На засіданні сесії Львівської міської ради 4 лютого депутати проголосували за новий склад виконавчого комітету ради, до якого увійшли дев’ять осіб.
За результатом мінімально необхідна більшість у виконкомі наразі підконтрольна Садовому: він має п’ять офіційних голосів із дев’яти. Обізнані з місцевим контекстом плюсують сюди і прихованих людей мера. Опозиція, по суті, поступилася Садовому ініціативою, хоча публічно цього і не визнає.
Опозиційні до Садового депутати переконують, що це тимчасово, і нібито вони мають свій план, як згодом трансформувати виконком на свою користь як через загальне розширення складу виконкому, так і через включення до нього старост.
Що, втім, викликає великі сумніви. Тому що опозиція віддала меру важливий майданчик, де прийматимуться всі «найжирніші» рішення в сфері містобудування та землевідведення.
Рух ЧЕСНО з’ясував, що означають останні кадрові рішення у Львівській міськраді та як це вплине на подальше політичне життя міста.
Історія питання
За підсумками місцевих виборів 2020 року, Андрій Садовий зміг у складній кампанії перемогти кандидата від ЄС, нардепа Олега Синютку. Проте за результатами виборів міськради «Самопоміч» втратила більшість.
Три фракції — ЄС, «Варти» і «Свободи» — розпочали свою роботу з демаршу проти Садового, сформували опозиційну до мера більшість і призначили секретарем ради «свободівця». Саме секретар виконує обов’язки мера за його відсутності чи хвороби. Також Садовий втратив контроль над ключовими депутатськими комісіями, колегією ради і мав складні перемовини з депутатами щодо нового регламенту, в якому повноваження суттєво перерозподілено на користь секретаря.
Саме тому для Садового було надзвичайно важливим зберегти вплив на виконком — орган, який є, по суті, місцевим урядом і виконує ті рішення й політики, за які проголосує рада. Але тут він мав суттєву перевагу. За законом, кандидатури до виконкому може вносити лише мер. І навіть якби рада не проголосувала за новий склад, діяв би старий виконком, що Садового теж цілком влаштовувало.
Виконком та «зниклі старости»
Виконком Львівської міськради має значні повноваження, до прикладу, затверджує проєкт міського бюджету, встановлює тарифи, управляє майном, погоджує містобудівні умови та обмеження, приймає рішення щодо е-черги в дитячі садочки, літніх майданчиків, реклами, ярмарків, програми антикорупційних заходів, Етичного кодексу міськради та ін. Після місцевих виборів 2020 року це єдина за повноваженнями суттєва політична противага антимерській більшості у раді. Зате який!
Якщо розглянути минулий склад виконкому, який сформувала рада попереднього скликання, де Садовий мав більшість, то до нього входив міський голова, його заступники, керуюча справами виконкому, начальник управління ДСНС і, як це було обґрунтовано під час призначення, один представник від громадськості. Більшість у виконкомі забезпечувалася наявністю значної кількості заступників.
У зв’язку зі створенням Львівської ОТГ Садовий ризикував втратити контроль над виконкомом, адже до нього мали увійти старости — представники приєднаних до Львова навколишніх громад.
Хоча подання складу старостинських округів і кандидатур старост мало бути за Садовим, фінальне голосування цілком залежало від позиції ради. У Садового вирішили тимчасово зберегти стару модель, що пов’язано із законодавчими ініціативами, які перебувають на розгляді парламенту.
На пленарному засіданні, яке у карантин відкрив хоровий спів, депутати 47 голосами «за» підтримали ухвалу, якою призначили на посади Андрія Москаленка та Наталію Алєксєєву, а також персональний склад виконкому — дев’ять осіб.
До складу виконкому, окрім мера, секретаря ради Маркіяна Лопачака, Алєксєєвої та Москаленка, увійшли заступниця міського голови з питань ЖКГ Ірина Маруняк, начальник головного управління ДСНС України у Львівській області Юрій Кагітін, нардеп 8-го скликання та член політради партії «Самопоміч» Олег Лаврик, кандидат від партії «Варта» на місцевих виборах Артем Хмиз і заступник міського голови Винників Богдан Шустер, що балотувався на місцевих виборах від партії «Європейська солідарність». Цією ж ухвалою депутати позбавили А.Москаленка депутатських повноважень.
Не увійшли до виконкому заступники міського голови з містобудування Любомир Зубач, з «гуманітарки» Галина Слічна та бізнес-омбудсмен Сергій Кіраль.
При цьому Садовий, попри представництво у виконкомі «Варти», ЄС і «Свободи», матиме у цьому органі більшість мінімум у п’ять голосів із дев’яти. Офіційно.
ЄС і секретар Лопачак у коментарях ЧЕСНО відзначили, що Садовий скористався своєю перевагою у визначенні кількісного та персонального складу виконкому. Опозиційні фракції на противагу цьому скористалися більшістю голосів у раді, але, попри це, зазначають, що рішення щодо виконкому є тимчасовим.
Голова фракції ЄС Петро Адамик зауважив: «Де-юре фактично він порушив закон, бо у виконком мали увійти старости, або керівники старостинських округів, але Андрій Іванович із тим не спішить. У нього бачення, що це будуть представники міського голови на місцевостях, і він чекає закону, який Верховна Рада обіцяє протягом лютого прийняти і врегулювати цю норму».
Голова фракції ЄС відзначає, що у переговорному процесі депутати фракції були готові голосувати за мінімальний відповідно до закону склад виконкому у три особи, але в результаті вдалося знайти хоч і тимчасовий, але кадровий компроміс.
П.Адамик пояснює: «По людях у нас питань не було, але цей виконком буде доопрацьовуватися. Не буду приховувати, що той же Богдан Шустер — це кандидатура наша. Представника ДСНС ми теж лобіювали. Що в Садового більшість у виконкомі, я абсолютно за це не переживаю».
У «Самопомочі», як і в інших фракціях, відзначають компромісність рішення, а також те, що значення питання виконкому перебільшене.
Голова фракції Вікторія Довжик пояснила: «Маємо представника найбільшої з приєднаних громад. Збалансований різними політичними силами. Воно здається, що це ласі такі штучки, що вони там невідомо що виробляють. Це робочий орган. Шум навколо цього є дещо перебільшеним. Пора працювати».
В.Довжик відзначає, що фракція очікуватиме рішення парламенту щодо старост, але водночас додає, що створювати надмірно великий за складом виконком нелогічно, економічно невигідно, а відповідні норми законодавства називає неробочими.
У «Варті» розкривають деталі прийняття фракцією рішення щодо виконкому, а також пояснюють, як у цьому органі опинився їхній партійний представник.
Заступник голови фракції «Варти» Ігор Зінкевич пояснив: «У нас було дуже багато зауважень до заступників, кожного заслуховували окремо. Мер нам пояснював по кожному, чому він має бути. Ми не робили акценту на нашому представникові у виконкомі, але ми конструктивно підходили до управлінь і заступників. Коли було питання, чи не хоче Артем Хмиз спробувати, то ми не заперечували».
І.Зінкевич зізнається, що питання включення старост буде на порядку денному і що їх включення може змінити ситуацію з більшістю Садового у виконкомі.
Фракція «Голосу» (схоже, єдина, що не отримала посад) під час розгляду питання пропонувала запровадити посаду заступника з питань IT, а також включити до складу виконкому представника середовища IT або середовища Українського католицького університету.
Депутат «Голосу» Олекса Возняк заявив: «Ми не розуміємо критеріїв, за якими туди увійшли люди. Практично не знайомі з цими людьми особисто. Ми не розуміємо, як вони можуть відповісти на виклики, що зараз стоять перед Львовом. Навіть на прохання депутатів у залі претенденти на членство у виконкомі не були представлені і не обговорювалися. Відсутнє положення про представників від громадськості у виконкомі».
