UA / RU
Підтримати ZN.ua

У кого з мерів обласних центрів найбільше заступників?

Скільки людей допомагають працювати міським головам обласних центрів і скільки ця допомога коштує жителям міста

Автори: Сергій Нікітенко , Катерина Березюк

Найбільше заступників у в.о. мера Харкова, радників — у мера Івано-Франківська. Найбільше заробляють заступники мерів Кропивницького та Тернополя, а найменше — мера Сум. Радників як посади немає у Полтаві, а всі вакансії заступників мера Олександра Мамая ще донедавна були вакантними.

Рух ЧЕСНО проаналізував, скільки людей допомагають працювати міським головам обласних центрів і скільки ця допомога коштує жителям міста. Враховувалися лише ті особи, що працюють у міськрадах та їхніх виконавчих органах на платній основі. І дуже важливо, щоб жителі міст зіставляли кількість населення з кількістю заступників.

Витрати на заступників, радників і помічників мерів у містах із практично однаковим населенням і бюджетом можуть різнитися у шість разів.

Кандидатури заступників мера подає сам міський голова, а погоджує їх рада. Як правило, заступники входять до виконкому. Депутати ради можуть висловити недовіру заступнику міського голови або своїм рішення вивести його зі складу ради, що автоматично має означати його звільнення.

Зазначимо, що лише Харківська міська рада не надала інформації щодо нарахованої заробітної плати заступників мера.

Заступники

Рекорд за кількістю заступників міського голови встановила мерія Харкова, де обов’язки мера виконує Ігор Терехов. Їх тут аж 11. Але показники цього міста дуже важко аналізувати, адже відповіді про заробітні плати ми так і не отримали.

Також 11 заступників у мера столиці Віталія Кличка, але Київ має особливий статус, і заступник у мера Кличка лише один, а у голови Київської міської державної адміністрації, яким теж є Віталій Кличко, десять заступників.

З-поміж міст, щодо яких ми маємо дані, найбільше заступників у мера Івано-Франківська Руслана Марцінківа — дев’ять осіб. Виходячи з кількості населення цього міста (286,4 тисячі чоловік), у середньому на 31,8 тисячі містян припадає один заступник. Для прикладу, в Одесі цей показник становить майже 169 тисяч жителів на одного заступника, а у Херсоні — 163 тисячі. Тому навантаження на одного заступника у Франківську мінімальне, і штат виглядає більш ніж роздутим, оскільки місто має дефіцитний бюджет. До речі, у запитуваний період найменше заступників міського голови було у Херсоні, Луцьку (по два) і Чернігові (три).

У середньому заступник міського голови Івано-Франківська отримує 31 тис. грн на місяць. Ця сума нижча за середню зарплату заступників у меріях по країні — 40–45 тис. грн.

Тут і нижче ми аналізували заробітну плату заступників за січень і лютий 2021 року.

Найвища середня зарплата у заступників мерів Кропивницького та Тернополя — понад 60 тис. грн. А найменша — у заступників мера Сум Олександра Лисенка. Четверо заступників міського голови тут у середньому отримували по 28 тис. грн.

Однак середня зарплата заступника мера українського міста може коливатися, інколи досить суттєво, бо залежить від нарахованих премій, доплат за успіхи, інтенсивність, ранг, вислугу та навіть учений ступінь.

Так, заробітна плата заступників мера Чернігова Владислава Атрошенка коливається від 22,5 до 75,7 тис. грн. А у шести заступників мера Одеси Геннадія Труханова — від 17,7 до 75 тис. грн.

На інфографіці чітко видно, скільки в середньому населення припадає на одного заступника і де навантаження найменше.

Цікаво, що у Києві та Львові на сайтах міськрад є відкрита інформація про рівень заробітної плати заступників міського голови.

Якщо на одного заступника мера Ужгорода припадає трохи більше 23 тисяч чоловік, то у Луцьку це 120 тисяч жителів, в Одесі — майже 170 тисяч.

Однак у мерів є не тільки заступники, а й радники та помічники.

Радники та помічники

Традиційно у структурі виконавчих органів депутати міськрад передбачають посади помічників і радників міського голови, які відповідно до розподілу повноважень, що його здійснює особисто міський голова, виконують обов’язки заступників і теж отримують заробітну плату. Єдина відмінність між заступником і радником — останнього не призначає за поданням мера рада.

Працівники патронатної служби є посадовими особами місцевого самоврядування та призначаються на посади без конкурсу. А це дає можливість меру призначити заступником будь-кого.

