Розмір митних зборів перевищує вартість самого автомобіля
З другої декади лютого набрали чинності офіційні правила проведення сертифікації транспортних засобів, які були в ужитку. Нововведення ще більше ускладнило й без того непросту процедуру імпорту в Україну ненових автомобілів.
Аби відчути сьогоднішні «принадності» офіційного шляху ввезення й оформлення не нового автомобіля до нашої країни, спробуємо простежити від «А» до «Я» процес розмитнення. Для прикладу візьмемо один із найпопулярніших автомобілів у нашій країні — Volkswagen Passat із двигуном 2,0 літра 1995 року випуску й ринкової вартості 5 тис. дол. (у Німеччині).
Передусім, збираючись переганяти куплений автомобіль, приготуйтеся до того, що під час перетинання кордону українські митники відразу вимагатимуть не лише документи про право власності на придбання, а й гроші... Це раніше можна було розрахуватися після прибуття додому й без особливого поспіху... А з жовтня 2001 року, згідно з наказом Держмитслужби, усі податкові платежі, передбачені під час імпорту автомобілів, стягаються безпосередньо на прикордонному митному пункті.
Не зайве дізнатися заздалегідь, скільки запросять за перетинання кордону, адже розрахунок за ставками митного й акцизного зборів — задоволення не з дешевих. Особливо вражають митні відрахування за імпорт ненових автомобілів (див. таблицю). Неважко помітити, що чим старший автомобіль і чим більший в нього обсяг двигуна, тим вищі митні платежі під час ввезення. Зате на нові автомобілі ставки найнижчі. Водночас, якщо машина хоч один день була зареєстрована за рубежем, вона вже вважається неновою, і її розмитнення обійдеться як мінімум удвічі дорожче. А ввезти бевушний автомобіль у розібраному вигляді й оформляти його поагрегатно сьогодні накладно — розмитнення лише одного кузова обійдеться дорожче, ніж ринкова вартість усієї машини в зібраному вигляді на території України.
Платежі при ввезенні автомобіля розраховуються за такою формулою: Р=Р1+Р2, де Р1 = (ТСА + (ТП х ОД) + (АС х ОД)) х 0,2; Р2 = (ТП х ОД) + (АС х ОД).
У цій формулі Р — загальна сума розмитнення, ТСА — митна вартість автомобіля, ТП — ставка мита, АС — ставка акцизного збору, ОД — обсяг двигуна автомобіля в кубічних см, 0,2 — ставка податку на додану вартість (20%).
Якщо скористатися наведеною формулою, то загальна сума, необхідна для «очищення» імпортованого VW від обов’язкових митних платежів, становитиме близько 3700 дол. США. Ще раз нагадаємо, що їх треба заплатити відразу під час перетинання кордону з Україною. Отож, виїжджаючи за досить недешевою покупкою, необхідно прихопити з собою ще й ці гроші. Крім того, на митниці перевірять автомобіль на відповідність екологічним і санітарно-гігієнічним нормам. І, звісно ж, зовсім не безплатно.
Після сплати загальної грошової суми (безумовно, у гривнях за курсом НБУ на день сплати) й одержання підтверджуючих документів, а також митної декларації на автомобіль, можна сміливо їхати додому. Проте за місцем проживання все-таки доведеться доставити машину ще й у місцеву митницю та знову заплатити... 15 доларів митного збору.
Потім дорога веде до Києва, Львова, Запоріжжя чи Луцька, лише там є акредитовані Держстандартом органи, котрі сертифікують автомобіль. Майте на увазі — на сертифікацію піде один-два дні та близько 100 доларів платежів. З оформленим сертифікатом знову треба з’явитися в місцеву митницю, де видають документ, на підставі якого можна вже звертатися в органи реєстрації ДАІ для одержання номерів і техпаспорта. Так, не забудьте завчасно дізнатися, скільки це коштує. А, може, ну його, це бевушне авто, раз воно таке дороге.