Уряд не втомлюється переконувати громадян: вам, дорогенькі, нічого боятися істотного подорожчання житлово-комунальних послуг, зокрема газу, тепла, електроенергії. Особам із низькими та середніми доходами неодмінно буде призначено субсидії. А Міністерство соціальної політики змінює й змінює порядок їх призначення, наче намагаючись підкреслити, що меж вдосконаленню немає.
У плані призначення субсидій Тернопільщина цікава тим, що в цій невеликій області з чисельністю населення ледве за один мільйон мешканців найнижча з-поміж усіх регіонів України середня офіційна зарплатня. У серпні, за даними Державної служби статистики, вона навіть не дотягнула до трьох тис. грн на місяць. Тому, логічно, істотне зростання тарифів на енергоносії для мешканців Тернопілля спровокувало вибух звернень за призначенням субсидій. Судіть самі. З 1 травня на початок жовтня, тобто у фактично неопалювальний період, по субсидії за новим порядком (із заявою та декларацією про доходи) звернулося понад
76 тис. жителів області, тоді як до того часу субсидії отримували 29 тис. громадян. Досі органи соціального захисту населення області продовжують приймати документи для надання цього виду соціальної допомоги.
Врешті, верхня межа звернень по субсидії невдовзі мала б стати орієнтиром для фіскальної служби. Адже якщо громадянин декларує низькі доходи, але не звертається за призначенням субсидій, то це означає, що в нього є ліві заробітки, яких вистачає для оплати житлово-комунальних послуг. А тим часом місцеві ЗМІ й інформаційні стенди органів соціального захисту області сурмлять: громадяни, скористайтеся своїм правом на отримання субсидій.
Директор департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації Вадим Боярський запевняє: "Ми провели чималу роз'яснювальну роботу серед населення щодо призначення субсидій за новим порядком. За дорученням голови облдержадміністрації, в районах було створено робочі групи, які виїжджали в кожне село й селище, щоб люди могли за місцем проживання подати документи для призначення субсидій. У місті Тернополі ці документи приймають у ЖЕКах. Крім того, в кожній сільській і селищній раді є уповноважений представник, який має право приймати документи від громадян і передавати їх у районні управління соціального захисту. Працівники "Укрпошти", які розносять кореспонденцію, пройшовши навчання, допомагають людям заповнити документи і надіслати їх в органи соцзахисту. Тому не дивно, що з 1 травня на початок жовтня ц.р. по субсидії звернулося у 20 разів більше жителів області, ніж за аналогічний період минулого року".
Проте навчені працівники "Укрпошти" не попрацювали як належить. За інформацією управління соціальної політики Тернопільської міськради, в обласному центрі після їхніх консультацій соціальним працівникам у переважній більшості випадків довелося з'ясовувати по телефону та викликати людей, щоб вони правильно заповнили в декларації графу про доходи.
А з розглядом справ на субсидії за новим порядком в органах соціального захисту встигли трапитися веселі й водночас прикрі історії. Наприклад, у травні в міському управлінні соціальної політики вийшов із ладу програмний комплекс, який перебував на обслуговуванні в Міністерства соціальної політики. Він просто не зміг опрацювати інформацію на 5 тис. справ, адже не був розрахований на такі обсяги роботи. Довелося встановлювати нове програмне забезпечення й залучати додаткових спеціалістів. Програма запрацювала аж наприкінці червня, потрібно було надолужувати згаяний час. І хоча ситуація налагодилася, показник призначених субсидій (91% справ) у Тернополі навіть вищий, ніж загалом по області, тривожний дзвіночок таки пролунав.
Запобігти напливу людей в органи соціального забезпечення теж не вдалося. Чимало громадян заворушилися й стали подати документи аж тоді, коли до початку опалювального сезону залишилися лічені дні. На час написання статті в приймальнях районних управлінь соцзахисту і в ЖЕКах Тернополя утворилися черги. Неважко здогадатися: опрацювання документів сповільнилося. А тут включилися ще й додаткові гальма.
Кабмін постановою від 26 червня ц.р. спростив порядок призначення та надання населенню субсидій. Здавалось би, громадяни можуть видихнути з полегшенням. У декларації тепер можна не вказувати інформацію про доходи. Управління соціального захисту отримують інформацією про доходи з централізованого сховища банку даних Державної фіскальної служби, тобто зі столиці. А там у багатьох випадках немає інформації про всі доходи, отримані людиною у 2014 р. або за три останні місяці перед зверненням по субсидії. Суть у тому, що форма звітності 1-ДФ, яку подають юридичні чи фізичні особи, має декларативний характер, вона лише констатує доходи за фактом, але не зобов'язує підприємство чи підприємця їх виплачувати працівникові. Врешті, людину посилають у територіальний орган ДФС уточнити, додати, врешті - дізнатися про власні доходи, і розгляд справи затягується.
У вересні Кабмін вніс зміни до порядку призначення та надання населенню субсидій. Урядова постанова №753 від 23.09.2015 р. справді врегульовує низку питань щодо призначення цього виду допомоги (наприклад, у випадках, коли будинок не зданий в експлуатацію, але в ньому мешкає сім'я й оплачує житлово-комунальні послуги; призначення субсидії на будь-кого іншого, якщо власник житла помер; призначення субсидії на підставі акту обстеження домогосподарства, коли особи не проживають і не можуть подати підтверджуючі документи з фактичного місця проживання). Документ також знімає інші болючі питання.
Органи соціального захисту отримали ще й право призначати субсидію на основі відомостей про кількість зареєстрованих у будинку (квартирі) від першоджерела - сільради чи міського ЖЕКу, а не від підприємств, які надають житлово-комунальні послуги. Це зроблено для того, щоб уникнути різночитань, бо в обслуговуючих організацій часто інформація про зареєстрованих осіб не переглядалася ще з 1998 р.
Але з усього видно: такий спрощений і вдосконалений для громадян порядок призначення субсидій явно запізнився. Відповідної підготовки до нього державні органи таки не провели. Варто прислухатися до думки начальника управління соціальної політики Тернопільської міськради Володимира Сулими:
"Попередньо мали би бути узгоджені бази даних державної фіскальної служби, Пенсійного фонду, міграційної служби. На рівні Мінрегіонбуду слід було відпрацювати питання щодо організацій, які надають житлово-комунальні послуги. Їхня база має бути прилаштована до програмного забезпечення органів соціального захисту. Але цього не відбулося. Спочатку прийняли урядовий документ, а тоді почали підганяти під нього все інше".
Зате не порушили давньої традиції, коли права рука не знає, що робить ліва. Громадянам, які подають інформацію на призначення субсидії, клопотів поменшало, зате органам соціального захисту, що опрацьовують ці дані, роботи додалося. І час для її виконання затягується. Та коли важливі документи пишуть чиновники, які не знають, як гармонізувати роботу обох рук, то іншого ефекту годі було очікувати.