UA / RU
Підтримати ZN.ua

Віддати в IT чи дати спокій?

Як ростити майбутніх програмістів. Інструкція для батьків

Автор: Роман Божок

Двісті років тому 85% людей не вміли читати й писати, а 50 років тому мало хто знав, як працювати з комп'ютером. Нині програмувати вміють лише 0,3%. І це 20–25 мільйонів програмістів у всьому світі. Очевидно, що зростання ринку праці в IT підкріплене кількістю вакансій та попитом на ІТ-послуги.

Найпоширеніший міф про IT

Цікавий парадокс: для сторонніх користувачів IT виглядає дуже просто, але процес створення пристрою чи будь-якого технологічного продукту насправді на межі комп'ютерних і фундаментальних наук і потребує глибоких знань. Це призводить до демотивації дітей у навчанні IT. Бо дитина думає, що створювати ігри так само легко й просто, як і грати в них. На контрасті «очікування—реальність» часто діти полишають навчання через місяць-два. Тому більше важать не здібності дитини, а бажання й мотивація. До того ж IT пронизує всі сфери, колаборується з психологією, математикою, дизайном тощо, — можна підібрати цікаві завдання практично для кожного.

Як зрозуміти, які інтереси, нахили та здібності в дитини

Є безліч способів — тести профорієнтації, різноманітні 2–3-місячні курси, з допомогою яких можна шукати й пробувати, вибираючи те, що по-справжньому подобається і виходить. Тут важливо не перегнути палицю, не зволікати з пробами, бо в дитини може з'явитися відчуття, що старатися не потрібно, адже однак усе це ненадовго.

Мені подобається метод, який я використовую зі своїми дітьми, — в них досить багато вільного часу без телефону, комп'ютера або ТБ. Тоді я спостерігаю, що вони роблять. У які ігри грають. Що малюють, які книжки читають, — дивлюся, що викликає в них жвавий інтерес. Далі я намагаюся підтримати ті хобі, які їм подобаються. Я перейняв такий підхід від своїх батьків і вдячний їм за нього. Але я точно не вірю, що можна отримати результат без напруженої праці, і не вірю, що діти це розуміють. Тому інколи ми, батьки, наполегливо пропонуємо їм усе-таки піти на тренування або урок музики чи програмування.

Які є види IT-сфер

Класна новина не тільки для дітей, а й для дорослих — усіх, хто хоче спробувати себе в цій сфері: розвивається безліч різноманітних напрямів, які можуть підійти різним за здібностями людям. Наприклад, для математиків — розробка ігор або «дата сайнс» (дисципліна про Big Data), для фізиків — робототехніка, для більш творчих особистостей — веб-програмування тощо.

robowunderkind/unsplash

Яка освіта для цього підійде

Будь-які курси з програмування або приватна школа, важливо тільки розуміти, що програмісти мають високий дохід, тому зазвичай і навчання недешеве. А якщо дешеве, то не дуже якісне. Та, звісно, бувають і винятки. Більшість моїх одногрупників, які вміли добре програмувати, не працюють викладачами в загальноосвітніх державних школах або вишах.

На жаль, зараз рівень ІТ-освіти істотно знижується, тому переважно варто розглядати приватні школи.

З якого віку можна розпочинати освіту дитини

З 8–9 років можна програмувати в СКРЕТЧ (середовище для програмування). Навіть для дітей п'яти років уже створені більш прості програми. Вони допомагають дитині зрозуміти суть команд, їх послідовність. Це налаштовує розумові процеси мозку в певному напрямі. І тоді, звісно, у 12–13 років легше зрозуміти абстрактні речі алгоритмів або самостійно написати складніші програми. Я десь читав, що британці й австралійці вводять програмування до шкільної програми вже з першого класу. Вони щось знають... Мені здається, що з хлопчиками також краще починати з embedded-програмування або робототехніки, бо це полегшує сприйняття абстрактного коду: робот рухається, коли ви ним керуєте (пишете код). Дівчаткам, можливо, буде цікавий веб-дизайн, вони люблять створювати гарні речі. Але, звісно, пам'ятаємо, що треба орієнтуватися на здібності та інтереси конкретної дитини.

Де моя дитина зможе працювати після навчання/ким зможе стати

Думаю, ми маємо готуватися до великих змін на ринку праці, про це давно говорять експерти. Багато хто вже сьогодні перенавчається й точно буде змінювати професію та/або працювати в нових професіях. На мою думку, ринок IT буде готовий платити дуже великі гроші:

1) програмістам високого рівня, full stack, тобто фахівцям із глибокими знаннями у кількох сферах, Т-shape спеціалістам;

2) програмістам високого рівня, але більш спеціалізованим у конкретному напрямі/ринку. Тут є ризик, що в певний момент його вузьку спеціалізацію/технологію чимось замінять;

3) програмістам хорошого рівня, які мають, на додачу, вчений ступінь PhD у біології, математиці, хімії, фізиці тощо.

Так станеться тому, що рутинні речі автоматизуються і складніші завдання залишаться для людини.

thisisengineering/unsplash

Це шкідливо? Всі айтішники тільки те й роблять що сидять за комп'ютером

Декотрі програмісти працюють стоячи, декотрі використовують масажні крісла та перерви на йогу. Розумний годинник постійно нагадує нам зробити перерву для руху. Думаю, що загалом вибір невеликий — інтелектуальна праця, причому найчастіше за столом, біля комп'ютера. Головне — займатися спортом, вводити це в звичку з самого дитинства.

Я нічого не розумію в IT, чи зможу я допомагати дитині з домашніми завданнями?

По-перше, ви можете навчатися разом, це цікаво й додатковий час для проведення його з дитиною. Спільні проєкти об’єднують людей набагато сильніше, ніж просто дозвілля. Якщо не вмієте або не хочете, звісно ж не допоможете, бо таке навчання дитини все ж складніше, ніж алгебра або геометрія, хоча б тому, що ми не програмуємо нічого у звичайному житті, — в нас просто немає таких навичок.

Як зрозуміти, що це точно не для дитини, й зупинитися

Якщо більше одного-двох місяців доводиться вмовляти дитину ходити на уроки, за умови, що ви спробували різні напрями в IT-навчанні: робототехніку, веб-дизайн, розробку ігор тощо.

Така освіта — дорого

Це відносне питання. Якщо порівнювати репетитора з математики, англійської або програмування, то, звісно, останнє — найдорожче, часто дорожче на 30–50%. Якщо взяти курси, де навчання в групах, вийде дорожче приблизно удвічі. Але якщо дитина справді захопилася і в неї виходить, то бонусом ви отримаєте вищий рівень розуміння, що робити в старшій школі, куди вступати, як заробляти вже у 19–20 років. Крім того, на все життя дитина отримує навик самоосвіти, тому що програмісти безперервно навчаються, і плюс — високий рівень англійської мови завдяки постійній практиці.