Авторинок України продовжує дивувати. По-перше, подальшим зростанням обсягів продажів нових автомобілів. По-друге, втратою позицій незмінного лідера останніх років — ВАЗу.
Динаміка — найкраща у Європі!
У другому півріччі 2003 року українці купили приблизно на 50% більше нових легковиків, ніж за такий самий період минулого року. Хоча й 2002-й був досить успішним із погляду автопродаж. На початку другого півріччя поточного року темпи автомобілізації наших співвітчизників ще більше прискорилися. Тільки в липні, за даними «AUTO-Consulting», автодилери України продали в цілому понад 16 тисяч нових легковиків. А в серпні продано близько 13 тисяч машин. Якщо продажі й далі відбуватимуться такими самими темпами, то за 2003 рік у нашій країні буде продано не менше 150 тисяч нових легковиків! Такий результат дозволяє записати вітчизняний ринок у розряд не найменших у Європі, а за темпами розвитку — до найдинамічніших у Старому Світі!
Зміна лідера
Проаналізувавши структуру продажів нових легковиків, можна помітити вражаючі зміни в уподобаннях українців. Якщо чимало років поспіль російський ВАЗ стабільно утримував понад 50% вітчизняного ринку, то в середині 2003 року він поступився позиціями до 18,7% (у серпні). Причому «підсунула» його марка, яка фактично залишила світовий і український ринки, — Daewoo (нагадаємо, що 2003 року корейці втратили контроль як над ЗАЗом, так і над власним автозаводом). За даними того ж таки «AUTO-Consulting», на частку Daewoo припало майже 25% усіх продажів. Понад те, у рейтингу найпродаваніших марок на українському авторинку ВАЗ ледь не опустився на третю позицію, поступившись і ЗАЗам (тобто «Тавріям» та «Славутам»). Але, за підсумками серпня, російських автомобілів було продано аж на 30 штук (!) більше, що дозволило ВАЗу зберегти друге місце на ринку.
За автомобілем — у чергу
Таким чином, на українському ринку беззастережним лідером за кількістю проданих машин став національний виробник — Запорізький автомобілебудівний завод (раніше — СП «АвтоЗАЗ–Деу», ще раніше — «АвтоЗАЗ»). Причому українці купують автомобілі «родом» із Запоріжжя зовсім не з патріотичних міркувань. Нагадаємо, що на «ЗАЗі» складається кілька марок автомобілів — ЗАЗ, Daewoo, Opel, Dacia, Mercedes Benz. А до кінця року керівництво заводу розраховує налагодити повноцінне виробництво ще й ВАЗів двох моделей, а також Opel Astra. Слід відзначити, що в багатьох країнах національний автовиробник посідає домінуюче становище на внутрішньому ринку (Чехія — Skoda, Німеччина — VW й Opel, Франція — Peugeot і Renault). Але на одному підприємстві мало хто випускає машини відразу кількох брендів. Така політика «ЗАЗу» дозволяє задовольнити покупця з різним умістом гаманця — йому пропонують легковики вартістю від 2,5 до 100 тисяч доларів.
Друга причина збільшення продажів запорізької продукції — підвищення цін на автомобілі інших марок. ВАЗи «підкосило» квотування, що встановило максимальний імпорт цих машин в Україну в кількості 15777 одиниць на рік, а також політика російського «АвтоВАЗу», який постійно підвищує ціни й знімає з виробництва недорогі моделі. Імпортні легковики (європейські та чимало японських) подорожчали через підвищення курсу євро відносно долара й гривні. Водночас ціна запорізьких ЗАЗів і Daewoo практично не змінювалася протягом усього 2003 року й залишалася однією з найдоступніших на вітчизняному ринку. З огляду на хорошу якість складання автомобілів, що випускаються на «ЗАЗі», й зростання попиту на нові автомобілі в нашій країні, на ринку навіть почав відчуватися дефіцит запорізьких моделей. Зокрема у першому півріччі купити Daewoo Lanos і Sens (прямі конкуренти ВАЗів за ціною) у вільному продажі було неможливо. Як і за радянських часів, ці машини продавали за попереднім записом. І щойно в липні-серпні названі моделі з’явилися у вільному продажі, вони відразу ж стали лідерами ринку. Водночас деякі моделі ВАЗів виявилися в дефіциті, на інші «Лади» істотно зросли ціни. І українці, попри свою достатню консервативність при покупці автомобілів, віддали перевагу вітчизняним машинам, а не російським.
Чи буде імпорт?
Обстановка на ринку така, що при виборі автомобіля наші співвітчизники, принаймні до кінця 2003 року, й надалі вибиратимуть українське. А наступного року багато що залежатиме від можливих змін у законодавстві. Адже український авторинок очікує підвищення ввізних мит на нові автомобілі, що вплине на подальший розвиток виробництва іноземних моделей у нашій країні. З огляду на тенденцію, що склалася, неважко припустити, що відучити українців від імпорту буде не надто складно.