Національне антикорупційне бюро України продемонструвало найбільше зростання в порівнянні з даними 2020 року за оцінкою організації Transparency International Ukraine. Показники спроможності органу збільшилися з 3,6 до 4,3 бала з 5 можливих, пишуть представники Transparency International Ukraine у матеріалі "Що гальмує роботу антикорупційної екосистеми? Дослідження".
Як зазначається, на бал насамперед вплинула відсутність помітних проблем з менеджментом. Попри початок повномасштабної війни РФ проти України, відбувся конкурс із відбору нового директора НАБУ. Він тривав майже рік, але показав прогрес, порівняно із конкурсом Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Після призначення Семена Кривоноса керівником Бюро в березні посилилася співпраця з САП та активізувалися розслідування щодо корупції.
“Хоча низка експертів об'єктивно зауважують, що реальні результати роботи нового директора ми побачимо щонайменше через рік після призначення. Бо всі успіхи весни 2023-го, включно з топ-кейсом голови Верховного суду Князєва, — напрацювання детективів і колишнього керівництва Бюро. Але їх, дійсно, не було нівельовано новим”, – зазначили експерти.
Вони вказали на покращення законодавства щодо роботи НАБУ, які дозволили зробити це. Зокрема, йдеться про усунення суперечності між Конституцією та відповідним Законом і визнання НАБУ центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, уточнення порядку аудиту ефективності його діяльності, чітке визначення повноважень Кабінету міністрів щодо призначення та звільнення директора органу.
На думку представників Transparency International Ukraine, процедуру конкурсу на посаду директора НАБУ можна вважати успішною, попри проблемні моменти, які призвели до відсіювання фаворитів громадськості.
Зараз спостерігається значне пожвавлення в розслідуванні справ НАБУ та САП щодо корупції на найвищому рівні. Але для того, щоб упоратися з більшим навантаженням на антикорупційні органи, треба пропорційно збільшити кількість спіробітників НАБУ, САП і Вищого антикорупційного суду (ВАКС). Від спроможності окремих інституцій залежить ефективність усієї ланки.
Верховна Рада України 21 листопада підтримала в першому читанні законопроєкт №10203-1, який передбачає збільшення штату НАБУ з 700 до 1000 працівників у три хвилі шляхом закриття по 100 вакансій на рік упродовж 2024-2026 рр. Відповідна вимога для посилення спроможності Бюро є в недавньому звіті Європейської комісії щодо прогресу реформ в Україні.
“І це слушне рішення, бо набрати аж 300 кваліфікованих спеціалістів за рік, а потім ще інтегрувати нові кадри в роботу Бюро — це доволі серйозний виклик. Варто також розуміти, що для повноти картини треба мати повний текст законопроєкту, який був проголосований, наразі його немає у відкритому доступі”, — йдеться в тексті.
Водночас експерти звернули увагу на давню проблему забезпечення права НАБУ на автономне прослуховування. Необхідне законодавство затвердили ще в 2019 році, але його норми досі не реалізували на практиці. Наразі структура може отримувати обладнання за запитом від Служби безпеки України, хоча є окремим державним органом і повинна виконувати роботу незалежно й неупереджено, тому потребує власних інструментів.
Не менш важливим, як зазначається, є створення незалежного органу для проведення експертиз у справах про корупцію на високому рівні. Це дозволило б збільшити швидкість і якість розслідувань НАБУ, забезпечивши ефективні, вчасні та незалежні експертизи без “відстоювання черг”.
“Суттєві перешкоди створюють і сумнозвісні «поправки Лозового». Наслідки їхнього застосування вже можна побачити у рішеннях про закриття кримінальних проваджень у низці справ через, на думку суддів, неправильного субʼєкта подовження строків досудового розслідування. Серед гучних справ, що були закриті завдяки «поправкам Лозового», — справи «Укрзалізниці», братів Дубневичів, Ощадбанку, перший епізод справи «Роттердам+», справа Альперіна”, — додали члени Transparency International Ukraine.
Однак загалом у організації вважають, що НАБУ показує себе як стабільна, ефективна й незалежна структура. Бюро зростає та постійно впроваджує найкращі практики в роботі, впливаючи на результати всієї антикорупційної системи. Багато в чому, на думку експертів, це було б неможливим без ефективної взаємодії з САП.
У Transparency International Ukraine нагадали, що антикорсистема може працювати лише у цілковитій взаємодії та за повної незалежності від влади. Необхідні дуже компетентні та вільні від політичних впливів співробітники, правові гарантії незалежності.
“Бо хоч би якого високого рівня інституції ми побудували, хоч би якими незалежністю та повноваженнями їх наділили, ключовою залишиться етична та моральна складова кадрів, які очолюють антикорупційні органи та подають відповідні сигнали не лише своїм колективам, а й усій країні. Кадри, якими наповнюються інституції, — основа того, в який бік вони розвиватимуться”, — підсумували експерти.
Раніше міністр юстиції України Денис Малюська заявив, що про збільшення кількості співробітників НАБУ на 300 осіб західні партнери та саме Бюро просили не один рік. Органу "не вистачає рук", щоб вести всі зареєстровані провадження.