Екологічні пости, що з’явилися на дорогах столиці й інших великих міст, — це лише початок боротьби влади з автомобілістами, чиї машини порушують екологічний баланс. З 1 січня 2003 року приблизно 80—90% автомобілів узагалі буде заборонено виїжджати за межі гаражу. З цієї дати починають діяти заборони на ввезення, продаж і експлуатацію автомобілів без каталітичних нейтралізаторів відпрацьованих газів.
Про те, що з початку 2003 року почнуть діяти законодавчі акти, що стосуються обов’язкового застосування каталізаторів, багато автовласників забули. А постанову ж про заборону експлуатації транспортних засобів без каталізаторів було ухвалено ще 1996 року (№1139), а закон, котрий забороняє ввезення і продаж таких машин — із кінця 2000-го «Про внесення змін... про регулювання ринку автомобілів в Україні».
Звісно, при прийнятті даних рішень влада керувалася лише добрими намірами — знизити кількість шкідливих викидів, які щомиті викидають вихлопні труби автомобілів. Але, як виявилося, просто прийняти закон чи постанову для цього недостатньо.
Річ у тім, що каталітичний нейтралізатор відпрацьованих газів, який установлюють на всі європейські, американські, японські і корейські автомобілі, дійсно робить суттєвий внесок в екологію тамтешніх міст. Каталізатор сприяє догорянню палива у вихлопній системі автомобіля, тим самим перетворюючи отруйні фракції газів на менш токсичні. Але для повноцінної роботи такого пристрою необхідно кілька умов. По-перше, паливо, що заливається в бак автомобіля з каталізатором, не повинно містити тетраетилсвинець — добавку, яку в Україні заборонять використовувати лише з 2005 року. Річ у тім, що застосування тетраетилсвинцю в паливі викликає вихід із ладу каталізатора.
Наступний аспект: каталізатор може ефективно працювати лише з електронною системою впорскування палива. Якщо його поставити на машину з карбюраторною системою живлення двигуна, то ККД каталізатора наблизиться до нуля. А в Україні приблизно 80% автопарку — із карбюраторами. Крім того, залежно від моделі автомобіля ціна каталізатора може скласти 200—700 дол. Зобов’язати викласти таку суму за «чисте повітря» українських автовласників буде непросто.
Таким чином, підготуватися до повсюдного впровадження каталізаторів у нашій країні ніхто не встиг. Наприклад, імпортерів і виробників російських автомобілів (ВАЗ, ГАЗ) такий поворот подій застав зненацька — сьогодні вони на повну силу торгують карбюраторними машинами без каталізаторів і не збираються скасовувати план поставок таких машин на 2003 рік. Вітчизняний виробник — СП «АвтоЗАЗ-Деу» — лише почав освоювати моделі з електронним упорскуванням (на які можливе встановлення каталізаторів). Що вже казати про автовласників — вимагати від них виконання законів, які не беруть до уваги великі автовиробники і продавці, щонайменше, наївно. І лише імпортери іномарок ввозять автомобілі з каталізаторами — закордонні заводи інших просто не випускають.
Отже, чого ж очікувати від набуття чинності законодавчих актів, які забороняють продаж і експлуатацію автомобілів без каталізаторів? Невже 1 січня ми вийдемо на вулицю, якою їздитимуть лише машини з практично нешкідливим вихлопом? Навряд чи. Річ у тім, що в Україні лише той закон стає чинним, у якому передбачений не лише механізм його виконання, а й покарання за ігнорування. А нормативи про використання каталізаторів не містять ні того, ні іншого. Наприклад, не визначено організацію, що перевірятиме наявність каталізаторів. А цей же прилад знаходиться усередині системи глушіння, і виявити його неозброєним оком практично неможливо. Далі — каталізатор може бути встановлений на машині, але не працювати або давати мінімальний ефект (як у випадку з карбюраторним двигуном). І ніяким законом не регулюється, як перевіряти його працездатність.
Таким чином, виконувати постанову і закон із 1 січня 2003 року, швидше за все, ніхто не стане. Зате завжди знайдуться люди, котрі побачать в існуючому становищі можливість заробити. Вже сьогодні на ринку автоаксесуарів з’явилося кілька приладів, що стали називати каталізаторами. Продавці цих товарів активно просувають свою продукцію саме під «соусом» законів про заборону експлуатації автомобілів без каталізаторів, що набувають чинності з 1 січня. Але насправді такі товари каталізаторами назвати не можна — у них зовсім інший принцип роботи, під сумнівом і ефективність очищення відпрацьованих газів. Можливо, звідти й «ростуть ноги» у екологічних законів?