UA / RU
Підтримати ZN.ua

Недолугість закону про поліцію може викликати колапс правоохоронної системи – адвокат

Законотворці залишили поза увагою організацію досудового слідства в контексті Закону України "Про Національну поліцію".

Бажання демонстрації швидких реформ породило дуже серйозну проблему, котра, без негайного реагування Верховної Ради України та президента України, може мати катастрофічні для правоохоронної системи наслідки.

Про це пише у своїй статті для DT.UA адвокат Ростислав Пукало.

"7 листопада 2015 р. набрав чинності Закон України "Про Національну поліцію". Нагадаю, саме з того моменту перестав діяти Закон України "Про міліцію". Реформа очікувана, необхідна. Створення поліції викликало бурхливий інтерес у суспільстві, особливо нові принципи призначення на посади. Переживаючи ейфорію від можливості якісного оновлення кадрового складу поліції, контролю та впливу на такі призначення, як керівництво держави, народні депутати України, так і громадські активісти поза увагою залишили організацію досудового слідства в контексті Закону України "Про Національну поліцію", - йдеться у статті.

Читайте також: Рада замінила у всіх законах "міліцію" на "поліцію"

"Справді, цим Законом передбачено, що у складі національної поліції функціонують органи досудового розслідування, національна поліція здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності. Підслідність кримінальних правопорушень визначається статтею 216 КПК України. Згідно з цією нормою, кримінальні правопорушення підслідні слідчим органів внутрішніх справ, слідчим органів безпеки, слідчим органів, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства, слідчим органів державного бюро розслідувань, детективам Національного антикорупційного бюро України. Як бачимо, кримінальний процесуальний закон не передбачає кримінальних проваджень, які підслідні слідчим підрозділам Національної поліції", - пише адвокат.

На думку Пукала, будь-які намагання вважати Національну поліцію органом внутрішніх справ не спираються на жодне правове підґрунтя, адже Національна поліція є центральним органом виконавчої влади.

"Таке правове "невігластво" має вкрай складні наслідки, адже на даний час більше нікому внести в Єдиний реєстр досудових розслідувань кримінальні правопорушення, які були підслідні міліції, повідомити особу про підозру, провести досудове розслідування...", - заявляє адвокат.

Він нагадує, що 10 листопада було проголосовано в цілому за проект закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Закону України "Про Національну поліцію" (№3225), який було направлено на підпис президентові України.

Цим законопроектом пропонувалося, зокрема, у тексті КПК України, слова "орган внутрішніх справ" замінити на слова "орган Національної поліції" у всіх відмінках та числах.

Читайте також: Більше третини київських міліціонерів не пройшли переатестацію для роботи в поліції

"Це повністю вирішувало проблему підслідності кримінальних правопорушень національній поліції. Проте президент України наклав на нього вето. Причини ветування стосувалися іншого бачення президентом України процедури закриття і відкриття оперативно-розшукових справ та процедури визначення номенклатури навчання у вищих навчальних закладах МВС. На цей час подальша доля законопроекту невідома", - йдеться у статті.

"Фактично, від взаєморозуміння між законодавцями та президентом України, розуміння ними ситуації, що склалася, та оперативності виконання ними своїх конституційних обов'язків залежить функціонування значної частини правоохоронної системи України та запобігання її колапсу", - підсумовує адвокат.

Нагадаємо, президент Петро Порошенко наклав вето до закону "Про органи внутрішніх справ".

Верховна Рада України прийняла закон про органи внутрішніх справ України 2 липня. Народний депутат Юрій Луценко, представляючи цей закон в парламенті, говорив, що їм "остаточно визначається взаємодія між керівниками поліції, Нацгвардії т. д. і міністром внутрішніх справ".

Пакет реформи МВС складається з чотирьох законопроектів, які готувалися більше півроку. Він був затверджений на засіданні Кабміну у квітні 2015 року.

Детальніше про правовий статус Національної поліції читайте у статті "Реформа правоохоронної системи: загубили слідство" Ростислава Пукала у свіжому випуску "Дзеркала тижня".