Аварійні вимкнення світла через бомбардування у Харкові зупинили сотні виробничих підприємств. Те, як відреагували на це українці, — безцінно. Вже котрий день соціальними мережами несуться заклики купувати товари харківських брендів, щоб підтримати підприємців і трудові колективи незламного міста.
Цей же дух взаємодопомоги лежить в основі нової державної економічної політики «Зроблено в Україні» та однойменного порталу. Його мета — познайомити державу із національними виробниками, підтримати їх контрактами, замовленнями, розширенням клієнтських баз і ринків збуту. У складні часи державні компанії, відомства та громади не мають морального права купувати іноземний товар, коли аналогічний виробляється в нашій країні.
Окрему подяку варто висловити міжнародним організаціям, які підтримують Україну технікою та іншою промисловою продукцією для відновлення, виробленою українськими підприємствами. Така допомога вдвічі цінніша. Цей тренд серед організацій-донорів з’явився відносно недавно, тому хочу підсвітити деякі яскраві приклади.
Черкаські автобуси від ЄС для семи громад
Служба зовнішньополітичних інструментів Єврокомісії профінансувала придбання семи автобусів для семи громад у рамках проєкту «Відновлення місцевих шкіл задля стійкості». Всі ці автобуси вироблено на заводі «Черкаський автобус». Таким чином, Європейський Союз не тільки підтримує українські громади у створенні безпечних і комфортних умов для повернення учнів до очного навчання, а й допомагає вистояти промисловим підприємствам у важких умовах війни.
На заводі в Черкасах більш як 400 працівників. Рівень локалізації автобусів, які виробляються на цьому підприємстві, становить близько 60%. Це означає, що роботу отримують десятки підприємств-партнерів по всій Україні. Аналогічні завдання виконує державна програма «Шкільний автобус», на фінансування якої у бюджеті-2024 передбачено 1 млрд грн.
Харківські машини для розмінування від ООН для українських фермерів
Всесвітня продовольча програма ООН придбала три машини для підготовки ґрунту до розмінування на фермерських полях. Усі вони харківського виробництва. Першу машину протестували та передали піротехнічним підрозділам FSD — швейцарського фонду, що фінансує протимінну діяльність. Ще дві машини зараз виготовляють.
Швейцарці зазначають, що допомагати Україні українськими товарами — це ще й вигідно. Ціна однієї харківської машини — 5,6 млн грн, а закордонний аналог коштуватиме від 500 тис. євро, тобто учетверо дорожче. При цьому вітчизняна машина має серйозну технічну перевагу — простота конструкції дає можливість оперативно її ремонтувати після підриву прямо на місці.
Черкаські аварійно-ремонтні машини від Світового банку для Миколаєва
Миколаїв отримав десять нових аварійно-ремонтних машин українського виробництва. Придбання спецтехніки для міськводоканалу профінансував Світовий банк. Місто постійно під обстрілами, тому наявність необхідної техніки у комунальних служб для проведення оперативних ремонтів — питання життя.
Ремонтний цех на колесах — продукція черкаської компанії «Спец-Ком-Сервіс», яка працює під брендом Polycar. Це підприємство відоме тим, що кожне замовлення тут розглядають як окремий унікальний проєкт. Для універсального шасі можуть виготовити і встановити хоч кран-маніпулятор, хоч мобільний водолазний комплекс.
Львівські вагони від USAID для українських аграріїв
Агрохолдинг «Нібулон» отримав 50 сучасних вагонів-хоперів, вироблених на Дослідно-механічному заводі «Карпати» завдяки допомозі USAID. Одна з найбільших аграрних компаній України до вторгнення росіян робила стратегічну ставку на річковий транспорт для доставки зерна у порти. В умовах нестабільної роботи портів оптимальна альтернатива — залізничний транспорт.
Американське агентство USAID у рамках проєкту «Економічна підтримка України» вирішило допомогти «Нібулону». За виробництво взялося сучасне вагонобудівне підприємство «Карпати», розташоване на Львівщині. При високій якості воно забезпечило цінову пропозицію, значно вигіднішу, ніж іноземні аналоги. Тож у виграші були всі — і міжнародні донори, і український завод, і потужний агрохолдинг.
Іноземним урядам і міжнародним організаціям, які надають допомогу Україні українськими товарами, вдячність за розуміння важливості цього підходу. Саме така допомога є найбільш ефективною для нас.
Закликаю інших партнерів, розпорядників державних коштів та український же бізнес наслідувати ці приклади. Українська промисловість має достатньо потужних підприємств, щоб виготовити все необхідне. Були б замовлення. Важливо, щоб ми, українці, цінували це. Тоді й іноземці цінуватимуть. З цього починаються будь-яка потужна економіка та сильна стійка держава.