні високі загороджувальні ставки та нульові тарифи усередині змушують абонентів втягуватися усередину мережі. Нульові тарифи викликають у клієнта відчуття, ніби він одержує послуги безплатно», — заявив директор філії об’єднаних продажів «Укртелекому» Ігор Сиротенко.
Задоволені таким рішенням НКРЗ насамперед у «Київстарі». «Ми вважаємо, що заборона нульових тарифів позитивно вплине на ринок загалом, сприятиме зменшенню перехресного субсидування одних послуг за рахунок інших, забезпечить належний рівень економічної конкуренції на ринку, коли визначальним чинником вибору оператора буде якість наданої послуги, а також сприятиме збільшенню податкових надходжень у Державний бюджет України», — зазначають у компанії.
На думку «Київстару», ст. 67 Закону України «Про телекомунікації» передбачає пряму вимогу недопущення встановлення демпінгових або дискримінаційних цін операторами, а також формування тарифів на базі їхньої собівартості з урахуванням прибутковості. Таким чином, нульові тарифи суперечать чинному законодавству. Водночас не можна забувати, що нелюбов «Київстару» до нульових тарифів експерти пов’язують із погіршенням фінансових показників компанії. Для найбільшого мобільного оператора другий квартал став найгіршим за останні кілька років — виручка знизилася на 8%. На думку глави представництва Telenor в Україні Тронда Мое, поряд зі складною загальноекономічною ситуацією, причиною зниження доходів «Київстару» є агресивна конкуренція в особі операторів, які використовують нульові тарифи.
У разі скасування «нульових» тарифів постраждають насамперед не оператори, котрі муситимуть відмовитися від таких тарифних планів, а абоненти. Їх уже мільйони, про що також слід пам’ятати регуляторним органам.
«У всіх чотирьох мобільних операторів є нульові тарифи, — каже директор з маркетингу «МТС-Україна» Василь Лацанич. — Якщо всі четверо скасують нульові тарифи, я як маркетолог зі стажем скажу: нічого на ринку не зміниться. Ніхто нікуди не піде, тому що йти нікуди. І що в результаті буде? Буде закономірно розподілене по всіх операторах підвищення цін. Наші інвестори будуть тільки задоволені, а споживачі — навпаки».
У МТС і life:), до речі, такі пропозиції демпінгом не вважають, оскільки абонент для нульових дзвінків має зробити обов’язковий місячний платіж. Таким чином, насправді його дзвінки зовсім не безкоштовні, хоча ці гроші можуть бути витрачені на інші дзвінки. Так, за два тижні після рішення НКРЗ уже зрозуміло, що оператори й не збираються скасовувати свої тарифи. Максимум — змінять рекламні ролики та білборди, «щоб не вводити в оману абонентів».
Ще один поворот
Крім елементарної конкуренції, за цим процесом криється також бажання «Укртелекому» підвищити ставки міжоператорських з’єднань (інтерконнекту) до 0,5 грн. Нагадаємо, що зараз при дзвінках із фіксованої мережі на мобільну 50 коп. за хвилину сплачують мобільникам. За рахунок цього тримається високий тариф 1,2 грн. за хвилину. Водночас мобільні оператори сплачують «Укртелекому» за зворотні з’єднання по 25 коп. за хвилину. Це призвело до перекосів у трафіку: користувачі практично перестали дзвонити зі звичайних телефонів на мобільні. А поширення мобільного зв’язку в цілому призвело до скорочення міжміських дзвінків у мережі «Укртелекому».
Тому бажання великого державного оператора відрегулювати це питання є цілком логічним, та тільки замість руху щодо зниження ставок інтерконнекту він бажає збільшити свою до 50 коп. Від цього абонентам легше не стане, а швидше навпаки — мобільним операторам доведеться переглядати свої тарифи, а ціни дзвінків зі стаціонарних телефонів на мобільні залишаться старими.
Втішно, що НКРЗ не йде на повідку у найбільшого оператора, а пропонує все-таки поетапно знижувати ставку інтерконнекту. Так, цього року пропонується перейти на нову ставку на мобільні мережі — 45 коп./хв. замість 50 коп./хв., при переході з мобільних мереж на фіксовані пропонується залишити стару ставку 25 коп./хв. З наступного року планується знизити «мобільну» ставку ще на 5 коп.
До речі, аналітична компанія Frontier Economics на замовлення Telenor (головного акціонера «Київстару») провела дослідження ставок інтерконнекту в Європі та підготувала свої рекомендації для НКРЗ. Виявляється, у середньому в європейських країнах ставка при з’єднаннях на фіксовані мережі в 7—9 разів нижча, ніж на мобільні. При цьому ставка доступу на мережу «Укртелекому» утричі вища, ніж середньоєвропейський показник. Тож є про що замислитися, і знижувати обидві ставки.
Аналітики зазначають: «У разі застосування прийнятого в ЄС підходу, НКРЗ має встановити ставки на основі собівартості після всебічного аналізу структури витрат». Вони рекомендують упроваджувати будь-які зміни в рівні ставок поступово протягом кількох років. При цьому «у розмір ставок за взаємоз’єднання у фіксованих мережах не має входити надбавка для покриття умовних втрат на організацію доступу».