2020 року, за даними Держстату, тільки 27% загального вантажообігу припадало на автомобільний транспорт, а 72% — на залізницю. На водний та авіаційний транспорт припадає лише 1% транспортної роботи. Це дані без урахування трубопровідної інфраструктури, яка є специфічною і майже не конкурує з іншими видами транспорту.
При цьому за останні п’ять років наявна стабільна тенденція — обсяг автомобільних перевезень поступово зростає, а залізничних падає.
Так, вантажообіг залізницею зменшився з 188 млн тонно-кілометрів 2016 року до 176 млн ткм за підсумками 2020-го (на 6,4%). Натомість вантажообіг автотранспортом зріс з 58 до 65 млн ткм (на 12%) (див. рис. 1).
Однак загальний обсяг вантажообігу в країні майже не змінився. Тобто перевезення автотранспортом збільшуються виключно за рахунок витіснення залізничних. І за пять років автотранспорт "відкусив" 6% ринку залізничних перевезень.
«Велике будівництво» очевидно прискорить темпи відпливу частки перевезення вантажів від залізниці. І в наступні п’ять років можна очікувати падіння частки залізничних перевезень іще на 5–10%.
Детальніше читайте у тексті Володимира Даценко, експерта «Ліги антитрасту» - «Гордіїв вузол інфраструктури».