UA / RU
Підтримати ZN.ua

Замість скасування недоторканності, комітет Ради вирішив її посилити

До законопроекту пропонують внести дві суттєві правки, які знівелюють всю суть реформи.

Комітет з питань правоохоронної діяльності підготував до другого читання законопроєкт №2237 про фактичне скасування депутатської недоторканності, в якому замість обіцяного скасування члени комітету суттєво погіршили редакцію, ускладнивши деякі етапи розслідування щодо депутатів навіть порівняно з чинними.

Як повідомили в Центрі протидії корупції, депутати залишили норми, за якими кримінальне провадження щодо народного депутата може розпочати виключно генеральний прокурор. Тобто і надалі лише одна людина зможе вносити відомості про злочин в Єдиний реєстр досудових розслідувань. Таким чином правоохоронний комітет відкинув власне рішення, де обіцяв надати право починати слідство й іншим органам.

"На практиці, якщо генпрокурор не захоче, то ніхто інший не зможе навіть розпочати розслідування. Якщо слідство на початку розслідування не буде знати, що злочин вчинив депутат і дійде таких висновків через півроку, то всі зібрані до того докази будуть під ризиком неврахування вже в суді", - прокоментувала ситуацію член правління Центру протидії корупції Олена Щербан.

Інша небезпечна правка полягає в тому, що в закон пропонують ввести норму, аби більшість клопотань слідчих на стадії досудового розслідування розглядалися за обов'язкової присутності депутата.

Тобто, якщо слідчий захоче отримати доступ до банківських документів депутата, він не зможе цього зробити, допоки народний обранець не з'явитися особисто до суду. Так само слідчий не зможе заарештувати, наприклад, зброю, яка є знаряддям злочину, або ж отримані внаслідок злочину кошти.

Наразі такі клопотання слідчий суддя може розглядати за відсутності фігуранта справи, якщо є ризик, наприклад, знищення документів, майна або доказів через обізнаність депутата-фігуранта з таким клопотанням.

Зазначимо, що згідно з чинними нормами Кримінального кодексу при наявності недоторканості будь-який слідчий чи прокурор може розпочати справу щодо народного депутата в разі наявності відповідних підстав.

Нагадаємо, 3 грудня Верховна Рада України прийняла в першому читанні законопроект №2237 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою приведення у відповідність до Закону України" Про внесення змін до статті 80 Конституції України щодо недоторканності народних депутатів України ", яким пропонується виключити з Кримінального процесуального кодексу норми про депутатську недоторканність і передбачити особливості досудового розслідування проти парламентарія, його затримання, обрання запобіжного попереджено ия, проведення слідчих і негласних слідчих дій.

Зазначимо, що на першій сесії Верховної Ради дев'ятого скликання 30 серпня народні депутати в першому читанні схвалили проект закону №7203 про внесення змін до ст.80 Конституції України, внесений до парламенту ще 8-го скликання п'ятим президентом України Петром Порошенко.

3 вересня Верховна Рада України, як і прогнозувало DT.UA, внесла зміни до статті 80 Конституції України, яким скасувала депутатську недоторканість із 1 січня 2020 року. 11 вересня схвалений законопроект підписав президент України Володимир Зеленський.