Вона мені нагадує старенький паровоз із фільмів минулого століття, що його "уряд професіоналів" намагався перетворити на сучасний "Хюндай". У паровозній топці медичної реформи спалювали бюджетні мільйони, як те вугілля, не шкодували коштів на марафет, щедро платили гучномовцям за оголошення про кожну наступну станцію -медична допомога стане доступною, зарплата медиків зросте майже удвічі, бригади "швидкої" долітатимуть за 10 хв. Паровоз часів Семашка має неабиякий запас міцності, може б, котився він і далі, якби раптом не закінчилися дрова. Система охорони здоров'я завмерла, як "Хюндай" серед степу. Що не день - то нові ускладнення.
Швидка допомога ще не скоро отримає новенькі автомобілі з відповідним обладнанням, - бізнес не поспішає доводити на ділі соціальну відповідальність. Падіння курсу гривні і різке підвищення цін на пальне взагалі ставлять під загрозу діяльність служби швидкої допомоги, - у великих містах якось це вирішать, а в сільській місцевості? У Києві відкрили майже 100 амбулаторій сімейної медицини, багато їх - поруч із поліклініками. На ремонти, за словами чиновників, витратили понад 100 млн грн, а на інструментарій та апаратуру грошей не вистачило. Кошти, які б могли витрачати на оснащення, медпрепарати, витратні матеріали, тепер ітимуть на оплату комунальних платежів за новими тарифами. Заробітну плату медикам первинної ланки так і не підвищили до рівня, обіцяного реформаторами.
Чи можна продовжувати реформу за таких умов? Які зміни чекають систему охорони здоров'я після урізання держбюджету в умовах поглиблення економічної кризи? З цими запитаннями я звернулася до міністра охорони здоров'я Олега Мусія.
- Бюджет охорони здоров'я скорочений на 5 млрд грн, - розповідає О.Мусій. - Із 55 млрд залишили 50.
За рекомендаціями ВООЗ, для нормального функціонування системи охорони здоров'я необхідно на неї витрачати хоча б 6-7% ВВП. У нас зазвичай виділяли близько 3.5% ВВП. Обіцяли більше, але тільки у передвиборній риториці. Система охорони здоров'я існує завдяки тому, що люди доплачують із власної кишені. Тому вона ще не померла і якось тримається.
- Якщо порівнювати бюджет-2014 із торішнім, на перший погляд різниця не така вже й велика. Але у 2013 р. охорона здоров'я отримала набагато менше від реальної потреби - по різних позиціях держбюджет не додав від 30 до 90%. А на лікування хворих вірусними гепатитами взагалі не виділили ні копійки. Нинішнього року витрати на медицину ще більше урізали. По кому і по чому це вдарить насамперед?
- Торік об'єктивна потреба становила 80 млрд грн, а нинішнього року - 100 млрд. грн. Це бюджет для нормального функціонування охорони здоров'я як системи. Отримаємо лише половину від необхідного.
Що урізали? Капітальні витрати, - ніякого будівництва нинішнього року не буде. Заплановане підвищення зарплат теж скасовується, їх заморозили на нинішньому рівні. Викреслили закупівлю машин швидкої допомоги (це 625 млн грн), а також високовартісної апаратури.
- У різні роки виконувалися близько 20 державних програм, зокрема з туберкульозу, онкології, цукрового діабету тощо. Як вони фінансуватимуться при такому дефіциті бюджету?
-Держпрограми залишаються. Вони ніколи не фінансувалися на 100%, у кращі часи було від 30 до 90% по різних позиціях.
- Головна складова програми - фармпрепарати. Ціни на них значно підвищилися, адже курс долара зріс майже на 45%, та ще й впроваджено ПДВ на ліки. За виділені кошти вдасться купити наполовину менше ліків, ніж планувалося. Хворі залишаться без державної підтримки?
- Звісно, закупівлі значно зменшаться, якщо ми не подолаємо корупцію, яка завжди була у МОЗ. Хіба для когось секрет, що від 10 до 100% по тих чи інших позиціях ішли на відкоти, подяки тощо? Ми працюємо над звільненням МОЗ від корупції - особливо у сфері тендерних закупівель. За рахунок цього 50 % вартості ліків, які забирають інфляція та податок, можна компенсувати.
Тендери буде оголошено найближчим часом, починаємо з вакцин.
- Пацієнти дуже хвилюються, чи отримуватимуть вони безперебійно інсулін, препарати для лікування туберкульозу, вірусних гепатитів та інші ліки, які називають життєзабезпечуючими.
-З діабетом уже ситуацію розблокували. Уряд ухвалив постанову, яка дозволяє купувати інсуліни будь-якого виробника. Цим займається не МОЗ, а обласні управління охорони здоров'я. Купуватимуть інсуліни іноземного виробництва, бо вітчизняний виробник "Індар" доклав великих зусиль до встановлення своєї монополії. На жаль, він зараз заблокував проведення тендерів у кількох регіонах України.
