UA / RU
Підтримати ZN.ua

Як вивчають математику в успішних країнах: експерти називають два важливі принципи

Просте перенесення моделей цих країн чи їх елементів на українські реалії не допоможе поліпшити ситуацію.

Дискусії про якість математичної освіти в Україні не вщухають уже кілька років поспіль. Результати як ЗНО, так і міжнародного вимірювання PISA 2018 року остаточно розвіюють ілюзії.

Експерти Українського інституту майбутнього дослідили досвід Естонії, Сингапуру, Японії та інших країн, яким вдається досягати високих результатів у математиці, та виявили два наскрізних принципи, які простежуються у кожній з успішних освітніх систем, пише Микола Скиба у статті «Як урятувати викладання математики в Україні»

Перший: система підтримки учнів, у яких виявляють пробіли з базових знань математики.

Другий: програми (курікулум) будуються так, щоби дати глибше розуміння меншого обсягу інформації. Відтак вони містять більше практичної складової, ніж теоретичної. Такі підходи демонструють необхідність математики для життя. Саме на ці прогресивні методики і орієнтуються розробники тестів, що використовуються у PISA.

Однак просте перенесення моделей цих країн чи їх елементів на українські реалії не дасть життєдатного і стійкого результату. У кожної з них є свої культурні, економічні та історичні передумови, які неможливо відтворити.

Наприклад, Естонія значно менша за Україну і набагато консолідованіша. Історично – це протестантська країна, в якій завжди цінувалися знання і праця. Перший університет для вчителів тут відкрито 1864 року.

Сингапур – це по суті місто-країна, ще компактніша за Естонію, яка успадкувала від часів протекторату Великої Британії систему британської освіти і права. Теперішні інститути і рівень їх дієвості є результатом авторитарного правління Лі Кван Ю, який користувався величезною довірою громадян.

«Усі ці обставини з різних причин неможливі і недоречні в Україні»,  - пояснює автор.

Читайте також: Експерти пропонують створити Фонд розвитку математики

Можна вічно дивитися на кілька речей – воду, вогонь і спостерігати за дискусіями про те, що робити з математикою в школі, аби її знали школярі. Після переполоху, викликаного міжнародним дослідженням PISA, в нашій країні оголошували і Рік математики, і обов′язкове ЗНО з цього предмета – а відчутних змін поки що немає. Чому? І що варто було б зробити? Читайте в матеріалі Миколи Скиби «Як урятувати викладання математики в Україні».