Дуже часто міські голови користуються цим для того, аби призначити такого заступника з числа депутатів. Це дає змогу фактичному заступнику обійти обов’язок входити до складу виконавчого комітету. Бо, як відомо, всі заступники мера мають бути членами виконкому за посадою, а депутат, у свою чергу, не може входити до виконкому.

Так багато років робили у Херсоні при колишньому мері і продовжили цю практику при новому очільнику міста.

Ще одна хитрість — працевлаштовувати чиновників без конкурсу. Після призначення до патронатної служби і набуття статусу посадової особи місцевого самоврядування людину переводять на посаду до іншого відділу, оминаючи тривалі процедури.

І, нарешті, відповідно до закону для радників і помічників міського голови не існує вікових обмежень, тоді як для всіх інших посадових осіб місцевого самоврядування граничний вік — 65 років.

Патронатні служби міських рад створюються у структурі рад у вигляді відділів чи управлінь і, як правило, підпорядковуються міському голові.

Кількість радників у кожній раді встановлюється депутатами під час прийняття рішення про структуру виконавчих органів.

Десь їх просто немає, а десь — аномально велика кількість, як в Івано-Франківській міській раді. Тут меру радять відразу… 23 людини. На платній основі. За січень вони отримали понад 450 тис. грн. Середня зарплата радника івано-франківського мера — 20,5 тис. грн. Максимальна заробітна плата радників Марцінківа становить 28 тис. грн, а мінімальна — 9 тис. На радників, заступників і помічників тут щомісяця витрачають 730 тис. грн, при цьому в бюджеті Івано-Франківська існує дефіцит у більш як 500 млн грн.

До прикладу, у Херсоні, де лише чотири радники, максимальну місячну зарплату нарахували у сумі 35,6 тис. грн, а мінімальну — 2670 грн. Але принаймні у Херсоні на двох із чотирьох радників покладено обов’язки заступників. Світлана Чепіга відповідає за гуманітарну сферу, а Юрій Стельмашенко — за дороги та транспорт. Ще один радник — Андрій Ткаченко — публічно не комунікується як в.о. заступника. Він є депутатом від промерської партії, і патронатна служба є єдиною можливістю працевлаштувати пенсіонера МВС. Ще одна радниця міського голови Галина Ляшевська — це його прес-секретарка.

У восьми обласних центрах України мери взагалі не мають радників на платній основі, в тому числі у містах-мільйонниках Києві, Харкові та Дніпрі.

І якщо радники можуть бути у штаті чи працювати на громадських засадах, то помічники мерів — це, як правило, штатна позиція патронатної служби. Винятком є Хмельницька міська рада. Тут є посади помічників на громадських засадах.

При цьому сказати точно, які посадові обов’язки у помічника, важко. На сайтах міських рад немає інформації про це, як і в офіційних документах. Наприклад, луцький міський голова Ігор Поліщук, представляючи підлеглим свого нового помічника Назарія Храновського, заявив: «Прошу звертатися до нього з будь-яких питань, які у вас є до міського голови».

В усіх інших обласних центрах, які відповіли на наш запит, на всіх — 23 помічники. Так, у Полтаві їх четверо, а у Запоріжжі — троє.

Майже половина мерів узагалі не мають помічників. Їх немає у мерів Одеси, Львова, Вінниці, Чернігова та Ужгорода. У штаті хмельницького міського голови помічників теж немає. Проте 18 осіб перебувають у кадровому резерві, частина з них протягом січня-лютого 2021 року отримували невеликі виплати у розмірі 500–900 грн на місяць.

Загалом порівняно з мером-рекордсменом Русланом Марцінківим, якому допомагають і радять 32 людини, котрі щомісяця отримують разом 730 тис. грн, решта міських голів витрачають на заступників, радників і помічників значно менше. До прикладу, в містах із такою ж кількістю населення, як в Івано-Франківську (Чернігів, Хмельницький, Черкаси), витрати мінімум утричі менші, а в Луцьку — нижчі у шість разів. Менші витрати і в Києві, де населення вдесятеро більше, ніж у Франківську.

Рух ЧЕСНО для спецпроєкту із ZN.UA «100 днів роботи мера» також проаналізував, як виконували обіцянки мер Києва Віталій Кличко, мер Херсона Ігор Колихаєв, мер Івано-Франківська Руслан Марцінків, мер Дніпра Борис Філатов, в.о. мера Харкова Ігор Терехов та мер Ірпеня Олександр Маркушин тощо.