- Хто в міністерстві відповідатиме за тендери? Ця інтрига не дає спокою дуже багатьом.
-Поки що в МОЗ призначені лише міністр і його перший заступник - Р.Салютін. Наразі Салютін є головою тендерного комітету, думаю, це тимчасово, доки не відбудуться призначення. Цими днями заяву про звільнення написав керівник апарату Богачов, що дає змогу формувати нову команду. І нову політику."
Майдан, безумовно, змінив країну. Неймовірно зросла довіра до медиків, яких назвали ангелами в білих халатах. А до системи? Швидше, впала ще нижче. Керівники різного рівня інтуїтивно відчули, що гроза минула, а люстрацію, якою погрожували романтики революції, відкладено надовго. Нікуди не поділися ні "смотрящі", ні колядники, ні ті, хто своїм мовчанням підтримував корупційні схеми. За минулі роки "почесний професор медицини" Азаров перерізав, мабуть, кілометри стрічок, відкриваючи все підряд - від спеціалізованих центрів до кабінетів УЗД в провінційних лікарнях. І жодного разу ні він, ні тодішні міністри охорони здоров'я не почули від керівників практичної медицини ні слова про кризу, проблеми та недофінансування. Прем'єр-"папєреднік" постійно вихваляв реформування швидкої допомоги, мабуть і сам повірив, що бригади приїжджають на виклик через 10 хв. з валізками, вщерть набитими ліками. Відеокартинку завжди супроводжували усмішки начальників управлінь та головних лікарів. На сторінках DT.UA ми неодноразово розповідали, як насправді реформується швидка допомога, як це відчувають на собі медики та пацієнти ( "Прудка медична допомога", DT.UA від 15.11.2013р.).
Рейд по підстанціях швидкої допомоги, проведений громадськими активістами в Києві, вкотре підтвердив правдивість слів наших експертів і лікарів, які їздять на виклики. Тісні кімнатки давно потребують ремонту, на стінах - тріщини та грибок, меблі радянських часів, що їх лікарі лагодять у вільний час, бракує обладнання та ліків. Кажуть, А.Вершигора планує звернутися до бізнесменів, які оновлюють свої офіси, аби вони не викидали на смітник столи, стільці та комп'ютери, а передали їх медикам.
Соціальні ініціативи колишнього президента, повторювані, як мантра, так гріли душу, що й фінансування було не потрібне. А в розпал кризи чиновники як у столиці, так і в областях раптом зрозуміли: коли не виділять їм додаткових коштів - усе зупиниться. І відповідатиме, певна річ, новий уряд. Нарешті після зміни влади осміліли й наважилися сказати про це вголос? Чи поспішають зняти з себе відповідальність за те, що діялося впродовж останніх років за їхньої мовчазної згоди?
Напередодні Майдану у приміщенні служби швидкої допомоги відбулося обговорення медичної реформи, яке ініціювали депутати від опозиції. Звісно, був там і керівник Київської станції швидкої допомоги та медицини катастроф А.Вершигора, але жодного слова про наболілі проблеми від нього не почули. До речі, медики, котрі торік наважилися сказати вголос про руйнування цієї системи і показали порожні валізки, з якими бригади їдуть на виклики, змушені були звільнитися.
Доповідачі, поглядаючи на президію, перелічували плюси медичної реформи, яку з двох районів столиці перекинули й на решту. Лише один сімейний лікар не побоявся сказати, що працювати стало важче, обіцянкам уже ніхто вірить, а з усіх мільйонів, начебто витрачених на сімейні амбулаторії, до них дійшов аж один апарат для перевірки слуху. Керівництво медичного департаменту, не соромлячись присутніх, влаштувало йому справжній допит, та ще й звинуватило в некомпетентності.
Реформування медицини, у зв'язку з подіями останнього часу, перебуває у стані замороження. Якою буде відлига? Парламент ухвалив законопроект, що забороняє закривати медичні заклади та скорочувати ліжка. Закон, як відомо, зворотної сили немає. А що робити, коли закриття та реорганізація відбувалися навіть усупереч нормам тих законів, на які посилалися чиновники? В тому ж таки Києві вже закрили десятки дитячих і дорослих поліклінік, на базі деяких утворили центри первинної медико-санітарної допомоги та консультаційно-діагностичні центри. Так поспішали виконати команди згори, що забули навіть про акредитацію, ліценції, дозвільні документи. Експерти вважають, що за таких умов ці заклади не мають права приймати хворих, адже працюють поза правовим полем. Якщо раптом хтось із ображених пацієнтів подасть до суду на таку медичну установу - скандал спалахне на всю Європу.
