UA / RU
Підтримати ZN.ua

Разумков розповів, можуть легалізувати "особливий статус" ОРДЛО через референдум

Запропонований президентом законопроект не передбачає винесення на референдум таких питань.

Якщо парламент прийме Закон "Про народовладдя через всеукраїнський референдум", питання, що стосується надання Донбасу "особливого статусу" навряд чи будуть виносити на обговорення, – заявив спікер парламенту Дмитро Разумков, передає Укрінформ.

"Зміни, які будуть нести з собою зміну територіальної цілісності держави, навряд чи будуть розглядатися і тим більше прийматися українським народом. Дуже багато ми, як держава, віддали за територію України, яка поки що знаходиться не під контролем української влади. Але ключовим тут є "поки". І кожен на своєму місці повинен робити все, щоб це "поки" ставало все коротше", – сказав Разумков, відповідаючи на питання, чи може через механізм референдуму бути прийнятий "особливий статус Донбасу".

У вівторок, 9 червня президент Володимир Зеленський вніс у Верховну раду законопроект №3612 "Про народовладдя через всеукраїнський референдум", який він визначив як невідкладний.

На всеукраїнський референдум можуть виноситися такі питання:

1) затвердження закону про внесення змін до розділів I, III, XIII Конституції України (це "загальні положення", "вибори та референдум" і "внесення змін до Конституції");

2) загальнодержавного значення;

3) про зміну території України;

4) про втрату чинності законом України або окремими його положеннями.

Не можуть виноситися питання:

1) суперечать положенням Конституції україни, загальновизнаним принципам і нормам міжнародного права, закріпленим насамперед Загальної декларації прав людини, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, протоколів до неї;

2) спрямовані на ліквідацію незалежності України, порушення державного суверенітету і територіальної цілісності, створення загрози національної безпеки, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі;

3) про законопроекти з питань податків, бюджету, амністії;

4) віднесені Конституцією і законами України до відання органів правопорядку, прокуратури або суду.

Одночасно на референдум може виноситися тільки одне питання. А сам референдум не може проводитися разом з черговими або позачерговими загальнодержавними виборами.

За словами заступника Голови Верховної Ради Руслана Стефанчука, законопроект "про всеукраїнський референдум" Верховна Рада може прийняти до завершення третьої сесії, яка відбудеться 17 липня.

Читайте також: Канада докладе всіх зусиль для забезпечення належного розслідування авіакатастрофи МАУ в Ірані — радник Трюдо

Нагадаємо, 13 травня голова Верховної Ради України направив запит про оцінку Венеціанською комісією відповідного законопроекту.

В 2018 році Конституційний суд України визнав невідповідаючим Основному закону, прийнятому за часи Віктора Януковича закон "Про всеукраїнський референдум" від 6 листопада 2012 року.

Згідно із зазначеним документом, предметом референдуму могли бути питання про схвалення нової редакції Конституції, її зміну, скасування, втрату дії або визнання недійсним закону про внесення змін до Конституції, про зміну території України, про прийняття чи скасування закону україни або внесення змін у діючий закон.

З будь-якого питання, за винятком тих, щодо яких референдум не допускається згідно з Конституцією. Результати народного волевиявлення на всеукраїнському референдумі визнавалися обов'язковими. Експерти відзначали, що прийнятий законом порядок прийняття нової Конституції і порядок внесення змін в Основний Закон не відповідає конституційним положенням.

У 2013 році закон оцінила Венеціанська комісія і встановила, що дозвіл виносити на референдум питання внесення змін до Конституції або нову Конституцію може порушити конституційну стабільність і законність в Україні. Крім того, документ не повністю відповідав міжнародним стандартам з питань, які можуть винести за народною ініціативою.

У листопаді минулого року президент Володимир Зеленський анонсував розробку нового закону про всеукраїнський референдум.