UA / RU
Підтримати ZN.ua

Удари хуситів у Червоному морі розділили нафтовий ринок – Bloomberg назвав країни, що постраждали найбільше

Напади призвели до серйозних змін в енергетичних потоках

Світовий ринок нафти виглядає все більш локальним, оскільки атаки бойовиків-хуситів у Червоному морі та зростання через це фрахтових ставок роблять поставки з більш близьких регіонів більш привабливими. Кінця цій кризі не видно, адже США та Велика Британія з союзниками продовжують завдавати ударів по інфраструктурі хуситів, а ті обіцяють у відповідь не зупиняти свої напади на цивільні кораблі. 

«Падіння обсягів танкерних перевезень через Суецький канал прискорює початок розколу: один торговий регіон зосередився навколо Атлантичного басейну, включаючи Північне море і Середземне море, а інший охоплює Перську затоку, Індійський океан і Східну Азію. Між цими регіонами нафта все ще переміщується довшим і дорожчим шляхом вздовж південного берегу Африки, але нещодавні тенденції купівлі вказують на розрив зв'язку між цими регіонами»,пише Bloomberg.

Читайте також: Удар хуситів по танкеру із російською нафтою створює ризики для усього тіньового експорту нафти із РФ – Bloomberg

За словами трейдерів, в Європі деякі нафтопереробні заводи пропустили у січні закупівлю іракської нафти з Басри, але скуповують вантажі з Північного моря і Гайани. В Азії стрибок попиту на нафту з родовища Мурбан в Абу-Дабі призвів до різкого зростання спотових цін в середині січня, а потоки з Казахстану в Азію різко скоротилися. Тим часом, навантаження нафти з США до Азії впало більш ніж на третину минулого місяця порівняно з груднем, свідчать дані відстеження суден від Kpler.

Фрагментація не буде постійною, але наразі вона ускладнює диверсифікацію джерел постачання нафти для таких залежних від імпорту країн, як Індія та Південна Корея. Для нафтопереробників це обмежує їхню гнучкість у реагуванні на динаміку ринку, що швидко змінюється, і в кінцевому підсумку може з'їсти їхню маржу.

«Переорієнтація на логістично простіші вантажі має комерційний сенс, і так буде доти, доки перебої в Червоному морі утримуватимуть фрахтові ставки на високому рівні. Це складний баланс між безпекою поставок і максимізацією прибутку», – сказав Віктор Катона, провідний аналітик з питань нафти в аналітичній компанії Kpler. 

Читайте також: Танкери з російською нафтою застрягли біля Кореї через проблеми з оплатою – Reuters

Зменшення транзиту через Суецький канал за січень порівняно з листопадом за даними Kpler

Транзит нафтових танкерів через Суецький канал у січні знизився на 23% порівняно з листопадом, йдеться в повідомленні Kpler. Падіння було ще більш помітним для скрапленого нафтового газу (LPG) і зрідженого природного газу (LNG), які впали на 65% і 73% відповідно.

Читайте також: РФ стала найбільшим постачальником нафти до Китаю у 2023 році  — Reuters

На товарних ринках найбільше постраждали потоки дизельного та авіаційного палива з Індії та Близького Сходу до Європи, а також європейського мазуту та нафти, що прямують до Азії. Минулого тижня азійські ціни на нафту, сировину для нафтохімії, досягли найвищого рівня майже за два роки через побоювання, що її буде складніше постачати з Європи.

Вплив нападів у Червоному морі позначається на цінах на нафту через зростання транспортних витрат, що спонукає нафтопереробні компанії переходити на місцеві ринки, де це можливо. Ставки на перевезення нафти танкерами Suezmax з Близького Сходу до Північно-Західної Європи підскочили приблизно вдвічі з середини грудня, повідомляє Kpler. Світові ціни на нафту марки Brent за цей же період зросли приблизно на 8%.

Читайте також: Зменшення нафтогазових доходів Росії не має заспокоювати – експерт

Очікується, що ситуація в Червоному морі не призведе до довгострокового перерозподілу нафтових потоків, але й вирішення конфлікту в найближчій перспективі також важко передбачити. Натомість існує значний ризик нових перебоїв, особливо після нападу хуситів наприкінці січня на танкер Marlin Luanda (на фото), що перевозив російське паливо. Ця атака була прикметною, оскільки підтримуване Іраном бойове угруповання раніше заявляло, що російські та китайські кораблі не стануть його мішенню.