НА ВАРТІ ЯКОСТІ ТОВАРІВ І ПОСЛУГ

Поділитися
Першим тяжким наслідком правового нігілізму стало вигнання наших предків з Едему. Для їхніх нащад...

Першим тяжким наслідком правового нігілізму стало вигнання наших предків з Едему. Для їхніх нащадків це послужило суворим уроком, і вже в стародавньому Вавилоні видавалися закони, що, окрім всього іншого, регулювали якість товарів і послуг, встановлювали відповідальність за продаж неякісної продукції. Відтоді цивілізований захист прав споживачів став однією з обов’язкових умов розвитку кожної правової держави.

15 березня 1962 року президент США Джон Кеннеді затвердив «Білль про права споживачів», яким визначено права споживачів на безпеку товарів і послуг, на інформацію про них, на вибір, на право бути вислуханим у суді. Світове співтовариство відзначає цю дату як міжнародний день захисту прав споживачів. В Україні закон, що відбиває світові принципи захисту прав споживачів, ухвалено в травні 1991 року, а в грудні наступного розпорядженням Київської міської державної адміністрації створено перше в країні регіональне управління у справах захисту прав споживачів.

Про роботу, спрямовану на захист жителів столиці України від неякісних товарів і послуг, розповідає заступник начальника Головного київського міського управління у справах захисту прав споживачів Віктор ЛИСЕНКО.

— Вікторе Петровичу, яку реальну допомогу киянам надає ваша установа?

— Відповідно до закону України «Про захист прав споживачів» споживач має право на державний захист, гарантований рівень споживання, належну якість товарів, торговельного й інших видів обслуговування, безпечність товарів, відшкодування збитків, заподіяних товарами (роботами, послугами) неналежної якості, а також шкоди, заподіяної життю і здоров’ю людей товарами у випадках, передбачених законодавством; на звертання в суд й інші уповноважені державні органи для захисту порушених прав. Саме ці права обстоює Головне київське міське управління у справах захисту прав споживачів.

Те, що за останні п’ять років до нас звернулося близько 10 тисяч киян, і при цьому 80 відсотків їхніх скарг задоволено, — найкраще свідчення того, що допомога з боку управління реальна й ефективна.

— А на що в більшості випадків скаржаться споживачі та які наслідки мають їхні звернення?

— Основними причинами, які змушують киян звертатися до нас по захист своїх прав, є, передусім, низька якість послуг і порушення чинного законодавства в сферах побутового й житлово-комунального обслуговування, потім ідуть скарги на якість товарів і на порушення правил торговельного обслуговування та громадського харчування всіх форм власності.

У результаті розгляду заяв і скарг громадянам за ці роки відшкодовано за неякісне надання житлово-комунальних послуг 3656 тисяч гривень, за придбані неякісні товари — 1161 тисячу гривень, за неякісні туристичні послуги — 126 тисяч гривень. Лише минулого року споживачам відшкодовано кошти на суму близько мільйона гривень.

— Які претензії жителі столиці пред’являють до житлово-комунального обслуговування?

— Переважно це незадовільне опалення й гаряче водопостачання, затікання квартир через дах, неякісна герметизація стиків, непрацюючі ліфти, відмови в проведенні перерахунків за неякісні послуги.

Крім того, споживачі часто скаржаться на порушення термінів відновлення прилеглих до будинків територій після проведення ремонту теплотрас, на санітарний стан будинкових підвалів.

— Отже, у разі чого, — прямо до вас?

— Передусім слід звернутися з письмовою заявою безпосередньо в ЖЕК, чітко виклавши суть побутових негараздів. Якщо ЖЕК не виконує ваші вимоги, ви повинні письмово звернутися в управління житлового господарства району, або в районну державну адміністрацію. До вас повинна прибути комісія з представників ЖЕК і теплової організації, що обслуговує ваш будинок. Комісія вимірює температуру в квартирі та складає акт перевірки. Якщо в ньому зафіксовано температуру нижче нормативних +18 градусів (для кутових кімнат +20), вам повинні провести перерахунок за опалення. Але за тієї умови, що ви вжили всіх необхідних заходів для утеплення вікон.

— А якщо комісія не прибуває, що тоді?

— Тоді ви можете запросити до себе трьох сусідів і з ними скласти акт про стан опалення й передати його в ЖЕК, УЖГ чи райдержадміністрацію з вимогою перерахунку за опалення. Так само слід чинити в разі незадовільного гарячого водопостачання. І тільки якщо працівники комунальних служб міста не розв’яжуть ваші проблеми, ви можете звертатися по допомогу в Головне київське міське управління з питань захисту прав споживачів.

— Вікторе Петровичу, сьогодні майже для кожного жителя Києва ринок став основним джерелом задоволення своїх споживчих потреб. Яку увагу приділяє ваша установа організації торгівлі та якості продукції, що реалізується на міських ринках?

— Для забезпечення реалізації на ринках якісної та безпечної продукції міська адміністрація покращує матеріально-технічну базу державних лабораторій ветеринарно-санітарної експертизи, створює належні умови для роботи служб, уповноважених зокрема, забороняти продаж на ринках контрафактної, фальсифікованої та контрабандної продукції.

Врегулювання відносин між споживачами й суб’єктами підприємницької діяльності — основне завдання Управління у справах захисту прав споживачів. Тут доречно нагадати споживачам, що відповідно до закону України «Про внесення змін у закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування й послуг» вони вправі вимагати від продавця чек, накладну чи інший документ, що підтверджує факт покупки. Це значно спростить захист їхніх прав у разі придбання на ринках неякісних товарів.

З метою підвищення самосвідомості й поширення правових знань ми з минулого року проводимо просвітницькі акції на міських ринках як для покупців, так і для підприємців. У рамках цих акцій — виставка товарів, що реалізувалися в торговельній мережі з порушеннями чинного законодавства, консультації юристів й інших фахівців із питань якості продовольчих і промислових товарів, роз’яснення основних вимог законодавства щодо захисту прав споживачів. Цю роботу ми продовжуватимемо й надалі.

Для попередження й оперативного повідомлення споживачів про неякісні товари й випадки обрахування покупців Управління торік підготувало й оприлюднило через газети, радіо й телебачення близько 1500 матеріалів. Ми постійно співпрацюємо більш як із 70 засобами масової інформації, регулярно розміщуємо прес-релізи на веб-сторінках інформаційних агентств, у мережі Internet.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі