"Мотор Січ" роками продавала авіадвигуни підсанкційним іранським компаніям – "Схеми"

Поділитися
© Євгенія Назарова/ Радіо Свобода
Серед партнерів українського підприємства була і фірма, причетна до розробки ударних БПЛА Shahed.

Стратегічна українська корпорація "Мотор Січ", яка спеціалізується на розробці, виробництві й обслуговування авіаційних газотурбінних двигунів, під керівництвом підозрюваного у державній зраді В’ячеслава Богуслаєва роками співпрацювала з підсанкційними іранськими фірмами, у тому числі учасником розробки дронів-камікадзе Shahed, які застосовує Росія для ударів по Україні. Про це пишуть журналісти-розслідувачі "Схем" із посиланням на відповідну документацію, яка опинилася в розпорядженні проєкту.

Як зазначається, ці докази виявили правоохоронні органи під час обшуків у робочому кабінеті колишнього президента "Мотор Січі" Богуслаєва.

Згідно з ними, корпорація продавала компаніям з Ірану, які на той момент уже перебували під обмеженнями США та Євросоюзу (пізніше підприємства потрапили і під обмеження Ради національної безпеки та оборони України), товари подвійного призначення – двигуни АІ-9 та ТВ3-117. Ці компоненти використовують у невеликих транспортних літаках, а також бойових гелікоптерах, зокрема російських Ка-52.

Сам Богуслаєв та його підлеглі активно комунікували з керівництвом іранської компанії Iran Aircraft Industries, пов’язаної з військовою промисловістю Тегерану, а також компанією Design and Manufacturing of Aeroengines (DAMA або TEM – Turbine Engine Manufacturing), причетною до розробки та виробництва ударних безпілотників Shahed-136 і розвідувальних Shahed-171.

Журналісти виявили ще одну фірму з Ірану New Aviation Technology and System, яка співпрацювала з "Мотор Січчю" і не перебуває під будь-якими обмеженнями, попри роботу в ній експредставників підсанкційних підприємств.

Наприклад, за документами, для постачання авіаційних двигунів DAMA українська корпорація в 2021 році залучала білоруського посередника у вигляді держкомпанї "Бєлвнєшпромсєрвіс", у тому числі її гендиректора Олександра Кучинського. "Мотор Січ" представляв тепер підозрюваний в колабораціонізмі начальник департаменту зовнішньоекономічної діяльності Олег Дзюба

Схема була потрібна через усвідомлення керівництвом, що проти багаторічного партнера застосовані санкції США, Євросоюзу та ООН і торгівля напряму може створити ризик введення вторинних заходів в щодо української компанії. Білоруська "Бєлвнєшпромсєрвіс" тоді вже перебувала під обмеженнями Сполучених Штатів за співпрацю з військово-промисловим комплексом Сирії та Ірану.

За даними Національного агентства з питань запобігання корупції, DAMA також є підставною компанією Тегерану з метою таємної закупівлі для іранської авіабудівної промисловості – Iran Aircraft Manufacturing Industrial Company (HESA). Остання залучалася до розробки Shahed-136, як з’ясували в Управлінні контролю за іноземними активами США.

"Примітно, що Богуслаєв продовжував торгувати з Іраном і під час повномасштабного вторгнення. По суті – з тими же самими людьми, що і раніше, лише зі зміненими вивісками компаній", – зазначили журналісти-розслідувачі, вказавши на контакти "Мотор Січі" із New Aviation Technology and System (NATS). 

Керівнику цієї маловідомої фірми в квітні 2022 року було доручено представляти інтереси українського підприємства "в Ісламській Республіці Іран з просування та продажу продукції та послуг "Мотор Січі", надання допомоги з питань участі у тендерах та конкурсах". Згідно з документами в розпорядженні "Схем", глава компанії NATS, яка не перебуває під санкціями, раніше співпрацював з Богуслаєвим протягом семи років, представляючи вже згадану компанію Design and Manufacturing of Aeroengines (DAMA або TEM).

У листі керівник New Aviation Technology and System також запропонував президенту української корпорації шлях нової співпраці: "Через вашу партнерську фірму у Москві і мою партнерську компанію в Росії (наприклад, це могла б бути "ТєхПромСєрвіс" – ред.)".

На пропозицію відповів тодішній член ради директорів "Мотор Січі" Петро Кононенко, який зараз керує російським підприємством "Борісфєн", підтвердивши готовність встановити ділові відносини “за участі партнерів з РФ”.

У "Схемах" зауважили, що частково згадували про партнерство "Мотор Січі" на чолі з Богуслаєвим з однією іранською підсанкційною фірмою у матеріалі від 8 березня цього року. За тиждень секретар РНБО Олексій Данілов відповів, чому така торгівля була можливою.

"Ми би дуже хотіли, щоб ніхто не порушував міжнародне законодавство. На превеликий жаль, інколи гроші декому заплющують очі. Вони так, знаєте, коли бачать долари, в них починається трохи затемнення. Будемо вважати, що на нашій території це буде крайній випадок, коли це відбувалося. Ще раз наголошую: якщо весь світ буде приймати одні й ті ж самі правила, то набагато простіше буде жити", – сказав він у коментарі "Радіо Свобода".

Напередодні проєкт "Схеми" оприлюднив записи телефонних розмов В’ячеслава Богуслаєва з представниками військово-промислового комплексу РФ. Експрезидент компанії «Мотор Січ» активно спілкувався з росіянами уже під час повномасштабної війни в Україні. 

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі