Поданий ще у лютому в міжнародний розшук, за словами міністра внутрішніх справ України Арсена Авакова, екс-віце-прем'єр-міністр, колишній секретар РНБО Андрій Клюєв, ще недавно права рука В.Януковича та водночас основний власник, крім інших прибуткових активів, компанії Activ Solar, виявляється, спокійно веде у Брюсселі перемовини з юридичними компаніями про звільнення своїх активів і ресурсів від санкцій ЄС. Веде перемовини в самісінькому центрі Європейського Союзу. Саме там, де відбуваються тривалі та запеклі дебати про майбутнє енергоринку об'єднаної Європи, України і РФ.
Клюєв, очевидно, може дозволити собі таку розкіш. Хоча б тому, що енергогенеруючі потужності Activ Solar, розташовані на території України, як і раніше, дають йому стабільний дохід - сотні мільйонів доларів на рік. Насамперед за рахунок високого "зеленого" тарифу для сонячної енергетики.
Попри наполегливі рекомендації уряду, національний енергорегулятор - НКРЕ - не знизив "сонячний" тариф на липень 2014-го. У результаті тарифи на сонячну енергію в Україні залишаються одними із найвищих у Європі - вони в 23 рази перевищують тарифи, приміром, для державного "Енергоатома". Навіть серед лише відновлюваних енергогенерацій (вітер, біомаса, мала гідроенергетика) сонячна енергія в Україні шостий рік залишається найдорожчою. А в цивілізованих державах енергія сонця коштує значно дешевше за стійкої тенденції до зменшення тарифів на неї.
Після втечі Януковича зі свитою українці взялися розплутувати найбільш одіозні схеми недавнього минулого. Деякими з них, як от "імені Курченка", давно мала би зайнятися прокуратура. DT.UA давно написало про схеми Курченка кримінальну сагу.Але інші схеми виявилися більш філігранними. Так, урізати потоки "клюєвської" Activ Solar виявилося зовсім не простою справою. Уряду поки що не вдалося кардинально змінити ситуацію. Але вже саму таку спробу Кабміну зацікавлені особи й компанії під лупою роздивляються на предмет юридичної чистоти та можливих наслідків.
На захист високих "сонячних" тарифів горою стали всі зацікавлені та хоч якось причетні - від власників уже працюючих геліоелектростанцій, девелоперів до ЄБРР. Зрозуміти їх можна. Та чи означає це, що в Україні повинні залишатися чи не найвищі в Європі "сонячні" тарифи? Тим більше, що встановлювалися такі тарифи попередньою владою від початку… "під Клюєва", який свого часу "потурбувався" про їх законодавче закріплення. Його б таланти та на благо Вітчизни…
Сьогодні уряд розшматовуваної України опинився перед дилемою: не дратувати й так максимально насторожених інвесторів або ж усе-таки змінити "іменні" закони в інтересах Української держави та цивілізованого енергоринку?
"Втомлені сонцем"
У 2013 р. на сонячні електростанції України припадало лише 0,18% від виробленої електроенергії в країні, але їхні доходи становили 2,15% від доходів усієї української генерації (!). Причиною високих надходжень став гарантований законом України "зелений" тариф, один із найвищих в Європі. Тоді як атомні електростанції отримували за 1 кВт близько 22 коп., "сонячники" розкошували з тарифом більш як 5 грн. Тобто майже у 23 рази вищий, ніж в атомників!
При ухваленні в 2009 р. закону про "зелені" тарифи такі високі значення пояснювали необхідністю "поставити на ноги" нову енергетичну підгалузь.
Проте пройшов час, і обладнання для будівництва геліоелектростанцій значно подешевшало. При цьому ні в парламенті, ні в уряді Азарова ніхто навіть не заїкався про необхідність зменшити тарифи для сонячної енергетики до економічно обґрунтованого рівня. Причина банальна - більшість сонячних електростанцій будувалися компанією Activ Solar сімейства Клюєвих, і дохід надходив у "правильні" руки. Річна виручка станцій, збудованих Activ Solar, становила близько 426 млн євро.
Все змінили єврореволюція та війна…
Автономне плавання
На території окупованого Криму залишилася левова частка сонячної імперії Клюєвих - станції встановленою потужністю майже 407 МВт (110 МВт - ще навіть не підключені до мережі). За оцінкою галузевих експертів, вартість цього майна сягає 1 млрд євро.
Відразу після окупації півострову українська влада відмовилася від здійснення платежів для кримських генеруючих потужностей, в тому числі сонячних. У свою чергу, Activ Solar зупинила станції.
Хто платитиме "зелені" тарифи в "новій батьківщині" Клюєвих? Робота сонячних станцій повинна компенсуватися значними маневровими потужностями (ГЕС або ТЕС), яких у Криму немає. Що з цим робити? Відповідей на ці запитання у власників "сонячної долини", очевидно, поки що немає.
Тим часом окупаційна влада вже готова скористатися правом сильного та просто відібрати "зароблене непосильною працею". Звучать гострі заяви, очільник нової волості РФ Сергій Аксьонов звинувачує Activ Solar у шахрайстві, зокрема, при відведенні землі під станції.
"Я вважаю, що в цих проектах приватних інвестицій немає… Це шахрайські проекти, на мій погляд, які дозволяли державній верхівці України заробляти на рік під мільярд доларів і класти до кишені", - цитують його журналісти.
У такій ситуації навряд чи допоможе навіть "міністр енергетики" Криму Сергій Колобов, який колись очолював першу станцію Activ Solar "Родникове".
Ну що ж, нехай майбутнє кримських "сонячників" хвилює братів Клюєвих. Для українців більш актуальним є питання, які сонячні електростанції залишилися на "материку" і скільки грошей вони відтягують на себе.
Стратити не можна помилувати
На континентальній частині України розміщується трохи менше половини сонячної імперії Клюєва - станції потужністю близько 300 МВт. Крім того, є ряд геліоелектростанцій, побудованих різними приватними інвесторами, в тому числі за кредитні кошти ЄБРР ("Теплодар Піві", "Новосвіт", десятки інших). Їхня сумарна потужність - близько 100 МВт.
З погляду багатьох експертів, найлогічнішим кроком було б розрубати "вузол Клюєва", а от решти проектів не чіпати. Чому? Відповідь проста: гарантії щодо фіксованості, незмінності "зеленого" тарифу прописано в багатьох законодавчих актах України. Відповідно, їхній перегляд відлякуватиме інвесторів, особливо іноземних. Не виключені звернення до міжнародних судів, які можуть влетіти в копієчку та зіпсувати і так небездоганний імідж України. До того ж відрахування за "зеленим" тарифом для цих 100 МВт не є критично великими для вітчизняного енергоринку.
"Можуть бути питання до окремих девелоперів. Потрібно розбиратися з конкретними випадками. В жодному разі не можна змінювати регуляторне поле для всіх проектів, тому що це підриває всю економіку проектів і знижує довіру з боку як інвестора, так і фінансуючої організації", - заявив минулого тижня старший менеджер департаменту енергоефективності ЄБРР Сергій Масліченко.
Тож найлогічнішим було б ретельно розслідувати діяльність Activ Solar, яку держава (тобто особи, які її представляли) ніколи не обділяла своєю ласкою ні при виділенні землі, ні при кредитуванні, ні при видачі різноманітних дозволів. А там, дивись, і 300 МВт сонячних електростанцій стануть державними…
Проте ми не шукаємо легких шляхів - Кабінет міністрів України вирішив діяти шляхом змін до законодавства.
Наприкінці березня 2014 р. до парламенту надійшов урядовий законопроект, у якому пропонувалося зрівняти "зелені" тарифи для сонячних і вітрових (ВЕС) електростанцій, причому ретроспективно. Тариф для ВЕС нині становить 1,81 грн/кВт∙год. (без ПДВ). І така цифра є вбивчою для сонячних проектів. Недивно, що разом з Activ Solar висловлювати невдоволення почали і десятки малих девелоперів.
Ще один законопроект, підготовлений Антикорупційним бюро, пропонував більш компромісний варіант: у документі було прописано, що "зелені" тарифи зменшать удвічі, також ретроспективно. Але під зниження потрапили б лише станції встановленою потужністю понад
10 МВт. При невеликому коригуванні (збільшенні планки до 15 МВт) під зменшення потрапили б виключно станції Activ Solar. Проте і цій ініціативі не судилося бути втіленою.
Обидва законопроекти було поховано під м'яким парламентським сукном. Микола Мартиненко, керівник парламентського комітету з питань паливно-енергетичного комплексу (ПЕК), ніколи не ставив палиці в колеса Activ Solar. Не дав цього зробити і зараз.
Хід конем
Уряд Яценюка насправді виявив "армійську кмітливість" і знайшов ще один спосіб обмежити "сонячні" доходи. Минулого четверга було оприлюднено постанову Кабміну №589-р від
18 червня 2014 р., якою пропонується НКРЕ зменшити "зелений" тариф для сонячних електростанцій майже (хоча б) удвічі.
Як саме? Прописана в законі формула розрахунку "зеленого" тарифу, крім інших складових, включає піковий часовий коефіцієнт 1,8 (який узагалі-то взятий із зовсім іншої сфери правовідносин). От його значення і пропонується зменшити до 1,01.
Якщо провести таку нехитру маніпуляцію, то червневий "зелений" тариф Activ Solar розміром у 7,46 грн за кВт∙год. (без ПДВ) перетворився б на 4,17 грн.
Для втілення задуманого в життя потрібно, аби НКРЕ виконала рекомендацію уряду, змінила піковий коефіцієнт і встановила нові "зелені" тарифи.
Та чи мав намір піти на це регулятор - НКРЕ? У минулі четвер і п'ятницю це питання знову включали до порядку денного НКРЕ. Чи прийняла комісія відповідне рішення, її прес-служба повідомляти не поспішала аж до 3 липня. (Торгувалися?..)
У зв'язку з боротьбою за "право під сонцем", як і слід було очікувати, розпочалася потужна інформаційна кампанія, спрямована на відновлення старого-доброго значення "зеленого" тарифу для сонячних електростанцій.
Сумним моментом є те, що до кампанії підключилися як лобісти Клюєва, так і деякі невеликі девелопери, що відчувають важке дихання кредиторів.
ЄБРР проти зміни "зелених" тарифів, але є варіанти…
Ще до перегляду національним регулятором (НКРЕ) "зелених" тарифів для сонячних електростанцій представництво ЄБРР розіслало державним установам листа з проханням відмовитися від таких дій.
DT.UA вирішило з'ясувати, чим зумовлена така позиція банку, і звернулося із запитом до ЄБРР.
- Чому перегляд "зеленого" тарифу саме зараз викликає занепокоєння представників ЄБРР?
- Як великий в Україні кредитор проектів у сфері відновлюваної (альтернативної) енергетики, ми вже досить давно приділяємо увагу цьому питанню. Упродовж останніх кількох місяців спостерігаються спроби держави знизити "зелений" тариф для проектів із сонячної енергетики, причому як новоспоруджених, так і вже працюючих. Тому що для наших клієнтів, як і для інших девелоперів, котрих ми підтримуємо, ретроспективна зміна "зеленого" тарифу буде дуже негативним сигналом для інвесторів у цей сектор. Такі спроби пов'язані з поданням законопроекту №4644, який не було підтримано парламентським комітетом з ПЕК, а також із нещодавно прийнятим розпорядженням КМУ №589-р, у якому рекомендується істотно знизити піковий коефіцієнт для проектів сонячної енергетики.
- Який конкретно рівень "зелених" тарифів ЄБРР рекомендує уряду України та чому?
-Уряд України поки що не звертався до ЄБРР із подібним проханням, хоча консультанти ЄБРР провели власну оцінку можливого коригування тарифів для нових станцій. Важливим для збереження/поліпшення інвестиційного клімату є незмінність тарифу для вже побудованих станцій.
- Чи не вважає ЄБРР такий підхід втручанням у внутрішні справи України та чому?
- У випадках, коли рішення уряду можуть вплинути на кредитоспроможність існуючих проектів, фінансованих банком, і погіршують інвестиційний клімат у країні, банк зобов'язаний сигналізувати про проблему.
Також на запрошення української сторони з 2008-го по 2013 р. ЄБРР надавав технічну допомогу Мінпаливенерго, НКРЕ, НАЕР, парламентському комітету з ПЕК щодо створення та вдосконалення регуляторного середовища для розвитку відновлюваної енергетики.
НКРЕ - поки що
без варіантів
У четвер, 3 липня, національний регулятор нарешті оприлюднив свою постанову №931 від
27 червня 2014 р., якою встановила "зелені" тарифи на липень. При розрахунку нових тарифів Нацкомісія залишила без уваги розпорядження Кабміну №589-р про зниження пікового коефіцієнта з 1,8 до 1,01.
Тарифи для сонячної енергетики навіть зросли на 1,1% (у зв'язку зі зміною курсу євро до гривні).
Крім того, стало відомо, що Міністерство юстиції України зареєструвало урядове розпорядження №589-р із зауваженням про неповну відповідність цього документа законодавству України. (Можуть, якщо хочуть…)
Тим часом група компаній "Тект", яку асоціюють із вінницьким бізнесменом Романом Грибом (група "Тект" - один із середніх інвесторів у сонячну енергетику), звернулася до суду з метою оскаржити зазначене урядове розпорядження.
Чи зможе уряд України довести правоту та юридичну чистоту своїх дій громадянам, інвесторам і міжнародним банкам? Чи не забракне йому духу для ведення "сонячної" війни на тлі більш значних - озброєного, газового, торговельного - конфліктів?
І весь цей час "українське сонце" продовжує гріти Клюєвих, хоч би де вони перебували - в Австрії чи Бельгії…
Довідково:
На липень 2014 р. НКРЕ встановила такі тарифи (без дрібних підкатегорій):
- ВЕС (вітрові електростанції): 183,15 коп./кВтбгод. (без ПДВ);
- біомаса, біогаз: 200,59 коп./кВтбгод. (без ПДВ);
- мікро-, міні-, малі ГЕС (гідроелектростанції): 313,97; 251,18; 188,38 коп./кВтбгод. (без ПДВ);
- СЕС (сонячні електростанції - залежно від строків введення в експлуатацію): 753,53; 549,45 коп./кВтбгод. (без ПДВ);
- СЕС на дахах (залежно від строків введення в експлуатацію та потужності): 722,13; 690,73; 580,84; 565,14 коп./кВтбгод. (без ПДВ).