"До кінця нинішнього року, згідно із законом про пілотні регіони, детально буде проаналізовано всі позитиви й негативи, допущені під час реформування, - планує міністр охорони здоров'я Олег Мусій. - Аналітики дадуть свої висновки. Помилки виправлятимемо, а позитивне поширюватимемо з пілотних регіонів на всю Україну. Розвиток первинної допомоги і сімейної медицини - буде пріоритетним, бо світовий досвід показує, що 80% медичної допомоги населення отримує саме на первинному рівні.
Найбільший недолік реформи у тому, що людям нав'язували нові правила, нічого не пояснюючи, і вимагали покірного виконання. Потрібно проводити інформаційну роботу, розповідати, що і як змінюватиметься. Що отримають лікарі та пацієнти через місяць, рік чи п'ять років? Необхідно дослухатися до людей, аналізувати помилки, не замовчувати їх, а виправляти.
У новій системі охорони здоров'я, над якою ми працюємо, будуть змінені кадрова політика та навчання. Мене, як і моїх колег, у медінститутах примушували спілкуватися з пацієнтами, - бери історію хвороби, йди в палату, набирайся практичних знань і навиків. А сьогодні в університетах усе зводиться до зазубрювання матеріалу, спілкування з хворими зведене до мінімум. Є випускники, котрі не вміють поміряти хворому тиск. Це все змінюватиметься.
- Неабиякий резонанс викликають події в Національному медичному університеті. Що вас найбільше вразило у звіті комісії МОЗ?
- Зажерливість. Коли ректор сам собі призначає зарплату понад 1 млн грн на рік - це виходить за рамки здорового глузду. Цього нічим не можна пояснити чи виправдати. Там є кричущі порушення, як на мій погляд. Складається враження, що в університеті працював міні-янукович, який облаштував собі міні-межигір'я.
- Але ж контракт із ректором НМУ підписував міністр охорони здоров'я. До речі, комісія заявляла, що не знайшла того примірника в ректораті, а в МОЗ він зберігся?
- Так. Стоять на ньому підписи і колишнього міністра, і ректора Москаленка, який чомусь вирішив, що має право привласнювати 0.5% коштів, які платять контрактники, іноземні студенти. Тому й набігла така солідна сума. За моїм поданням до Держфінінспекції, МВС, ГПУ і СБУ, вочевидь, проводитимуться перевірки. Думаю, ректор буде змушений повернути незаконно отримані кошти. Згідно з умовами контракту, 0.5 % можна було виплачувати, якби він виконав відповідні (всі до єдиного!) пункти. А ректор, судячи з результатів перевірки, не виконав і половини. Я б, зокрема, хотів побачити екологічну програму медуніверситету. Де вона? Таких запитань виникають десятки.
На конференції трудового колективу НМУ майже 75% делегатів проголосували проти ректора В.Москаленка. Це стало підставою для розірвання контракту, розпочато юридичну процедуру, має відбутися погодження з МОН. Щойно документи ляжуть на мій стіл, того ж дня підпишу наказ про розірвання контракту з ректором НМУ В. Москаленком.
- Наступний наказ буде про вибори?
- Буде призначено в.о. ректора до проведення виборів, а також оголошено конкурс на заміщення цієї посади. Вибори повинні пройти чесно, без тиску, своє слово скажуть і студенти. Важливо, щоб новообраний ректор мав довіру колективу.
- Після цього випадку не виникло бажання прочитати контракти ректорів інших медичних університетів? У більшості їх на платних відділеннях навчається значно більше студентів, ніж на бюджетних. І якщо за кожного доплачувати хоча б піввітсотка…
- Я вже підписав два контракти з ректорами тих навчальних закладів, у яких відбулися вибори. В Українській стоматологічній академії (Полтава) знову проголосували за свого ректора, котрий, до речі, був єдиним кандидатом і набрав майже 95% голосів.
У Луганському державному медуніверситеті ситуація складніша. Екс-міністр усунула від обов'язків тодішнього ректора і призначила в.о. Вони обидва брали участь у виборах, понад 60% голосів колектив віддав відстороненому ректору. З ним і підписано контракт, правда, на короткий термін.
- Які бувають терміни контракту?
- Якщо університет не має статусу національного - то від одного року до 5-ти. А в національному це може становити від року до 7-ми. Міністр вирішує на власний розсуд.
- А комісія дивувалася, навіщо ректор НМУ дарував екс-міністрові квіткові композиції за 29 тисяч гривень. Контракт на рік, зарплата - на мільйон? Новообрані ректори матимуть такі ж доходи, як їхній столичний колега?
- Після звіту комісії щодо НМУ я аналізував умови контрактів і рівень зарплати в медуніверситетах. Ставка - в межах 13 тисяч гривень плюс
надбавки за стаж, наукові звання тощо.
