Великі міжнародні корпорації, які залишилися в Росії після її вторгнення в Україну, включно з Philip Morris і Danone, минулого року отримали в країні сотні мільярдів доларів доходу, пише POLITICO із посиланням на доповідь The Business of Staying, підготовлену групою громадянського суспільства B4Ukraine та Київською школою економіки.
Після повномасштабного вторгнення Москви в лютому 2022 року десятки міжнародних компаній вийшли з Росії, щоб захистити свою репутацію, або свій бізнес, але ті, хто залишився, з тих пір заплатили Кремлю зі своїх доходів мільярди доларів податків.
Доповідь показала, що глобальні корпорації отримали у 2022 році $214 мільярдів доходу лише завдяки своєму російському бізнесу, при цьому сплативши $3,5 мільярда податків на прибуток.
Але ці цифри є лише верхівкою айсберга, і, загальна сума сплачених податків, ймовірно, є значно заниженою, адже до неї не включені податки, сплачені із заробітної плати працівників та ПДВ.
Згідно зі звітом, у той час як більшу частину доходу отримали компанії зі штаб-квартирою в США, компанії зі штаб-квартирами в ЄС у 2022 році все ж заробили близько $75,2 мільярда, сплативши уряду Росії майже $600 мільйонів податків.
Усі ці гроші, як стверджується у звіті, фінансують військові зусилля Росії.
«Ці нові дані показують, що бізнес, пов’язаний із перебуванням у Росії, був надзвичайно прибутковим для кількох компаній, які вирішили залишитися», – йдеться у звіті. Автори додають, що компанії все ще сплачують податки Кремлю у той час, як Путін веде жахливу та неспровоковану війну проти України.
Зокрема, тютюнова компанія Philip Morris минулого року отримала найбільший дохід – $7,9 мільярда та сплатила російському уряду $206 мільйонів податку на прибуток. Компанія не відповіла на запит про коментар.
Слідом йде конкурент Japan Tobacco International (JTI), яка отримала приблизно $7,4 мільярда доходу. Представник JTI заявив, що JT Group призупинила нові інвестиції та маркетингову діяльність у Росії, однак компанія продовжує виробляти та поширювати продукцію в Росії.
«Умови для роботи залишаються дуже складними. За цих обставин JT Group продовжує приймати необхідні рішення для вирішення ситуації, що змінюється, відповідно до чинних норм і міжнародних санкцій», – сказав речник компанії, додавши, що російський ринок у 2022 році приніс JT близько $2 мільярдів, або приблизно 11% її загального доходу.
Іншим відомим ім’ям у категорії доходів є харчовий гігант Danone, який, за даними авторів звіту, отримав дохід близько $3 мільярдів.
У відповідь на запит POLITICO про коментарі Danone заперечив це, посилаючись на свій річний звіт, у якому зазначено, що чисті продажі в Росії у 2022 році склали €1,39 мільярда.
У Київській школі економіки, у свою чергу, наголосили, що Danone контролює в Росії дві юридичні особи, чисті продажі яких разом склали понад €3 мільярди. Ці висновки Danone не коментувала.
У звіті також зазначено, що компанія Pepsi торік заробила в Росії близько $4,6 мільярда доларів. Pepsi також відмовилась від коментарів.
Попри те, що на початку березня 2022 року компанія заявила про припинення рекламної діяльності та виробництва напоїв у Росії, за увесь минулий рік жодних реальних кроків з продажу заводів у Росії помічено не було. А гучна новина про плани виходу PepsiCo з РФ просто зникла з офіційного сайту компанії.
У жовтні минулого року французький продуктовий гігант Danone оголосив про своє рішення розпочати процес передачі ефективного контролю над бізнесом з виробництва основних молочних та рослинних продуктів в РФ.