UA / RU
Підтримати ZN.ua

Експерти поясниили, що може скасувати чи уповільнити судову реформу

Загалом може бути кілька сценаріїв розвитку подій.

Верховна Рада ухвалила два закони щодо судової реформи. Однак, існує кілька сценаріїв, які можуть зірвати або істотно вповільнити реформування судової системи, пишуть у статті для ZN.UA експерти фундації DEJURE Ірина Шиба та Михайло Жернаков. Вони також зазначили, що всі сценарії можуть відбутися одночасно та чинити кумулятивний ефект.

Так, закони про формування Вищої Кваліфікаційної комісії суддів (3711-д) та очищення від недоброчесних членів Вищої ради правосуддя (№5068) можуть оскаржити у Конституційному суді. Депутатське подання до КСУ цілком може скасувати судову реформу. Так вже було з першою спробою президента Володимира Зеленського реформувати судову владу. Тоді Конституційний суд скасував ключові положення президентських законів.

Крім того, заблокувати судову реформу може Вища рада правосуддя, яка у 2019 році вже була основним інструментом блокування першої спроби реформи Зеленського. Враховуючи, що членів ВККС обиратиме ВРП, то перед недоброчесним органом перевагу матимуть лояльніші, а не професійніші кандидати до ВККС.

“Більше того, члени ВРП можуть почати вишукувати лояльних «темних конячок» серед маловідомих чинних суддів або суддів у відставці та пропонувати їм податися на конкурс до ВККС. Оскільки аналіз доброчесності відбуватиметься з допомогою відкритих джерел, перевірити кожну деталь суддівської біографії неможливо”, - вказали автори.

Ще за одним сценарієм Верховний суд може скасувати рішення Етичної ради, створення якої передбачає закон про ВККС. Зокрема, саме Етична рада оцінюватиме та рекомендуватиме членів до ВРП. Оскарження рішення нового органу у суді передбачено все тим же законом. При чому причини для цього можуть бути будь-якими. У Верховному суді ці справи потраплять до Касаційного адміністративного суду, який очолює недоброчесний Михайло Смокович.

Своєю чергою з’їзди суддів, прокурорів, адвокатів та правничих ЗВО також можуть залишити на посадах чинних членів ВРП. Автори зазначають, що залишити чинну Вищу раду правосуддя на місцях можуть і ті, хто її призначив, — делегати з’їздів. З’їзди матимуть три місяці для того, щоб зібратись і більшістю голосів підтвердити повноваження членів ВРП, навіть попри негативний висновок Етичної ради.

“Як уже згадувалося, зібрати більшість голосів на з’їзді — справа нелегка, особливо з офіційним визнанням недоброчесності від міжнародних експертів. Саме тому так важливо, що народні депутати підтримали поправку №733, яка й передбачає обов’язкове підтвердження повноважень члена ВРП більшістю голосів з’їзду”, - зазначили експерти.

Також за одним із сценаріїв конкурс до ВККС може взагалі не відбутися. Так, закон визначає, що конкурсна комісія має відібрати 32 кандидати до Вищої кваліфкомісії, 16 із яких має призначити ВРП, яка невідомо чи очиститься від недоброчесних на час призначення. Своєю чергою ВРП може відмовитися від призначення ВККС, як раніше відмовилася від делегування своїх представників до Етичної ради. 

Крім того, існує ризик, що у фіналі не набереться достатньої кількості компетентних і доброчесних правників, аби виконати вимоги закону. Тому формування нової ВККС може бути відтерміноване до завершення повторного конкурсу, а то й узагалі не відбутися.

Читайте також: Рада схвалила пропозиції Зеленського до закону про відновлення роботи ВККС

Детальніше про можливі варіанти розвитку подій після остаточного ухвалення законів щодо ВККС та ВРП читайте у статті Ірини Шиби та Михайла Жернакова “Суд іде: коли запрацює судова реформа, і що може піти не так”.