- Можна настригти купонів зі студентів-контрактників. Щороку їх набирають дедалі більше, що негативно позначається на навчальному процесі. Наприклад, в НМУ кількість студентів за останні роки збільшилася аж утричі. Для нормального навчання не вистачає ні викладачів, ні аудиторій. Клінічні бази не витримують таких навантажень, студенти не мають доступу до лікувального процесу, вони не бачать хворих. Аналогічні ситуації і в інших вишах. Якого лікаря випускає університет?
- Спільно з міністром освіти С.Квітом ми відстояли положення про те, що бюджетників повинно бути не менше 51%. Це врегулює процес. Потрібно, щоб парламент якомога швидше прийняв закон про вищу освіту.
- Зважаючи на кричущі факти корупції, можливо, і в медичній сфері потрібно провести люстрацію?
- Це питання до Люстраційного комітету та Верховної ради, яка має ухвалити відповідний закон. Але я - за люстрацію. Переконаний, що це має стосуватися не тільки старих кадрів, а й теперішніх керівників - у тому числі й міністрів, а також тих, кого призначатимуть.
Не потрібно влаштовувати полювання на відьом, але очиститися від корупціонерів давно час. А як інакше, коли в системі охорони здоров'я працювали й залишаються на посадах стільки одіозних фігур, свого часу задіяних у корупційних схемах? Вони теж "мають право" на люстрацію!
- Чим ви так роздратували фармацевтичний бізнес, що його представники вже погрожують зняти міністра? Навіть звертаються до пацієнтських громадських організацій, аби ті підтримали переможців "чесних" тендерів минулих років.
- Мабуть, наступив на корупційний мозоль. На одній із нарад відкрито сказав, що при закупівлі ліків корупційні схеми не працюватимуть, я за цим пильнуватиму. "Хімії", до якої вони звикли, не буде. Але їм чомусь не сподобалася пропозиція проводити тендери чесно й відкрито. Мабуть, заважає звичка гарантовано вигравати тендери, попередньо домовившись про суму відкотів.
- А вони розповідають прямо-таки детективну історію про звільнення та поновлення на посаді голови Держлікслужби. Кажуть, що обома руками - за чесні тендери, але проти тиску.
- О. Соловйов на роботі. Я мав із ним розмову днів через три після мого призначення. Зваживши аргументи, запропонував йому написати заяву. Він погодився. Тут, у моєму кабінеті, написав заяву за власним бажанням. Не знаю, що потім трапилося, але наступного дня він підготував іншу заяву, передав її прем'єр-міністрові й відкликав попередню. Він вказав, що того дня, коли писав першу заяву, до нього додому прийшли двоє невідомих і від імені міністра погрожували дружині й навіть маленькій дитині, тож він задля спокою родини погодився на всі вимоги.
- А чому першу заяву він писав у кабінеті міністра охорони здоров'я, а не в Яценюка?
- Бо МОЗ координує діяльність служби і представляє її в уряді. І все. А діє служба як самостійний орган центральної виконавчої влади. Звісно, кожен по-своєму оцінює ситуацію, я ж вважаю, що маніпулювати своєю родиною заради посади - непорядно.
Та, хоч би до яких маніпуляцій вдавалися потенційні учасники тендерів і ті, хто їх підтримує, процедура торгів відбуватиметься відкрито й прозоро.
- Ще одна дражлива тема - єдиний медичний простір. Відомства бояться за свої володіння - пенітенціарна система, Укрзалізниця, Академія медичних наук, що мають великі фонди ліжко-місць, окреме фінансування і т.д.
- Є чудовий механізм формування єдиного медичного простору, який спрацює, коли буде запроваджено лікарське самоврядування і створено єдину професійну корпоративну організацію лікарів. Тоді лікарі самі визначатимуть, хто достойний фахівець, а хто ні. Вони матимуть можливість відкликати ліцензію колеги, котрий поводиться неетично, як, наприклад, деякі столичні головні лікарі під час Майдану. Саме лікарська корпорація, забравши в нього ліцензію на лікарську практику, тим самим позбавить його посади. Оце і є єдиний медичний простір, який організований у багатьох країнах світу.
- Тобто МОЗ не забиратиме ліжок ні в Укрзалізниці, ні в АМН? А кажуть, що вже навіть відповідні накази підготовлено.
- Навіщо їх забирати? Коли всі лікарі відомчих лікарень, тієї ж таки Академії медичних наук, входитимуть до єдиної корпоративної професійної організації лікарів, усе вирішуватиметься прозоро й демократично. У будь-який момент головний лікар академічного інституту за неетичну поведінку стосовно хворих, за корупційні діяння чи непрофесіоналізм буде позбавлений ліцензії. І він автоматично перестане бути начальником. У міністерства є набагато важливіші справи, ніж об'єднувати під своїм дахом відомчі лікарні та інститути.