Однак ключовим у всіх коментарях можна вважати висновок секретаря ради від «Свободи» депутата Лопачака. Він наголошує, що рішення про виконком є збалансованим і що виконком став якіснішим.
М.Лопачак каже: «Він не буде технічним органом, де одноголосно приймаються всі рішення. Нам вдалося відстояти позицію, що у виконкомі не можуть бути 90% людей, які працюють у Львівській міськраді».
За інформацією львівської журналістки Ірини Марушкіної, напередодні засідання Садовий нібито мав зустріч із впливовим бізнесменом і ексдепутатом міськради, а нині депутатом в облраді від ЄС Григорієм Козловським, що могло сприяти кадровим домовленостям у раді.
Як наслідок, рада може залишитися піар-майданчиком для начебто протиборчих політичних сил, а основні бізнес-рішення прийматимуться у виконкомі.
Садовий за традицією намагається «розділяти і панувати». Намагається домовлятися з депутатами. Навіть опозиційному секретарю ради раптом замість управління віддали цілий департамент з трьома управліннями.
Основна боротьба тепер розгорнеться за повноваження та подальшу зміну складу виконкому.
Нова структура та повноваження
Садовий на заміну структурі 2015 року і змінам до неї 2016 року подав проєкт ухвали та схему нової структури виконавчих органів з 1 травня 2021 року, що була доопрацьована на пленарному засіданні й передбачає створення окремого транспортного департаменту міської мобільності та вуличної мережі; а також, як ми вже сказали, департаменту «Секретаріат ради» у підпорядкуванні секретаря ради замість однойменного управління; перетворення департаменту з питань поводження з відходами на управління; зміни у підпорядкуванні управлінь. А також зменшення загальної чисельності працівників до 1710 осіб, що з урахуванням приєднаних громад означає необхідність скорочення понад 230 робочих позицій у міськраді. Депутати підтримали такі пропозиції до структури 55 голосами «за». Також висловлювалась і пропозиція про створення у майбутньому управлінської компанії, якій підпорядкували б усі великі комунальні підприємства міської ради.
Так виглядає нова структура та схема підпорядкування виконавчих органів. Її на своїй сторінці у Facebook розмістив депутат міськради від «Самопомочі» та начальник управління «Секретаріат ради» Юрій Лукашевський.
У всіх фракціях відзначають, що рішення про нову структуру виконавчих органів робить її більш стрункою, логічною, оптимізованою, хоча дискусії не завершено. Зрозуміло.
Петро Адамик фракційну позицію ЄС висловив так: «Зробили паритет по виконанню функцій ради та міського голови. Ще буде важливо, як ми розпишемо повноваження цих органів. Ми ще в процесі реорганізації. На 95% ця структура має довершений вигляд. Вчора то робилося під людей, а сьогодні — під функції».
Але у «Голосі» так не вважають. «Структура написана під людей, а не під функції та завдання, — каже Олекса Возняк. — Структура має відображати пріоритети, залучення міжнародних інвестицій і цифрову трансформацію, щоби збільшити заможність львів’ян та оптимізувати витрати на діяльність міськради. Для цього мали бути створені посади заступників міського голови з цих питань. Ми отримали запевнення міського голови, що до цього питання повернемося за пів року».
Секретар міськради Лопачак затверджену структуру підтримав: «Практично всі пропозиції депутатського корпусу враховані. Ми були не згодні з пропозиціями щодо гуманітарного блоку під заступником з економіки, створення управління під бізнес-омбудсменом».
Також депутати до 1 травня 2021 року мають проголосувати ухвалу про розмежування повноважень між виконавчими органами Львівської міськради.
Очевидно, що зараз бенефіціари ЄС і мер домовляються. У тому числі і про повноваження членів виконкому.
Більше статей Олексія Роговика читайте за посиланням.